Aviseringar
Rensa alla

Plugga på natten?


Ämnesstartare

Hej, jag går i Nian o jag har så jävla mycket plugg hela tiden, känns som allt jag gör är att plugga. Jag pluggar innan jag går till skolan, i skolan, efter skolan. Men ändå har jag massa saker o göra så jag pluggar också ofta hela natten, ibland med kanske 40 minuters sömn. Är det någon annan som också gör det? Och kan det vara farligt ? Nu ska jag plugga hela natten igen så har någon härlig människa något tips på hur man har roligare under natten för jag har de alltid skit tråkigt. Ha en trevlig natt


   
Citera

Jag tror inte att jag la mer än 20 minuter på läxor. Sammanlagt. Under hela högstadiet. Sen hade jag ju inte toppbetyg men förstår ändå inte hur du har så mycket att göra. 

Well tips är väl musik? 


   
SvaraCitera

Jag går också i nian och skulle nog inte heller säga att jag pluggar så mycket nästan inget alls faktiskt. Pallar inte ta tag i det bara. Men vet många som ställer tid så de pluggar typ en timme sen pausar de 15min och sen en timme plugg till kanske kan vara nåt?


   
SvaraCitera

Planera!! 


   
SvaraCitera
time
 time

På frågan om det kan vara farligt så är svaret kort och gott ja. Du behöver sömn för att fungera och det är skadligt att tvinga sig själv att vara vaken. Med effektiv planering behöver du inte vara vaken hela natten. Man dummar liksom ner sig av att gå sömnlös.


   
SvaraCitera

Skit i läxor aldrig gjort en läxa och gick ut 9an med bra betyg läxorna e inte viktiga om du lyssnar och e duktig på lektionerna behöver du inte plugga + du får din sömn ot nu men di vet att man kan dö av sömnbrist du fuckar bara din kropp och kan endå inte lära dig ett skit utan sömn så gör som jag sa så kan du tacka mig sen när du gått ut 9an med bra betg och utan sömn problem:) 


   
SvaraCitera

Nej, och det låter farligt, i alla fall miserabelt. Jag tycker att det är obekvämt att ha sovit för lite. Jag pluggar aldrig på natten. Men jag har dåliga betyg


   
SvaraCitera

Det är farligt att få för lite sömn, både långsiktigt och kortsiktigt. Att sova så lite som du gör kommer få konsekvenser. Prioritera din sömn och se till att du hinner sova minst 8 timmar varje natt, men gärna mer. Utefter sömnen så får du se hur mycket tid du kan lägga ned på läxor varje kväll. När du sover mer kommer din effektivitet säkerligen öka, och du kommer blir klar med läxorna snabbare.

Jag skulle nog rekommendera 0-3 timmar per kväll beroende på årskurs och den mängd läxor och skolarbete du behöver göra just den dagen. Visst är det lättare att komma in dit man vill om man har höga betyg, men det låter som om du behöver sänka dina krav på dig själv. I längden är det bättre att sova tillräckligt och få lite lägre betyg än vad du önskar än att skada dig själv både fysiskt och psykiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OnkelHubert:
Jag tror inte att jag la mer än 20 minuter på läxor. Sammanlagt. Under hela högstadiet. Sen hade jag ju inte toppbetyg men förstår ändå inte hur du har så mycket att göra. 

Well tips är väl musik? 

Men grejen är att mina lärare (vissa av dem) ger oss så jävla många uppgifter hela tiden. T.ex denna veckan har jag haft So prov samt att jag har två betygsättande uppgifter som ska in imorgon i SO. Samtidigt har jag en viktigt uppgift i SV som ska in imorgon , med en hemkunskaps uppgift, engelska projekt och en No uppgift . 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Meatballspotatoes:
Planera!! 

Jag planerar min studietid men den räcker liksom inte till 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
På frågan om det kan vara farligt så är svaret kort och gott ja. Du behöver sömn för att fungera och det är skadligt att tvinga sig själv att vara vaken. Med effektiv planering behöver du inte vara vaken hela natten. Man dummar liksom ner sig av att gå sömnlös.

Men liksom det gör väl inget om man pluggar på natten typ 3 gånger i veckan eller är det också farligt ? Jag planerar jättemycket men jag hinner inte med allt ändå känns det som.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Loco99:
Skit i läxor aldrig gjort en läxa och gick ut 9an med bra betyg läxorna e inte viktiga om du lyssnar och e duktig på lektionerna behöver du inte plugga + du får din sömn ot nu men di vet att man kan dö av sömnbrist du fuckar bara din kropp och kan endå inte lära dig ett skit utan sömn så gör som jag sa så kan du tacka mig sen när du gått ut 9an med bra betg och utan sömn problem:) 

Önskar jag hade sånna lärare som du hade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sopptuna:
Det är farligt att få för lite sömn, både långsiktigt och kortsiktigt. Att sova så lite som du gör kommer få konsekvenser. Prioritera din sömn och se till att du hinner sova minst 8 timmar varje natt, men gärna mer. Utefter sömnen så får du se hur mycket tid du kan lägga ned på läxor varje kväll. När du sover mer kommer din effektivitet säkerligen öka, och du kommer blir klar med läxorna snabbare.

Jag skulle nog rekommendera 0-3 timmar per kväll beroende på årskurs och den mängd läxor och skolarbete du behöver göra just den dagen. Visst är det lättare att komma in dit man vill om man har höga betyg, men det låter som om du behöver sänka dina krav på dig själv. I längden är det bättre att sova tillräckligt och få lite lägre betyg än vad du önskar än att skada dig själv både fysiskt och psykisk

tack för svar, men saken är att jag inte kan få A i ämnen om jag inte pluggar skit mycket .


   
SvaraCitera
time
 time

papaya34:

Men liksom det gör väl inget om man pluggar på natten typ 3 gånger i veckan eller är det också farligt ? Jag planerar jättemycket men jag hinner inte med allt ändå känns det som.

Jo, du växer och behöver din sömn. Det måste finnas något du kan ändra på under dagtid som gör att du kan plugga mer effektivt. Alternativt så behöver det här tas till rektorn, arbetsbördan kan inte vara så hög att eleverna måste offra sin nattsömn. Hur gör t ex dina klasskompisar för att hinna med allt?


   
SvaraCitera

papaya34:

tack för svar, men saken är att jag inte kan få A i ämnen om jag inte pluggar skit mycket .

Jo. Visst måste man plugga mycket för att få det, men det du gör är överdrivet och skadligt.


   
SvaraCitera