Aviseringar
Rensa alla

Planer i framtiden


Asstriid: Ja, speciellt 240. Gamla bilar är byggda för att hålla länge, men det är verkligen inte dagens bilar.

Jag har en 940 som har gått 29xxx som är i väldigt fint skick. Lär rulla minst det dubbla.

Jag glömde faktiskt bort att nämna 940 som också var en otroligt bra byggd bil. Vårda den väl!  Blink


   
SvaraCitera

Maymay: Redan såld och tvivlar pappa kör mig till Halland från Blekinge :/

Jag såg att den var såld men håll koll på Blocket och liknande sidor när det blir aktuellt för dig att köpa bil. Men jag är rädd för att du/ni får köra en bit för att hitta "fyndet".

Lycka till!


   
SvaraCitera

stoner:

Jag såg att den var såld men håll koll på Blocket och liknande sidor när det blir aktuellt för dig att köpa bil. Men jag är rädd för att du/ni får köra en bit för att hitta "fyndet".

Lycka till!

Mamma blev av med jobbet för typ en månad sedan så de vuxna letar efter en till bil nu då det potentiella jobbet ligger 45 min bort. Så antar jag får "låna" den när man har körkort. Så kan förhoppningsvis då spara ihop lite mer pengarGlatt skålande


   
SvaraCitera

stoner:

Jag såg att den var såld men håll koll på Blocket och liknande sidor när det blir aktuellt för dig att köpa bil. Men jag är rädd för att du/ni får köra en bit för att hitta "fyndet".

Lycka till!

Wow asså detta blev deep.


   
SvaraCitera

Maymay: Mamma blev av med jobbet för typ en månad sedan så de vuxna letar efter en till bil nu då det potentiella jobbet ligger 45 min bort. Så antar jag får "låna" den när man har körkort. Så kan förhoppningsvis då spara ihop lite mer pengarGlatt skålande

Det positiva är att bilpriserna troligen lär sjunka rejält när fler och fler köper elbilar. Och bilpriserna lär troligen sjunka ännu mer när trollen som styr Sverige höjer bensinpriserna för varje dag.


   
SvaraCitera

stoner:

Det positiva är att bilpriserna troligen lär sjunka rejält när fler och fler köper elbilar. Och bilpriserna lär troligen sjunka ännu mer när trollen som styr Sverige höjer bensinpriserna för varje dag.

Angående förbränningsmotorn. Förstår inte varför el är i fokus så mycket när vi har etanol. För etanol bilar är ju något svensson faktiskt har råd med, till skillnad från en Tesla för 450k...


   
SvaraCitera

Maymay: Angående förbränningsmotorn. Förstår inte varför el är i fokus så mycket när vi har etanol. För etanol bilar är ju något svensson faktiskt har råd med, till skillnad från en Tesla för 450k...

Personligen tror jag inte på elbilar. Frånsett som ren stadsbil. Ska man bara köra runt i statskärnan i städer funkar en elbil men ska man ut på långkörning skulle inte jag våga ge mig ut i elbil.

Etanolen funkar bra frånsett att energin är mindre i etanol än i 95 oktan bensin. I så fall på sikt för miljön skull tror jag mer på vätgas men det ligger ju långt långt fram i framtiden. Samt att det finns en stor risk med gastanken för vätgas på samma sätt som för ren gas (gasbilar). Du har kanske sett TV hur bussar som gått på naturgas helt plötsligt börjat brinna. Tumme ned


   
SvaraCitera

stoner:

Personligen tror jag inte på elbilar. Frånsett som ren stadsbil. Ska man bara köra runt i statskärnan i städer funkar en elbil men ska man ut på långkörning skulle inte jag våga ge mig ut i elbil.

Etanolen funkar bra frånsett att energin är mindre i etanol än i 95 oktan bensin. I så fall på sikt för miljön skull tror jag mer på vätgas men det ligger ju långt långt fram i framtiden. Samt att det finns en stor risk med gastanken för vätgas på samma sätt som för ren gas (gasbilar). Du har kanske sett TV hur bussar som gått på naturgas helt plötsligt börjat brinna. Tumme ned

E85 har högre syre halt så man utvinner mer effekt (något sånt är det) fast det drar ju mycket mer. Fördelen med etanol är att man framställer det för det mesta från sockerrör vilket gör det extremt miljövänligt.

