Aviseringar
Rensa alla

piller för att vara social?


Ämnesstartare

Hej Ungdomar. 

Okej detta är en konstig fråga för en del nog men jag testar för att se om det finns svar. Så om jag är en tjej som inte pratar så mycket och är rädd finns det piller för att vara social då eller? Jag är ganska blyg av mig och skulle vilja överkomma den känslan och börja prata med folk. Alltså min fråga är just då om det finns mediciner som gör så att man då går över från blyghet till öppet och vågar prata med folk. Öl kanske hjälper ju såklart men är inte så ölberoende och vill inte bli alkoholost ju lol-


   
Citera
Ämnesstartare

om ni undrar varför jag tog upp just dedär med öl så är det för att öl brukar göra så att man blir ganska mer avslappnad o kunna göra saker iallafal jag känner så när jag är ute med vännerna o dricker på helgerna


   
SvaraCitera

Beror på hur du menar. Finns narkotika i pillerform som nog kan få vissa att bli mer sociala, typ som du skrev med alkohol. 
Men såklart inget som du kan gå köpa på apoteket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sgt.sunshine:
Beror på hur du menar. Finns narkotika i pillerform som nog kan få vissa att bli mer sociala, typ som du skrev med alkohol. 
Men såklart inget som du kan gå köpa på apoteket

Menar liksom att kunna överkomma den blyga känslan. Hur får man tag på dedär pillret om apoteket inte är en genväg?


   
SvaraCitera

agnesberg:

Menar liksom att kunna överkomma den blyga känslan. Hur får man tag på dedär pillret om apoteket inte är en genväg?

Knarklangare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sgt.sunshine:

Knarklangare

Tardig


   
SvaraCitera

agnesberg:

Tardig

Vadå vad trodde du


   
SvaraCitera
Lokes

agnesberg:

Menar liksom att kunna överkomma den blyga känslan. Hur får man tag på dedär pillret om apoteket inte är en genväg?

Prata med kurator eller terapeut 


   
SvaraCitera

agnesberg:
Hej Ungdomar. 

Okej detta är en konstig fråga för en del nog men jag testar för att se om det finns svar. Så om jag är en tjej som inte pratar så mycket och är rädd finns det piller för att vara social då eller? Jag är ganska blyg av mig och skulle vilja överkomma den känslan och börja prata med folk. Alltså min fråga är just då om det finns mediciner som gör så att man då går över från blyghet till öppet och vågar prata med folk. Öl kanske hjälper ju såklart men är inte så ölberoende och vill inte bli alkoholost ju lol-

Hej Agnes,
Precis som du säger så kan alkohol få en att bli mer social, gränserna rubbas eller kanske försvinner för en del.
Jag har själv varit rätt blyg och inte vågat prata med folk men när man pratar med folk så inser man att det är ofarligt, även om någon inte vill prata med en så är det ju inget negativt som kommer att hända egentligen. Oftast så är ju folk trevliga och det kan vara väldigt givande att prata med folk och de allra flesta uppskattar att man pratar med en.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:

Precis som du säger så kan alkohol få en att bli mer social, gränserna rubbas eller kanske försvinner för en del.

då är min fråga varför gör alkohol så att man blir mer socialare? finns det inga läkemedel som kan bota blyghet? menar att vara mer social och glad


   
SvaraCitera
time
 time

agnesberg: då är min fråga varför gör alkohol så att man blir mer socialare?

Alkohol släpper på hämningarna och gör att man blir mindre brydd om konsekvenser av olika saker. Är man blyg ska man vara extra försiktig med alkohol eftersom det blir en så enkel väg att självmedicinera mot att man inte vågar prata med folk annars - men fullständigt ovärt. Det finns inget piller för att hjälpa mot blyghet utan det är något man får jobba bort själv om man absolut måste - det är ju inget fel på att inte vara superutåt heller! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Alkohol släpper på hämningarna och gör att man blir mindre brydd om konsekvenser av olika saker. Är man blyg ska man vara extra försiktig med alkohol eftersom det blir en så enkel väg att självmedicinera mot att man inte vågar prata med folk annars - men fullständigt ovärt. Det finns inget piller för att hjälpa mot blyghet utan det är något man får jobba bort själv om man absolut måste - det är ju inget fel på att inte vara superutåt heller! 

Åfan.

Hur är det med Dazed?


   
SvaraCitera

Jag skulle rekommendera dig till att gå talkurser istället för att ta till med piller/alkohol som bara bedövar problemet. Jag var jätteblyg när jag var yngre och det var till en stor del för att jag inte alls kunde föra en längre konversation. De enda jag kunde umgås med var andra som inte heller pratade mycket, vi drog nästan bara oneliners, kul men inte särskilt effektivt. 

Kolla upp (MI) Motiverande Samtal, Effektiv kommunikation som jag gick en kurs inom för ett tag sedan som verkligen går in i djupet om hur du kan prata med andra människor. Kursen går mycket ut på att du ska visa intresse till den du pratar med men den öppnar upp till att  du förstår hur väldigt ''fåniga'' frågor och upprepningar/reflekteringar faktiskt håller en konversation vid liv. Jag kunde knappt prata med någon utan att framkalla en pinsam tystnad innan jag gick kursen, de enda jag kunde prata med var mina vänner som förstod mina skämt.

Efter kursen så märkte jag direkt att nästan alla som håller pratprogram pratar likadant med deras gäster, de frågar en massa konstiga frågor och ställer fler frågor efter svaren.

Att prata med andra människor och lära att det faktiskt finns sätt som gör det lättare att föra en konversion är det allra bästa för att bli av med din blyghet.


   
SvaraCitera
oneday

sgt.sunshine:
Beror på hur du menar. Finns narkotika i pillerform som nog kan få vissa att bli mer sociala, typ som du skrev med alkohol. 
Men såklart inget som du kan gå köpa på apoteket

vart kan man köpa


   
SvaraCitera

oneday:

vart kan man köpa

Öh ingen aning. Jag minns inte att jag skrivit det men menade troligtvis ecstacy


   
SvaraCitera