Aviseringar
Rensa alla

Planer i framtiden


Maymay: Okej vi säger så här, du kör din 740 och jag tänker vara en landsföräddare och köra icke svensk bilCool

Jag ser inte dig som en "landsförrädare" bara för att du kör en utländsk bil. Jag kör iof sig svensk bil (SAAB) och skulle jag välja bil idag skulle jag troligen välja begagnad tysk eller japansk bil.


   
SvaraCitera

stoner:

Jag ser inte dig som en "landsförrädare" bara för att du kör en utländsk bil. Jag kör iof sig svensk bil (SAAB) och skulle jag välja bil idag skulle jag troligen välja begagnad tysk eller japansk bil.

Har faktiskt tänkt på att kanske skaffa SAAB som första bil, de har ju några roliga modeller med turboParty


   
SvaraCitera

Maymay: Har faktiskt tänkt på att kanske skaffa SAAB som första bil, de har ju några roliga modeller med turboParty

SAAB är enl mig en betydligt både bättre byggd bil och billigare som begagnad. Saaben iom 9-3/9-5 hade vissa problem i början som nu är tillrättalagda på begagnatmarknaden. Och kanske det viktigaste för oss som kör billiga beg-bilar - de är otroligt billiga att köpa och de är otroligt roliga att köra (i förhållande till sitt pris) och delar finns i överflöd så man behöver inte vara orolig över att inte få tag i delar till dom.

Det viktigaste är att man letar efter bil som är hyfsat rostfri, gärna en-ägar-bil med få mil på vägmätaren.

Alla 9-3 och 9-5 har turbo utom någon enstaka sneak-modell som saknade turbo.


   
SvaraCitera

stoner:

SAAB är enl mig en betydligt både bättre byggd bil och billigare som begagnad. Saaben iom 9-3/9-5 hade vissa problem i början som nu är tillrättalagda på begagnatmarknaden. Och kanske det viktigaste för oss som kör billiga beg-bilar - de är otroligt billiga att köpa och de är otroligt roliga att köra (i förhållande till sitt pris) och delar finns i överflöd så man behöver inte vara orolig över att inte få tag i delar till dom.

Det viktigaste är att man letar efter bil som är hyfsat rostfri, gärna en-ägar-bil med få mil på vägmätaren.

Alla 9-3 och 9-5 har turbo utom någon enstaka sneak-modell som saknade turbo.

Siktar isåfall på en 2.3 eller 2.5 och sen kanske råkar man installera en större turbo, fast det berättar vi inte för besiktningsmannen. Ellerhur?Rodnar


   
SvaraCitera

stoner:

SAAB är enl mig en betydligt både bättre byggd bil och billigare som begagnad. Saaben iom 9-3/9-5 hade vissa problem i början som nu är tillrättalagda på begagnatmarknaden. Och kanske det viktigaste för oss som kör billiga beg-bilar - de är otroligt billiga att köpa och de är otroligt roliga att köra (i förhållande till sitt pris) och delar finns i överflöd så man behöver inte vara orolig över att inte få tag i delar till dom.

Det viktigaste är att man letar efter bil som är hyfsat rostfri, gärna en-ägar-bil med få mil på vägmätaren.

Alla 9-3 och 9-5 har turbo utom någon enstaka sneak-modell som saknade turbo.

Nvm fick siffrorna helt fel 🙂


   
SvaraCitera

Maymay: Siktar isåfall på en 9-3 eller 9-5 och sen kanske råkar man installera en större turbo, fast det berättar vi inte för besiktningsmannen. Ellerhur?

Saaben är väl en av de absolut lättaste bilar och vanligaste bilar att chiptrimma. Finns väl de som skrämt upp en 9-3 alt 9-5 till uppåt 400 hk. Men det kostar ju en slant och bilprovningen brukar inte ha några större åsikter om detta om det görs rätt.

Här har du en kille som har en 9-3 och som planerar 400 hk i sin bil.  Mycket glad
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=294146
.  
Och en kille med en 9-5 Aero och som planerar 800 hk ???? i sin bil.  Mycket gladMycket glad
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325982


   
SvaraCitera

stoner:

Jag ser inte dig som en "landsförrädare" bara för att du kör en utländsk bil. 

Det här var ditt första misstag


   
SvaraCitera

stoner:

Saaben är väl en av de absolut lättaste bilar och vanligaste bilar att chiptrimma. Finns väl de som skrämt upp en 9-3 alt 9-5 till uppåt 400 hk. Men det kostar ju en slant och bilprovningen brukar inte ha några större åsikter om detta om det görs rätt.

Här har du en kille som har en 9-3 och som planerar 400 hk i sin bil.  Mycket glad
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=294146
.  
Och en kille med en 9-5 Aero och som planerar 800 hk ???? i sin bil.  Mycket gladMycket glad
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325982

Gissar det blir dubbla turbos dåTardig


   
SvaraCitera

Deinosuchus: Det här var ditt första misstag

Försvarar du med andra ord Volvos bristfälliga rostskydd på nya bilar? Sprillans nya S90/V90 för uppåt en halv miljon kronor har fått 3 av 5 stjärnor och har testats av tidningen Vi Bilägare som "ytterst tveksamt rostskydd".

