Aviseringar
Rensa alla

Pojkkompisar och flickkompirs


läste tills typ ett tills jag insåg hur jävla långt det var, fattar inte


   
SvaraCitera

aha fattar nu

säger nog kompis bara men eller va fan vet inte


   
SvaraCitera
Exner
Ämnesstartare

m3lis:

säger nog kompis bara men eller va fan vet inte

Tänker du på dem som olika?

stereo total:

Okej. Varför väljer du att kategorisera dina vänner efter kön? Vill veta hur du tänker.

En av oerhört få som inte ändras över tid.


   
SvaraCitera
time
 time

Jag tycker båda har rätt.


   
SvaraCitera

för att bidra på ett mindre anklagande sätt

använder båda, beroende på situation. berättar jag för en kompis att jag har ångest för att jag gjorde nåt speciellt med en killkompis, då underlättar det ju att säga att det var en killkompis. I övrigt är mina kompisar kompisar och inte så mkt mer.


   
SvaraCitera

Använder olika kategorier. Säger "kompisar", om såväl killar som tjejer. Använder "vänner" och "väninnor" om närmare relationer, genusändringen för att det är snyggare och i närmare relationer kan könet tänkas spela roll. Lite närmare än bekantskaper är "kamrater."


   
SvaraCitera

säger polare eller nämner mina vänner vid namn, säger aldrig tjej- eller killkompisar/väninnor (det är typ världens fulaste ord) eller dyl.


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

berättar jag för en kompis att jag har ångest för att jag gjorde nåt speciellt med en killkompis, då underlättar det ju att säga att det var en killkompis.

ser inte varför ångesten skulle va mindre påtaglig om det var med en "tjejkompis"

mvh


   
SvaraCitera

Gillar att dela upp folk i kategorier. Delar upp vänner i flera. Främst: umare/icke umare. Sen en småkategorier som "lammkött" eller "bff". Tror jag endast använder tjejvän om Ensamvargen, hm. Annars säger jag nog kamrat/vän/bekant om alla, förutom att jag säger "väninna" ibland, eftersom det låter så fint [crazy]


   
SvaraCitera

jag får oftast precisera vilken kompis eller kompisar det är jag enar och då framgår det vilket kön dom har för skatteverket låter inte mig döpa om min till anna [crazy]


   
SvaraCitera

internet:

ser inte varför ångesten skulle va mindre påtaglig om det var med en "tjejkompis"

mvh

it was neeeew ok
men none of your buissness [no-no]


   
SvaraCitera

Förstår ej riktigt syftet med tråden, är det för att fråga om vi säger Xkompisar eller kompisar eller för att fortsätta tjafsa med Stereo?

Buddah:

Är väl ganska relevant. D

Varför?


   
SvaraCitera

Ser inte direkt behovet av att påpeka vilket kön en kompis har såvida det inte är relevant för samtalet genom att en av ens hankönade kompisar blivit gravid eller dylikt.


   
SvaraCitera

Exner:

Mäns och kvinnors hjärnor skiljer sig åt på en rad vis - och den seuxella attraktionen kommer ofta emellan sådan vänskap.

Detta har ju inget med saken att göra. När man väl har blivit vänner kan man ju oroa sig mindre om den sexuella spänningen, båda är ju då överrens om hur relationen ser ut.

Tycker i största allmänhet att det kvittar vilka prefix man använder. Det är vad man menar som räknas.
Om man vill indikera att man förhåller sig till en person på ett visst sätt pga dennes kön, och dessutom vill tydliggöra detta för andra människor, kan det ju vara väldigt praktiskt att sätta dit ett tjej- eller kill-.

Andra tycker inte om att folk förväntar sig att de ska uppföra sig på ett visst vis pga sitt kön och blir irriterade av att påminnas eller limiteras av detta. Då kan jag absolut relatera till att man själv håller dylika benämningar mer öppna vilket i sig ger relationerna utrymme att formas med andra egenskaper än exempelvis kön i fokus.

På samma sätt som att vissa kanske distanserar sig till en del personer i sin omgivning, eller definierar vissa relationer genom att kalla dem sådant som "kurspolare" eller "jobbkompis", där man kanske inte vill ta vänskapen längre än så eller låta den ta några andra former.


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

men none of your buissness

gör man nåt som man får ångest av får man ångest oavsett könstillhörigheten på den man gjorde saker man får ångest av med


   
SvaraCitera