Aviseringar
Rensa alla

Planering av studier


Ämnesstartare

Hej,

Hur planerar ni era studer? Seriöst, jag mår skit av att ha så många läxor och känner att jag inte organiserar tillräckligt bra. Det konstiga är dock att jag alltid klarar mig, men jag har insett att jag inte kan fortsätta så. Hur organiserar ni era studier? Studieteknik? Kom med all tips som ni har.

Tack på förhand!

//dream


   
Citera
smisk

Ett ord: almanacka!
Ha den med dig, lev med den, älska den, andas den, det ska bli din bästa vän! Har du läxor - skriv upp dem! Titta i almanackan varje dag. Även om det kan se mycket ut, så känns det befriande att kunna stryka över de läxor man gjort.


   
SvaraCitera

Dream:

Hur organiserar ni era studier? Studieteknik?

vaddå, man kör ju bara


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Ett ord: almanacka!
Ha den med dig, lev med den, älska den, andas den, det ska bli din bästa vän! Har du läxor - skriv upp dem! Titta i almanackan varje dag. Även om det kan se mycket ut, så känns det befriande att kunna stryka över de läxor man gjort

Tack[love]

martin312:

vaddå, man kör ju bara

Nej, inte för mig. Jag kan inte sitta och plugga 24/7 förstår du väl. Jag måste, på något sätt, planera och göra mina studier på effektivt sätt. Nu har jag i flera dagar suttit och läst den där jävla romanen( 1984) och inte haft tid för mina vänner, även om det är jullov.[sad] Sen ska jag också läsa en till roman.

Det är så jobbigt med reading log och det värsta är att jag känner att jag måste få ett MVG, annars har jag gjort allt förgäves.


   
SvaraCitera
smisk

Dream:

Tack[love]

Ingen fara. Allt handlar egentligen bara om att påminna sig själv och ha lite mer disciplin.


   
SvaraCitera

Jag har lämnat min vana att plugga två dagar innan prov och numer öppnar jag böckerna och läser igenom det jag ska en till två gånger redan fyra-sex dagar innan. Det känns mer fördelat och man slipper läsa så förbannat mycket precis innan provet. Därför ska du ha en almanacka så du ser vad du ska göra, när du ska göra det, och när du tänker börja.

Men jag förstår vad du menar. Inom en vecka när skolan börjat bör jag ha läst en bok, fixat en kemiredovisning, gjort fysikprov, historiaprov och en uppsats. Kul att vara jagad. [y]


   
SvaraCitera

smisk:

Ingen fara. Allt handlar egentligen bara om att påminna sig själv och ha lite mer disciplin.

och ha en liten som får plats i bakfickan för annars orkar man aldrig ta upp och skriva upp.[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Men jag förstår vad du menar.

Eller hur?! Det är helt sjukt jobbigt. Jag får skaffa en kalender och bara sätta igång. Det är den här jävla reading loggen som är det jobbiga, hade jag fått gjort en review istället så hade det varit mycket enklare. Tack för dina tips![love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

ppnar jag böckerna och läser igenom det jag ska en till två gånger redan fyra-sex dagar innan.

Så gör jag med, det känns mycket bättre måste jag säga.[smile]


   
SvaraCitera

Dream:

Tack för dina tips!

eller så avsätter man ett par tre timmar varje dag är man kommit hem från skolan/träning eller vadsomhelst och hittar nåt man borde plugga på även d är långt till prov etc.


   
SvaraCitera

Tözen:

eller så avsätter man ett par tre timmar varje dag är man kommit hem från skolan/träning eller vadsomhelst och hittar nåt man borde plugga på även d är långt till prov etc.

Ofta så lång tid? 30 min borde räcka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

eller så avsätter man ett par tre timmar varje dag är man kommit hem från skolan/träning eller vadsomhelst och hittar nåt man borde plugga på även d är långt till prov etc.

Hehe. Just nu känns det som att jag vill ta böckerna och slänga dem i väggen - och mig med.[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Ofta så lång tid? 30 min borde räcka.

Det beror på vilket ämne det handlar om. Är det matte får jag gjort väldigt mycket, är det att göra READING LOG tar det 100 år.[sad]


   
SvaraCitera

Sagitta:

Ofta så lång tid? 30 min borde räcka.

eh,på en halvtimma hinner man inte göra nåt [shake]
går dessutom på högskolan och har ambitioner och svårt att lära,alla behöver olika med tid och att bara avsätta en halvtimma är lite fan.

Dream:

Hehe. Just nu känns det som att jag vill ta böckerna och slänga dem i väggen - och mig med.

samm a här men jag går hem och sätter mig och börjar bara,studielån på 300 000 är inget att leka med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

samm a här men jag går hem och sätter mig och börjar bara,studielån på 300 000 är inget att leka med.

Nej, det är det absolut inte. Egentligen borde man vara glad som får en gratis gymnasieutbildning.[shake]


   
SvaraCitera