Här diskuterar detta: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-kan-volvo-s90-ha-sa-daligt-rostskydd

Gamla S70/S80/V70 har efter bara tre år grava rostskador på bärande delar på bilar tillverkade 2015 på grund av bristfälligt rostskydd från fabriken i Gbg.

Inget att skryta med som svensk bilfabrikant. Tumme ned

Detta gäller iof sig inte bara Volvo utan gäller ex några år gamla Audi A4. Tumme ned


   
SvaraCitera

stoner:

Försvarar du med andra ord Volvos bristfälliga rostskydd på nya bilar? Sprillans nya S90/V90 för uppåt en halv miljon kronor har fått 3 av 5 stjärnor och har testats av tidningen Vi Bilägare som "ytterst tveksamt rostskydd".

Här diskuterar detta: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-kan-volvo-s90-ha-sa-daligt-rostskydd

Gamla S70/S80/V70 har efter bara tre år grava rostskador på bärande delar på bilar tillverkade 2015 på grund av bristfälligt rostskydd från fabriken i Gbg.

Inget att skryta med som svensk bilfabrikant. Tumme ned

Detta gäller iof sig inte bara Volvo utan gäller ex några år gamla Audi A4. Tumme ned

Har faktiskt inte hört att de ska tåla rost dåligt, bra att veta ju 🙂


   
SvaraCitera

stoner:
Försvarar du med andra ord Volvos bristfälliga rostskydd på nya bilar? Sprillans nya S90/V90 för uppåt en halv miljon kronor har fått 3 av 5 stjärnor och har testats av tidningen Vi Bilägare som "ytterst tveksamt rostskydd".

Här diskuterar detta: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-kan-volvo-s90-ha-sa-daligt-rostskydd

Gamla S70/S80/V70 har efter bara tre år grava rostskador på bärande delar på bilar tillverkade 2015 på grund av bristfälligt rostskydd från fabriken i Gbg.

Inget att skryta med som svensk bilfabrikant. Tumme ned

Detta gäller iof sig inte bara Volvo utan gäller ex några år gamla Audi A4. Tumme ned

Nej. jag hade aldrig köpt en ny volvo. Snarare att du accepterar utländska bilar Mycket glad


   
SvaraCitera

Maymay: Gissar det blir dubbla turbos då

Börja med en vanlig standard 9-3 2.0T som gav 210 hk som max i originalutförande eller en 9-3 2.0T Aero som gav 250 hk som max i originalutförande. Det fanns även en 9-5 Hirsch som var fabrikschippad som gav 310 hk men som är ganska svår att få tag i.

Här finns en 2001 9-5 Hirsch 315 hk (24K mil) till salu för 17.900 kronor - ETT FYND!!!
https://www.autouncle.se/se/d/9396792-saab-9-5-begagnad


   
SvaraCitera

stoner:

Börja med en vanlig standard 9-3 2.0T som gav 210 hk som max i originalutförande eller en 9-3 2.0T Aero som gav 250 hk som max i originalutförande. Det fanns även en 9-5 Hirsch som var fabrikschippad som gav 310 hk men som är ganska svår att få tag i.

Här finns en 2001 9-5 Hirsch 315 hk (24K mil) till salu för 17.900 kronor - ETT FYND!!!
https://www.autouncle.se/se/d/9396792-saab-9-5-begagnad

Redan såld och tvivlar pappa kör mig till Halland från Blekinge :/


   
SvaraCitera

Deinosuchus: Nej. jag hade aldrig köpt en ny volvo. Snarare att du accepterar utländska bilar Mycket glad

Det är väl just DET som alla mina inlägg i denna tråd har handlat om - att enl mig, OM man ska köpa en Volvo så ska man välja en äldre modell som hade BRA rostskydd som ex gamla 240 och 740. Ett alt är S60 eller S80 2006 eller äldre som även de hade bra rostskydd och "lite" elektronikfel.

Någon annan svensk bil förutom SAAB finns ju inte. Någon Koenigsegg är väl knappast aktuell varken för dig eller mig eller någon annan på UM.  Mycket glad

Sedan har vi bara alla utländska bilar.  Cool


   
SvaraCitera

stoner:

Gamla 240 och 740 är väl något av det bästa som byggts på denna planet. Nya Volvo med all jävla elektronik är väl skapade för problem men de gamla 240, och 740 i synnerhet, var ju superbra bilar med motorer som rätt skötta kunde köras både 50K mil och 100K mil.  Tumme upp

Ja, speciellt 240. Gamla bilar är byggda för att hålla länge, men det är verkligen inte dagens bilar.

Jag har en 940 som har gått 29xxx som är i väldigt fint skick. Lär rulla minst det dubbla. 


   
SvaraCitera