Aviseringar
Rensa alla

plankan


GraGo

Rödingajäveln:

För random otränade personer är det ganska onödigt ja. Fast i det läget är mer eller mindre all isolationsträning onödig. Finns dock poäng med att träna magen separat när du kommit upp i vikter, för att undvika ryggproblem och stärka t.ex. mark och knäböj. Det är typ då plankan också kan bli lönt att köra, fast även då är typ all annan träning för magen bättre upp till elitnivå.

Det jag menade också, för en person som går till gymmet varje eller varannan dag men ändå inte är på elitnivå så är marklyft och liknande övningar minst lika bra träning plus att de tränar andra kroppsdelar samtidigt.


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:

Lyfter din mamma

CoolCool


   
SvaraCitera

blev tvungen att plågas igenom många sessioner med plankan under min fotbollstid... fy fabian vilket jävla dravel


   
SvaraCitera

Mahalageasca:

kikade nu och jag köper det

Mahalageasca:
jag kmr iaf inte använda övningen innan jag kollar upp det mer grundligt, antagligen inte alls, alltså.

Tumme upp Vill man träna magen i sig så är det som för alla andra muskler att man behöver övningar där muskeln sträcks ut och dras ihop, t.ex. crunches. Du blir ju inte särskilt bra tränad i t.ex. bröst av att bara stå i armhävningsställning utan att göra armhävningar liksom.

GraGo:

Det jag menade också, för en person som går till gymmet varje eller varannan dag men ändå inte är på elitnivå så är marklyft och liknande övningar minst lika bra träning plus att de tränar andra kroppsdelar samtidigt.

Ja. All isolationsträning ska vara tillägg till basövningar och inte ersätta dem.

Istechetvåpunktnoll:
blev tvungen att plågas igenom många sessioner med plankan under min fotbollstid... fy fabian vilket jävla dravel

Jag tycker det är ganska rolig övning egentligen så blev besviken när jag fattade hur kass den är. Galen


   
SvaraCitera

Anura:
situps är en rätt så värdelös övning dock.

mr muskelberg har talat


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:

Jag tycker det är ganska rolig övning egentligen så blev besviken när jag fattade hur kass den är. Galen

Och det allra är ju förnedrings-tvn med variationerna utav plankan. Ett ben upp, en arm upp, ett ben och en arm. Usch, Hitler-Hunden var värst 🙁


   
SvaraCitera

Anura:
situps är en rätt så värdelös övning dock.

Nej.


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:
Plankan gör ingen nytta för de flesta. Fett överskattad övning. Typ alla andra magövningar är bättre. 😛

Lyssna på doktorn:
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/doktorn-svarar-p%C3%A5-tittarnas-h%C3%A4lsofr%C3%A5gor-2505840

Vadå för de flesta? Vad menar du? För vilket ändamål? (Kan ej se videon)

För mig är den väldigt bra iallafall, men kör väldigt många olika magövningar.


   
SvaraCitera

Manwhore:

Vadå för de flesta? Vad menar du? För vilket ändamål? (Kan ej se videon)

För mig är den väldigt bra iallafall, men kör väldigt många olika magövningar.

Stor del av trycket läggs på ryggen snarare än magen och det blir bara statisk träning. Muskler behöver stretchas och dras ihop för att tränas ordentligt. Om du t.ex. vill träna biceps tar du ju inte bara en vikt och håller den halvt ihopdragen framför dig. Du drar upp tills muskeln är ihopdragen och går ner till där den är fullt stretchad. Plankan ger inte nån vidare muskelutveckling utan sliter mest på leder och annat i onödan. De den ger nytta för är typ längdskidåkare och andra elitidrottare som står mycket i den typen av ställningar. För folk som vill ha mer eller starkare muskler är typ alla andra magövningar bättre.


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:

Stor del av trycket läggs på ryggen snarare än magen och det blir bara statisk träning. Muskler behöver stretchas och dras ihop för att tränas ordentligt. Om du t.ex. vill träna biceps tar du ju inte bara en vikt och håller den halvt ihopdragen framför dig. Du drar upp tills muskeln är ihopdragen och går ner till där den är fullt stretchad. Plankan ger inte nån vidare muskelutveckling utan sliter mest på leder och annat i onödan. De den ger nytta för är typ längdskidåkare och andra elitidrottare som står mycket i den typen av ställningar. För folk som vill ha mer eller starkare muskler är typ alla andra magövningar bättre.

Ah ok. Den är dock praktisk för en hel del sporter.


   
SvaraCitera