Aviseringar
Rensa alla

Pluggvanor bland studenter


Gifted

sylar:

Så är detta bara en massa myteri från obegåvade personer?

Beror nog extremt mycket på vilket ämne. Läser man historia, så är kurslitteraturen kanske 2000 sidor att lära...
En mattekurs i algebra kan ha 40 sidor kurslitteratur...

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

svartarosen:

De flesta verkar klara sig på 20 timmar i veckan

Låter rimligt för kurser. Datalogilabbar kan ta ett tag iofs, tror jag lade runt 60-70 timmar på en 5-poängskurs, enbart sista labben....


   
SvaraCitera

Gifted:

Beror nog extremt mycket på vilket ämne. Läser man historia, så är kurslitteraturen kanske 2000 sidor att lära...

Lägg till 2000+ till. =(


   
SvaraCitera

Gifted:

Beror nog extremt mycket på vilket ämne. Läser man historia, så är kurslitteraturen kanske 2000 sidor att lära...
En mattekurs i algebra kan ha 40 sidor kurslitteratur...

Vad har det med saken att göra? Matematikstuderande lägger ändå mer tid på plugg än vad historiestuderande gör.

Gifted:

Låter rimligt för kurser.

Nej, heltid ska fan vara heltid. Tänk sen när de ska ut på arbetsmarknaden, hur fan ska de klara sig om de bara orkar plugga 20 timmar i veckan?


   
SvaraCitera
Gifted

svartarosen:

Matematikstuderande lägger ändå mer tid på plugg än vad historiestuderande gör.

Kan vara så. Jag har inte behövt lägga ned mkt tid, men det är ganska individuellt...

svartarosen:

Nej, heltid ska fan vara heltid.

Nja, tänk på att studier är 100% koncentration, det är KVALITÉ på det man gör.
Men jag tror knappast många jobb har 8 timmar sådan koncentration.

Jag menar, som matematiker sitter man inte alls med samma koncentration när man jobbar/forskar som när man pluggar. Klart man måste koncentrera sig när man forskar, men det är inte en chans att man gör det 8 timmar i sträck...

Nej, 2-3 timmar kanske, så har man administrativt arbete (mail, kolla upp grejer etc), och så undervisning, som inte alls är lika krävande...

Testa att gå på 6 timmars föreläsning i matematik en dag... det är rätt hardcore...

hade det så hela förra terminen... en dag i veckan.


   
SvaraCitera

Nu ska jag berätta något för dig, TS, som kommer att förändra din världsbild helt och hållet. Människor har olika förutsättningar, angreppssätt på problemlösning, och behöver således plugga olika mycket för att klara sina studier. Nu har du alltså lärt dig en av grunderna till studieteknik, dvs att man själv bör känna efter hur mycket man generellt skall/behöver plugga för att klara tentan (istället för att fråga någon annan). Grattis!

Apropå dumma frågor, så är man inte dummare än man gör sig...för att citera en klok ung lärare.


   
SvaraCitera

svartarosen:

Man får betalt för att plugga på heltid, dvs 40 timmar i veckan.

Nej du får inte betalt, du får LÅNA.


   
SvaraCitera

Raubtier:

Nej du får inte betalt, du får LÅNA.

Man får bidrag.


   
SvaraCitera

svartarosen:

Man får bidrag.

På 2000kr, det kan du fan inte se som "betalt".


   
SvaraCitera

Raubtier:

På 2000kr, det kan du fan inte se som "betalt".

Vad ser du det som då?


   
SvaraCitera

svartarosen:

Vad ser du det som då?

Bidrag. Bidrag är inte lön.


   
SvaraCitera

svartarosen:

Vad ser du det som då?

Anser du att du får lön för att plugga på gymnasiet?
Anser du att de som går på socialbidrag får lön?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ökänd:

Nu ska jag berätta något för dig, TS, som kommer att förändra din världsbild helt och hållet. Människor har olika förutsättningar, angreppssätt på problemlösning, och behöver således plugga olika mycket för att klara sina studier. Nu har du alltså lärt dig en av grunderna till studieteknik, dvs att man själv bör känna efter hur mycket man generellt skall/behöver plugga för att klara tentan (istället för att fråga någon annan). Grattis!

Nu är det ju dock inte så att jag är den som försöker pika andra för att de läser mycket. Utan jag lite irriterad över hur de flesta människor säger att man måste plugga minst 8 timmar om dagen. Så du borde snarare rikta den där kommentaren åt dessa individer.

svartarosen:

Man får betalt för att plugga på heltid, dvs 40 timmar i veckan. Och att plugga 3 timmar av dygnets 24 timmar är verkligen inte mycket, de flesta studenter har ju varken jobb eller något annat vettigt att göra, de verkar mest supa.

Att se det i perspektivet som arbetsvecka säger ju inte mycket. Låter så löjligt att man SKALL plugga 40 timmar. Typisk mentalitet där man följer samhället till punkt och pricka som en marionettdocka.

Gifted:

Beror nog extremt mycket på vilket ämne. Läser man historia, så är kurslitteraturen kanske 2000 sidor att lära...
En mattekurs i algebra kan ha 40 sidor kurslitteratur...

Jo, det är sant. Blir mer råplugg på historia.


   
SvaraCitera

sylar:

Så är detta bara en massa myteri från obegåvade personer? Jag pluggar då inte mer än någon minut per dag i snitt. Ändå går dessa personer så långt att säga att de smartaste måste lägga ner 6-8 timmar per dag på skolarbete. Låter ju helt absurt.

Jag tror att det är väldigt olika från person till person. Vissa lär snabbre än andra, och så är det med det. En annan bidragane orsak tror jag är vilka ambitioner man har. Om man bara går in för att bara klara studierna utan att bry sig om betygen, kräver det nästan inget arbete alls jämfört med om du även försöker få bra betyg. Sedan kan det ju också vara så att en person som kanske lär in någonting väldigt snabbt också glömmer det snabbt (har exempel på det i min klass).

Men främst tror jag det har med intresse att göra. Om det du ska lära dig intresserar dig, går det väldigt mycket snabbare än om det inte gör det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HobGoblin:

En annan bidragane orsak tror jag är vilka ambitioner man har. Om man bara går in för att bara klara studierna utan att bry sig om betygen, kräver det nästan inget arbete alls jämfört med om du även försöker få bra betyg.

Bra poäng. Fast jag tror de flesta syftade på den studiebörda som krävdes för att man inte ska åka ut med huvudet före (alltså så att man klarar kurserna).

HobGoblin:

Men främst tror jag det har med intresse att göra. Om det du ska lära dig intresserar dig, går det väldigt mycket snabbare än om det inte gör det!

Tycker dock att 8-10 timmar låter på tok för mycket. Skolarbete tenderar trots allt vara något man nöter in för att sedan glömma också (inte alltid). Så jag tycker det är bra i medelstora mängder.


   
SvaraCitera

sylar:

Så är detta bara en massa myteri från obegåvade personer?

Både ja och nej. Man blir lätt lurad när man går i ettan på högskolan då man läser mest A-kurser. Vissa A-kurser är inte speciellt jobbiga nej. I vissa kurser kan man tänka logiskt och lyckas bra med. I vissa kurser måste man plugga stenhårt. Då kan det bli 10-timmars dagar. Men ibland räcker det med att plugga kanske tre timmar.


   
SvaraCitera