Aviseringar
Rensa alla

Poängsystem för frågetrådar


Mario
Ämnesstartare

Det är inte uppenbart varför jag ska ge bra svar i frågetrådar. På Stack Exchange, som driver några av världens största forum av typen "frågetrådar" är poängsystemet mycket centralt, där man får fiktiva "poäng" utifrån rösterna. Detta har visat sig vara en fungerande och viktig motivator för högkvalitativa svar. Vad får man på Ungdomar.se? Jag vet att antalet skrivna inlägg har varit motiverande för användare här förut så fiktiva poäng kan mycket väl fungera även här.


   
Citera

Vi pratade om det, men kom ganska snabbt fram till att ett sådant system skulle bli alldeles för tidskrävande att bygga. Men inte omöjligt att det dyker upp framöver!

Jag tycker ändå att frågetrådarna överlag funkar riktigt bra.


   
SvaraCitera
Åtta

Jag är lite osäker när det gäller det här. Å enda sidan ser jag poängen (heh) i det hela, då det blir ett sätt att fostra ett önskvärt beteende. Å andra sidan så är det imaginära internetpoäng... Galen

Men det är inte mitt beslut, hur som helst, så diskutera gärna vidare och se om det är något ni tror skulle vara bra. 


   
SvaraCitera

Går det inte bara att räkna samman poäng och ge typ VIP till de som har en viss mängd? Alltid något.


   
SvaraCitera
Åtta

tevepro:

Går det inte bara att räkna samman poäng och ge typ VIP till de som har en viss mängd? Alltid något.

Och vad skulle i så fall VIP innebära?


   
SvaraCitera
Mario
Ämnesstartare

Åtta: Och vad skulle i så fall VIP innebära?

Samma sak som när jag var ungdom såklart: Att man får en VIP-symbol som bevis på att man är lite bättre än alla andra.


   
SvaraCitera
Åtta

Mario:
Samma sak som när jag var ungdom såklart: Att man får en VIP-symbol som bevis på att man är lite bättre än alla andra.

Jag ska föreslå att vi skickar en speciell armbindel med en VIP-stjärna på till dem.


   
SvaraCitera

men vad onödigt... man ska inte få poäng för att man gör det som är syftet med ett forum; ge ett svar som kan tänkas hjälpa. det behöver inte bli till en "tävling"...

att få inlägget uppskjutsat är nog en effektivare e-kukförlängare än att få ens inlägg citerat av andra så att det man skrivit upprepas i tråden (som det var på gamla UM). man behöver inte överdriva det mer än så. tycker jag.


får citera min föreläsare när det kommer till transkribering av tal; KISS - keep it simple... stupid.


   
SvaraCitera