Aviseringar
Rensa alla

Pizza och kultur


Ämnesstartare

Ave Maria!
Pizza, brukar man i alla fall säga, är något italienskt. Här i Sverige är det flesta pizzabagare inte italienska (de är t.ex. turkiska). Hur kommer det sig?


   
Citera
Ämnesstartare

för alla turkar har kommit på två saker. 1. starta eget är enklare för då behöver du knappt kunna svenska efter som du ba anställer dina egna ändå.
2. svenskar gillar pizza!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

YaBasta:

svenskar gillar pizza!

Detta. [bigsmile]

Det kanske också är så att det krävs inte mycket utbildning för att starta en pizzeria och om maten är god nog tjänar man gott med pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

YaBasta:

för alla turkar har kommit på två saker. 1. starta eget är enklare för då behöver du knappt kunna svenska efter som du ba anställer dina egna ändå.

är turkar lata och vill inte lära sig vårt fina språk[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Och det var så pizzan nådde norden.

Har du någon sorts matbibel? [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

henrikhank:

är turkar lata och vill inte lära sig vårt fina språk

många av dom är! dom går ba runt o snackar sin arabiska varje gång jag hör dom ialf! vet typ två pizzerior här hemma där dom verkligen kan svenska.


   
SvaraCitera
time
 time

YaBasta:

dom går ba runt o snackar sin arabiska

Här gick jag och tänkte att du med turkar menade kvinnor och män från Turkiet, men du syftar alltså på alla som inte ser ut som medelsvensson?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Njae snarare Libaneser [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Här gick jag och tänkte att du med turkar menade kvinnor och män från Turkiet, men du syftar alltså på alla som inte ser ut som medelsvensson?

ööh, nej! syftar på dom som inte vill lära sej de svenska språket och är pizza bagare. efter som tråden handlar om pizzerior.


   
SvaraCitera
time
 time

YaBasta:

ööh, nej! syftar på dom som inte vill lära sej de svenska språket och är pizza bagare.

YaBasta:

är turkar lata

YaBasta:

många av dom är!

YaBasta:

snackar sin arabiska


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror det är större procent italienare som gör pizza i sverige än mexikanare som lagar tacos [confused]

sen så om turkar inte gjorde pizza hade vi inte haft kebabpizza [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

men du syftar alltså på alla som inte ser ut som medelsvensson?

och hur får du det till alla som inte är "medelsvensson"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

sen så om turkar inte gjorde pizza hade vi inte haft kebabpizza [y]

Och kebabpizza är gött. [bigsmile]

YaBasta:

många av dom är! dom går ba runt o snackar sin arabiska varje gång jag hör dom ialf! vet typ två pizzerior här hemma där dom verkligen kan svenska.

Det kanske inte är att de inte kan svenska utan de bara inte vill prata det. Om jag hade bott utomlands så hade jag nog pratat svenska med andra svenskar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

sen så om turkar inte gjorde pizza hade vi inte haft kebabpizza [y]

Och kebabpizza är gött. [bigsmile]

YaBasta:

många av dom är! dom går ba runt o snackar sin arabiska varje gång jag hör dom ialf! vet typ två pizzerior här hemma där dom verkligen kan svenska.

Det kanske inte är att de inte kan svenska utan de bara inte vill prata det. Om jag hade bott utomlands så hade jag nog pratat svenska med andra svenskar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fisher621:

Det kanske inte är att de inte kan svenska utan de bara inte vill prata det. Om jag hade bott utomlands så hade jag nog pratat svenska med andra svenskar.

tycker det är ohyfsat, när man har en kund och dom bara snackar tur, hur välkommen känner du dej då liksom? kan ju ialf hälsa på en när man kommer in! de enda dom gör är någon nik o säger "äta här?beställt?" och sen tjoar dom turk på varandra. ja tycker inte de känns så jävla välkomnande ialf[crazy]


   
SvaraCitera