Pga av att sockerrören tar upp koldioxoiden som släpps ut, så det blir liksom 1:1.

Med andra ord: tekniskt sett så släpper man inte ut mer koldixoid än vad som redan finns.


   
SvaraCitera

Maymay: E85 har högre syre halt så man utvinner mer effekt (något sånt är det) fast det drar ju mycket mer. Fördelen med etanol är att man framställer det för det mesta från sockerrör vilket gör det extremt miljövänligt.

Pga av att sockerrören tar upp koldioxoiden som släpps ut, så det blir liksom 1:1.

Med andra ord: tekniskt sett så släpper man inte ut mer koldixoid än vad som redan finns.

Etanol var ju väldigt populärt förra årtiondet. Jag vet faktiskt inte varför etanolbilar helt plötsligt försvann ur produktionen. Eller i vart fall har minskat rejält.
Snacket gick väl att motorerna skadades. Biltidningarna rekommenderade väl tom etanolbilar att tanka ren bensin var 10:e tank för att slippa motorskador.
För övrigt innehåller väl etanol (E85 som säljs i Sverige) ändå bensin (95 oktan) för att motorerna ska kunna startas. 15% sommartid och 25% vintertid om jag inte minns fel.


   
SvaraCitera

stoner:

Etanol var ju väldigt populärt förra årtiondet. Jag vet faktiskt inte varför etanolbilar helt plötsligt försvann ur produktionen. Eller i vart fall har minskat rejält.
Snacket gick väl att motorerna skadades. Biltidningarna rekommenderade väl tom etanolbilar att tanka ren bensin var 10:e tank för att slippa motorskador.
För övrigt innehåller väl etanol (E85 som säljs i Sverige) ändå bensin (95 oktan) för att motorerna ska kunna startas. 15% sommartid och 25% vintertid om jag inte minns fel.

Ja asså hybrid mellan bensin och etanol ska inte vara bra, om jag minns rätt så reagerar etanol annorlunda på gummi eller vafan det nu var. Så egentligen ska det vara separata motorer för etanol och bensin.

E85 står för 85% etanol och 15% bensin ifall jag minns rätt 🙂


   
SvaraCitera

Maymay: E85 står för 85% etanol och 15% bensin ifall jag minns rätt 🙂

Ja sommartid. Vintertid är det 75% etanol och 25% bensin.


   
SvaraCitera
Berit

Yo bois, anledningen till att etanolen gick ur var pga att det lönar sig inte att köra på det om det inte är 35-40% billigare än bensinen. Servicen ska göras oftare o nå delar behövs bytas ut något oftare
Kör bara etanol under sommarn o har inte haft nå problem o kör man lugnt så drar min 9-5 0.8 på etanol o den är från innan de gjorde om motorerna så de blev mer bränslesnåla 


   
SvaraCitera

Berit: Yo bois, anledningen till att etanolen gick ur var pga att det lönar sig inte att köra på det om det inte är 35-40% billigare än bensinen. Servicen ska göras oftare o nå delar behövs bytas ut något oftare

Jag har aldrig ägt någon etanolbil så jag har ärligt talat noll kunskap i ämnet. Det enda jag vet är att etanolen görs av jordbruksprodukter som sockerrör, majs och spannmål. Samt att den från början var betydligt billigare än bensin och därför blev väldigt populär. Sedan tog de hjärndöda och intelligensbefriade politikerna död på hela etanolidén genom att chockhöja skatterna på etanol. Trots att energin är lägre i etanol och förbrukningen blir högre. Vilka jävla stolpskott. Tumme ned  Arg

Tanken på att köra bil på produkten från sockerrör, majs och spannmål är ju i sig lysande i sig.  Tumme upp  Mycket glad

Men intresset för etanolbilar har ju inte bara minskat i Sverige utan i hela EU eller snarare hela världen vilket gör mig lite fundersam.

Berit: Kör bara etanol under sommarn o har inte haft nå problem o kör man lugnt så drar min 9-5 0.8 på etanol o den är från innan de gjorde om motorerna så de blev mer bränslesnåla

Nästan alla jag känner som kör etanolbilar har köpt dom främst för att vägskatten bara är hälften än vad motsvarande bensinbil är. Men de kör etanolbilen i princip bara på bensin idag. Det är vi tacka politikerna för!  Tumme ned


   
SvaraCitera