Aviseringar
Rensa alla

Plugga på natten?


Ämnesstartare

time:

Det skulle de helt klart göra! Det är deras jobb. 

Jag tror inte att de hade ändrat på det endast för att jag är stresssad eller. Borde jag kanske ta upp det med någon i skolan eller nåt?


   
SvaraCitera
time
 time

papaya34: Borde jag kanske ta upp det med någon i skolan eller nåt?

Ja, prata med lärare, rektorn, skolkurator, skolhälsovårdare eller någon som helst vuxen med ansvar för elever, det är SUPERVIKTIGT! 


   
SvaraCitera

papaya34:

Saken är att vi inte får läxor, vi har vissa inlämningar och prov men inte läxor. Jag gör allt så fort jag kan men allt tar sån tid och lärarna räknar typ inte med det så de bara ger nya inlämningar

Det lät väldigt konstigt. Säger inte rektorn något om detta? Annars så får din klass gå till rektorn o klaga för att det ska ju inte vara så. Ni ska ha lite fritid och tid för er själv och inte endast för inlämningar och prov. 


   
SvaraCitera

Det är mycket svårare att memorera saker om man är uppe på nätterna hela tiden.

Sen borde du faktiskt inte behöva studera så här pass mycket.
Själv så har jag studerat Teknisk Fysik i tre år, och inte ens på det programmet behöver vi plugga så enormt mycket att vi måste vara uppe på nätterna - det brukar räcka med totalt 7-8 timmar om dagen (och då har jag räknat med timmarna på föreläsningar och lektionspass), ungefär som ett jobb.
Och högstadiet är inte i närheten lika formellt och intensivt som Teknisk Fysik, det kan jag lova dig.

Se till att försöka göra hemläxor och liknande i små steg i taget - man brukar komma ihåg saker mycket bättre om man delar upp dem i mindre delar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Ja, prata med lärare, rektorn, skolkurator, skolhälsovårdare eller någon som helst vuxen med ansvar för elever, det är SUPERVIKTIGT! 

Men asså tänk om dem typ bara tycker att jag är jobbig eller typ dum i huvudet. Och sen vad ska jag ens säga ? Är inte bra på att prata me folk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lisalotta:

Det lät väldigt konstigt. Säger inte rektorn något om detta? Annars så får din klass gå till rektorn o klaga för att det ska ju inte vara så. Ni ska ha lite fritid och tid för er själv och inte endast för inlämningar och prov. 

Vår rektor säger ingenting


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Peter94:
Det är mycket svårare att memorera saker om man är uppe på nätterna hela tiden.

Sen borde du faktiskt inte behöva studera så här pass mycket.
Själv så har jag studerat Teknisk Fysik i tre år, och inte ens på det programmet behöver vi plugga så enormt mycket att vi måste vara uppe på nätterna - det brukar räcka med totalt 7-8 timmar om dagen (och då har jag räknat med timmarna på föreläsningar och lektionspass), ungefär som ett jobb.
Och högstadiet är inte i närheten lika formellt och intensivt som Teknisk Fysik, det kan jag lova dig.

Se till att försöka göra hemläxor och liknande i små steg i taget - man brukar komma ihåg saker mycket bättre om man delar upp dem i mindre delar.

Okej, jag tror kanske att jag ser på uppgifterna som viktigare än va de faktiskt är


   
SvaraCitera
time
 time

papaya34:

Men asså tänk om dem typ bara tycker att jag är jobbig eller typ dum i huvudet. Och sen vad ska jag ens säga ? Är inte bra på att prata me folk

Du behöver bara säga som det är. Att du har så mycket läxor och uppgifter att du känner att du måste offra nattsömnen för att göra klart dem/få bra betyg. Så ska det helt enkelt inte vara. Och nej, vuxna människor som arbetar på en skola kommer inte tycka att du är jobbig eller dum i huvudet. Är själv lärarstudent.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Du behöver bara säga som det är. Att du har så mycket läxor och uppgifter att du känner att du måste offra nattsömnen för att göra klart dem/få bra betyg. Så ska det helt enkelt inte vara. Och nej, vuxna människor som arbetar på en skola kommer inte tycka att du är jobbig eller dum i huvudet. Är själv lärarstudent.

Okej tack , kanske pratar med min lärare Imorgon om jag känner för det. Är lite rädd att jag typ överdriver mitt problem, asså alla måste väl känna stress eller de känns liksom som att mitt problem inte är ett problem. Det är typ därför jag inte vill säga.


   
SvaraCitera