Aviseringar
Rensa alla

Plugga historia?


Ämnesstartare

Är det någon här som har erfarenhet av någon historiakurs på högskola? Tipsa isåfall! [smile]


   
Citera

passaro har. Tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har. har läst historia A, B och C på universitetet. A-kursen brukar gå i rasande fart med sjukt mycket litteratur. B-kursen blir mer små fördjupningar, plus en B-uppsats. C-kursen består till hälften av forskningsteori och därefter C-uppsatsen. sett till mina dryga 4 år på universitetet är det utan tvekan det roligaste jag gjort! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

texasgal:

sett till mina dryga 4 år på universitetet är det utan tvekan det roligaste jag gjort! 🙂

Glömde helt bort den här tråden.

Men vad trevligt 🙂 Vilken var mest trivsam av dem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej men vill det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marcus Normark:

Men vad trevligt 🙂 Vilken var mest trivsam av dem?

De var bra på olika vis.

På A-kursen satt man i salen och lyssnade på den som föreläste, vilket var slappt i sig. Tentorna var salstentor. Typ fem timmar på sig, man fick två frågor som man skulle besvara. Mycket läsande hemma. Vilket är rätt skönt, tycker jag. Upplägget på kursen var som sådant att man började läsa om från tidens början då, de gick de genom lite snabbt sådär på en föreläsning, sedan bar det iväg.

B-kursen var mer inriktad på fördjupning inom teori och metod, t.ex så läste man historievetenskap, historiografi etc. Här är det inga salstentor, utan här så fick man olika typ av hemtentor och liknande.
I slutet av B-kursen så måste man göra en vetenskaplig uppsats, B-uppsats.
Denna kursen var mycket intressant, kan jag säga.

Blev det något du valde, eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marcus Normark:

Är det någon här som har erfarenhet av någon historiakurs på högskola?

Jag har pluggat Historia A på Örebro Universitet och det tyckte jag var jättekul, mycket att läsa men det gjorde inte mig något. Men du ska verkligen gilla historia och att läsa och skriva om det för annars är det inget du kommer orka.


   
SvaraCitera

Vad finns det för yrken om man vill arbeta med historia? Historiker naturligtvis, vad mer ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

viking:

Vad finns det för yrken om man vill arbeta med historia? Historiker naturligtvis, vad mer ?

Lärare, professor, museum osv


   
SvaraCitera

passaro, såg tidigare att du berättade om dina historieerfarenheter. Något du kan rekomendera ? Själv är jag väldigt intresserad av svensk krigshistoria.


   
SvaraCitera

texasgal:

jag har

passaro:

De v

Är det ungefär samma kurser som man kan läsa på gymnasiet, eller hur skiljer de sig? Historia är just nu favoritämnet så...[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

viking:

passaro, såg tidigare att du berättade om dina historieerfarenheter. Något du kan rekomendera ? Själv är jag väldigt intresserad av svensk krigshistoria.

Det är något jag verkligen kan rekommendera, ja. Speciellt Historia Grundkurs. Den var riktigt intressant och kul.

Notasthinkasudrunkim:

Är det ungefär samma kurser som man kan läsa på gymnasiet, eller hur skiljer de sig? Historia är just nu favoritämnet så...[bigsmile]

Det skiljer sig i att det är upplagt på annat vis, det är mer ingående, professorerna kan i regel mer än vad lärarna på¨gymnasiet kan och därav blir det mer intressant. Det är på en akademisk nivå, vilket i sig skiljer sig från det gymnasiala.


   
SvaraCitera

passaro:

Lärare, professor, museum osv

Hur mycket pengar kan man tjäna på dessa yrken ? Vad planerar du själv att bli ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

viking:

Hur mycket pengar kan man tjäna på dessa yrken ? Vad planerar du själv att bli ?

Lärare, som bekant, tjänar inte mycket. Professorer tjänar nog en del, skulle jag påstå. Hur det ligger till på olika museum och vad för yrkem an har där vet jag inte.

Antigen lärare i historia och religion eller professor/forskare i historia, tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera