Aviseringar
Rensa alla

Plugga på distans eller inte


nubbie
Ämnesstartare

Bestäm åt mig eller något. 

Vad tycker ni är bäst? Vad finns det för för- och nackdelar? Osvosvosv.

Plus för mig:
- Kan börja minst ett halvår tidigare
- slipper lägga pengar på boende
- slipper söka nytt jobb
- det finns fler roliga aktiviteter att syssla med i stockholm som jag nog kommer sakna jättemycket om jag flyttar

Minus:
- man får inte lika bra kontakt med sina kurskamrater (eller?)
- det skulle vara nice att bo någon annanstans ett tag, vet inte om jag har anledning att bo i just norrland någon annan gång i livet
- jag behöver ju ändå åka iväg på obligatoriska träffar
- kanske svårare att få hjälp och så med uppgifter?
- bättre att ha pluggat på plats sen när man ska söka jobb?

Ugh.


   
Citera

Plus: Man slipper människor. Minus: Kräver mkt självdisciplin.


   
SvaraCitera

Det kan ju vara roligt att bo någon annan stans ett tag om du har råd. Om inte så får du ju bo kvar...


   
SvaraCitera

Det beror ju lite på dig. Vad du tycker som passar dig bäst. Som sagt så har du en bra för/nackdelar.
Får man fråga vad är det du ska läsa? Enstaka kurser eller en hel program. Är det så att du läser en kurs så kan man stanna hemma o plugga därifrån. Om det är en hel program med massa olika kurser så rekomenderar jag att du inte väljer att läsa på distans, då det finns massa fördelar att ha en bra kontakt med sina klasskamrater under och efter sin studietid.


   
SvaraCitera

Du bör ha god disciplin och må psykiskt bra för att plugga distans. Det är mer krävande då det innebär att du måste ta ett ännu större ansvar för att studierna ska gå bra. Ofta innebär distansstudier att man inte får lika bra kontakt med lärare - åtminstone var det så i mitt fall, men det är givetvis varierande. Vad som är bra med distansstudier är att man kan lägga upp sin utbildning helt som man själv vill. Du pluggar när du vill plugga och är inte bunden till någon annans tider. Distans kommer vara bra om du är beredd att klara dig på egen hand utan mycket stöd utifrån. 


   
SvaraCitera
nubbie
Ämnesstartare

adaq:
Det kan ju vara roligt att bo någon annan stans ett tag om du har råd. Om inte så får du ju bo kvar...

Har råd om jag jobbar ett tag till, men vill verkligen inte gå runt och vänta på att kunna börja plugga i minst ett helt år till 🙁


   
SvaraCitera

Sen tycker jag att det är ju alltid positiv att träffa nya människor och besöka en ny stad. Man lär sig nya saker som man inte har tänk på förut o.s.v. 


   
SvaraCitera
nubbie
Ämnesstartare

imafckprick: .

Jag ska utbilda mig till brandman, gå SMO.

Det är nog det här med att inte känna någon särskild samhörighet med folk som känns tråkigast, men har hört att det inte nödvändigtvis bbehöver bli så.

:/


   
SvaraCitera
nubbie
Ämnesstartare

Chibibbi

Tack chib!

imafckprick:
Sen tycker jag att det är ju alltid positiv att träffa nya människor och besöka en ny stad. Man lär sig nya saker som man inte har tänk på förut o.s.v. 

Mm, är rädd att jag kommer ångra mig senare i livet för att jag inte tog chansen.


   
SvaraCitera

beror på om man är social eller asocial


   
SvaraCitera
mynona

De kurser jag har läst på distans har gått mycket bra. Det krävs självdisciplin, men drar du ut internetkopplingen och bara börjar skriva går det snabbt, även om det blir gjort först någon dag innan inlämning. Enligt min erfarenhet kan man må hur dåligt som helst och ändå klara detta, men det är förstås alltid olika. Hur bra kontakt men får med klasskamrater väljer man själv, läraren brukar uppmuntra kontakt och forumdiskussioner. Läraren kan man faktiskt få väldigt bra kontakt med, de brukar uppmuntra frågor. 


   
SvaraCitera

Som du beskriver så tycker jag att plugga på distans låter bäst. Dock så är det upp till dig själv om du vill göra det eller inte. Kör du fast på något så kan det kanske bli lite svårt att få hjälp kan jag tänka mig. 


   
SvaraCitera

Vill du skriva vad det är för ämne/ämnen som det rör sig om? Vissa är mycket enkla att förstå sig på, på egen hand. Andra som till exempel mattematik kan bli svårt om man inte får diverse koncept klart för sig.


   
SvaraCitera
nubbie
Ämnesstartare

Xuzkie:
Vill du skriva vad det är för ämne/ämnen som det rör sig om? Vissa är mycket enkla att förstå sig på, på egen hand. Andra som till exempel mattematik kan bli svårt om man inte får diverse koncept klart för sig.

Öeh, saker som rör skydd mot olyckor, typ Rodnar. Ska läsa till brandman iaf.


   
SvaraCitera

nubbie:

Öeh, saker som rör skydd mot olyckor, typ Rodnar. Ska läsa till brandman iaf.

Hehe Glad Verkar kul. Skydd och säkerhet (brandman/kvinna)hade jag en gammal kompis som skolade sig som. Minns att det var mycket praktiska övningar? Men det kanske inte är detsamma som med ditt ämne? Det måste nästan vara helt teoretiskt då, om skolan är ända uppe i Norrland-Stockholm?


   
SvaraCitera