Aviseringar
Rensa alla

platt-tv med ledbelysning?


Ämnesstartare

Vad innebär det? för mig är led dioder typ? är det som philips ambilight? så det lyser bakom tvn?


   
Citera

mikkan:

så det lyser bakom tvn?

mm, bra funktion, för man köper ju tv:n för att se på vägen bakom tv:n


   
SvaraCitera

fan vad onödigt


   
SvaraCitera

led-dioder innebär att belysningen i tv (din tvbild) alltså blir upplyst med lysdioder istället för lysrör, vilket gör att du får bättre svärta i din bild då man kan släcka ner ett speciellt område på skärmen där det ska vara svart. det går inte med vanlig lcd tv då bakgrundsbelysningen i dom består av lysrör men här blir bilden belyst av specifika dioder istället vilket gör tv:n dyrare men endå bättre bild och svärta.


   
SvaraCitera

Dessutom erhåller en led-belyst tv lägre energikonsumtion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tobias och aristoteles, tack 🙂
Ah. Kan ju säga jag missuppfattat lite då.

Men led verkar ju grymt. energikonsumputionen är ju miljövänligt då. är det många procent skillnad?

kan ju störa mig idag på att tvn blöder ljus typ. är de bättre än plasmor när det gäller svärtan? [surprised]


   
SvaraCitera

om det slår plamsa i svärta vet jag ej, men är betydligt mkt bättre svärta än vanlig lcd, oså som aristoteles sade så drar dom mindre ström.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vilka modeller är bäst då? som rekommenderas dvs.


   
SvaraCitera

Samsung är väl bestg att rekomendera, finns nog inte så mångs led tv ute på marknaden än. fast dom är mkt dyrare, runt 20.000 kr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska definitivt titta in samsungs modeller. Priset är väl eftersom det är nya modeller va? Är de bättre än vanliga lcder på att spela typ ps3 på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du har betydligt bättre svärta på led-apparaterna jämfört med vanliga lcder. Den kommer vara helt sjuk att spela tvspel på om du får för dig att slå till. Kan ses som mycket pengar, men du får ju en jävligt snygg och bra tv. smakar det så kostar det.

google är din vän, www.led-tv.se


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mikkan:

Men led verkar ju grymt. energikonsumputionen är ju miljövänligt då. är det många procent skillnad?

LCD-TVs är miljövänligare än traditionella modeller på flera sätt. Dels är lysdioderna betydligt energisnålare (runt 40%) och dels är de miljövänligare på grund av att lysdioder till skillnad från traditionell bakgrundsbelysning inte innehåller miljögifter som tex. kvicksilver.
Lysdioder har dessutom en betydligt längre livslängd, belysningen överlever med stor sannolikheten resten av TV:n med ett decennium eller två.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du Diskar reaktor 4: word!

Samsungs LEDTV blev första tvapparaterna att få svanenmärkningen.
Säger rätt mycket det också.

http://www.idg.se/2.1085/1.229304/samsungs-ledtv-blir-svanenmarkta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

verkar grymt! nackdelen är ju bara att en ledtv är typ dubbelt så dyr som en vanlig lcd...


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera