Aviseringar
Rensa alla

PHP Inloggning - Cookies


Ämnesstartare

Hej, jag har försökt länge nu att skapa mitt system med en inloggning som är baserad på kakor(Cookies), men tyvärr inte lyckats.

//
$username = $_POST['username'];
$password = $_POST['password'];
//
$resource = mysql_query("SELECT username, password FROM medlem WHERE username='$username' AND password='$password'") or die(mysql_error());

Hur gör jag sedan för att den skall hämta från databasen, och skriva ut detaljer om användaren som loggar in?

Tack för all hjälp man får! [cute]


   
Citera

Orkar inte kolla upp hur man gör sakerna i PHP då det var ett bra tag sedan jag kodade i det. Men du bör använda mysql_escape_stri​ng för att undvika SQL-injections och andra hemskheter.

Angående kakorna så kan du skapa en kaka med användarnamnet och hämta all nödvändig data med hjälp av kakan.

if (login_is_correct)
$_COOKIE['user'] = $_POST['anvandarnamn'];

Vilket leder till att $_COOKIE['user'] blir global och kan användas överallt. Initiera denna när användaren skrivit in korrekt användarnamn/lösenord. För att kolla om användaren då är inloggad kan du skapa en if-sats som kollar om kakan innehåller något.

if (isset($_COOKIE['user'])) {
// användaren är inloggad
} else {
// gtfo
}


   
SvaraCitera

FreezeFusion:

Hur gör jag sedan för att den skall hämta från databasen, och skriva ut detaljer om användaren som loggar in?

http://se.php.net/manual/en/function.mysql-fetch-assoc.php :

while ($row = mysql_fetch_assoc($result)) {
echo $row["userid"];
echo $row["fullname"];
echo $row["userstatus"];
}

Något i den stilen, du förstår nog principen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur gör jag för att den skall hämta Användarnamn & Användarklass från den inloggades profil?

$_COOKIE['userclass'] ?


   
SvaraCitera
Åtta

FreezeFusion:

Hur gör jag för att den skall hämta Användarnamn & Användarklass från den inloggades profil?

Det beror ju helt på hur din databastabell ser ut. Men du hämtar rimligtvis inte användarnamn och användarklass (vad det nu kan tänkas vara) från kakan, utan från databasen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera