Aviseringar
Rensa alla

Pojkvännen har körtelfeber!


Linnea_93:

.. men hur stor är risken att nån med körtelfeber nyst honom i ansiktet? xO

Behöver inte ha nyst honom i ansiktet, sådant kan åka ganska långt. Dessutom kan han ha fått det av att typ dela en cola med någon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag anklagar inte min pojkvän jag bara undrar hur stor risken är att han faktiskt kysst någon annan. det e väl 50/50. får prata med honom om det.


   
SvaraCitera

Men du skrev ju att han har kysst en tjej i september. Då är det väl säkert hon.


   
SvaraCitera

ajdå.. köttelfeber sprids ju med saliv [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja jag vet men skulle det verkligen kunnat gå så här lång tid innan han fick symptomen? jobbigt att inte kunna veta helt säkert :/
jag kysste honom för senast 3 dagar sen..? har han det så lär jag få det också eller hur? 😮


   
SvaraCitera

Linnea_93:

ja jag vet men skulle det verkligen kunnat gå så här lång tid innan han fick symptomen?

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag fick det utan att ha kysst någon annan än min kille.
Vet inte varför jag fick det men men :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har haft det. Det betyder inte att han vart otrogen. Jag fick det bara, utan någon som helst vettig anledning. Luften troligtvis.


   
SvaraCitera

En person kan bära på viruset utan att bli smittad själv, men man kan smitta den man kysser. Jag smittade mitt ex så att hon hade körtelfeber i 3 månader, själv så var man frisk =)


   
SvaraCitera

Körtelfeber är bög! Fan har jag gjort för att förtjäna det nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det kan vara du som smittat honom lika gärna. Många bär på sjukdomen utan att utveckla några symptom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det tror jag knappast. han har varit otrogen förr så..


   
SvaraCitera

Linnea_93:

Eller kan det uppkomma av sig självt..?

Man blir smittat på nått sätt. Vanligt via exempelvis kyssar, kallas därför "kissing disease". Men man kan givetvis smittas på andra sätt så han har nog inte varit otrogen. Det kasnke är du som bär smittan utan att själv få sjukdomen.

Jag har haft sjukdomen och det var inte skoj. Jag mådde extremt dåligt. Så ta väl hand om han. OM man inte kan äta eller dricka etc får man läggas in på sjukhus för att få näring via dropp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Körtelfeber får man om råkar ut för Epstein-Barr-virus (EBV) som är en typ av herpes-virus. Nästan alla vuxna är bärare av viruset. Som barn drabbas man oftast av en normal förkylning om man blir smittad, men som tonåring kan man ha problem i månader (körtelfeber) . Du ska nog inte vara alltör orolig - det kan alltså likväl vara du som har smittat honom eller vem som helst som har hostat... dessutom är inkubationstiden oftast 2 veckor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte om det är körtelfeber, mår bra så där men har bölder på halsen/nacken.. stora och små. Körtlar som svullnat?


   
SvaraCitera