Aviseringar
Rensa alla

Piercingfrågor, hjälp mig!


Ämnesstartare

Halojj! Som rubriken lyder... Det är så att jag och min bästis vill verkligen ha navelpiercing (hon är 14 och jag 13½) Vi har velat ha det sen jaaa... flera år bakåt.Hon har piercat sin näsa förra året men hon fick en infektion. Då piercade hon sig på ett jätteseriöst ställe. Har försökt hitta den informationen jag söker men hittar inte, därför ber jag er om hjälp! har ett par frågor:

1. tänkte göra det i december, min bästis åker till Caribien i februari, kommer hon kunna simma redan då? När kan jag börja simma i pool,sjö,hav?

2.När man rengör piercingen, ska man då ta av den eller bara putsa "där man kommer åt"? Med vad rengör man?

3.när kan man byta smycke? ska det vara titan? (kan hålet växa fast när man tar av läkesmycket?)

4.När jag duschar, ska jag väll använda en oparfymerad kropptvål?

5. har hört att naveln inte får bli torr, stämmer det? ska jag använda nån sårts salva?

6.Mina föräldrar är inte ännu helt med på noterna, hur ska jag övertala dem då jag vet att jag är säker på detta.?

Tack för att ni tog er tid att läsa detta, hoppas ni gör mig klokare [wink][love]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Asså, finns det ingen som kan hjälpa mig?[shake] skulle verkligen behöva hjälp!
Kram![love]


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack ska du ha![bigsmile]


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Butterfly:

Tack ska du ha!

Ingen fara. Du har även en grov uppskattning av läktider på sidan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nuu har vi reserverat en tid (28.11-12) alltså om precis en vecka <3 <3 😀 Men jag har hört så mycket olika om rengöring, endel säger koksaltlösning,andra bara vatten, och endel nåt specielt medel, känner mig förvirrad...[tard][love]


   
SvaraCitera

Koksaltlösning är absolut bäst, då vanligt vatten inte dödar bakterier och alsolsprit är alldeles för starkt. Det finns produkter på piercingstudion som du kan köpa, samt att de går igenom allting innan de sätter nålen i dig. Kommer du inte ihåg vad de säger så får man allt som oftast med sig nått papper med skötselråd eller liknande.


   
SvaraCitera

Butterfly:

1. tänkte göra det i december, min bästis åker till Caribien i februari, kommer hon kunna simma redan då? När kan jag börja simma i pool,sjö,hav?

2.När man rengör piercingen, ska man då ta av den eller bara putsa "där man kommer åt"? Med vad rengör man?

3.när kan man byta smycke? ska det vara titan? (kan hålet växa fast när man tar av läkesmycket?)

4.När jag duschar, ska jag väll använda en oparfymerad kropptvål?

5. har hört att naveln inte får bli torr, stämmer det? ska jag använda nån sårts salva?

6.Mina föräldrar är inte ännu helt med på noterna, hur ska jag övertala dem då jag vet att jag är säker på detta.?

Tack för att ni tog er tid att läsa detta, hoppas ni gör mig klokare

Svar:
1.Nej, risken för infektion är enorm. Ett halvår efter så kan du börja simma i pool och hav.

2.Ha den på, annars kan hålet växa igen. Tvätta med koksaltlösning.

3. Efter ett halvår, men ju längre du har din första, destå bättre.

4.Ja.

5.Det är myt, händer inget särskilt om den är torr.

6. Gör en deal med dem. Att om du t.ex får bättre betyg i skolan så får du ta piercing eller liknande [smile] Var extra snäll haha! [wink]

Hoppas det var tillräckligt bra svar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tuuusentack! Okej, koksaltlösning ska jag rengöra med 2 ggr/dag, är det smycken av titan man ska använda då? Kan man typ få nickelallergi eller nåt i den stil om man använder nån annan sårts metall?? Känner mig nu lite mer kunnig [wink]


   
SvaraCitera

Ha det smycket som dom sätter i åt dig tills piercingen är helt läkt, vilket brukar ta 6-12 månader när det gäller naveln. Rör ej på smycket under läkprocessen, det kommer inte växa fast. Smycket är av kirurgiskt stål, har för mig att det är en liten mängd nickel i det, men inte så mycket så det ska kunna framkalla en reaktion.

Det som kan vara viktigt när du rengör med koksaltlösning är att man låter det torka in och sen sköljer bort det efteråt eftersom salt torkar ut huden och det i sig skapar irritation! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej, tack ska du haa![wink]


   
SvaraCitera

Var så lite så, lycka till! [smile]

OBS! En navelpiercing är en ytlig piercing och dessa stöts lätt ur kroppen, börjar du märka att smycket drar sig utåt så är det bra om du tar ut det så tidigt som möjligt, annars blir det ett jättefult ärr!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej! Men ska hoppas att det inte händer... Tack att ni tog er tid att svara[love]


   
SvaraCitera