Aviseringar
Rensa alla

pojkvännens mamma vill ringa till soc


Ämnesstartare

Hej, jag är en tjej på 17 år och jag har en pojkvän(sen 7 månader tillbaka) som jag bor hos sen 5 månader tillbaka för att jag och min mamma inte kommer överens och har då en riktigt dålig relation till varandra och kan inte bo tillsammans tyvärr. Bor jag inte där så är jag hos min farmor och någon enstaka gång hemma.

Men nu har det blivit så att min pojkväns mamma vill ringa till soc. för att hon tycker att det är konstigt att min mamma inte ringer någon gång i veckan till henne och dubbel checkar så att det verkligen är där jag är.. min mamma skriver någon enstaka gång med mig i veckan och frågar mig hur jag har det och hon litar på mig att jag är hos min pojkvän och inte någon annanstans utan hennes vetskap.
Sen så vill pojkvännens mamma också ringa för att hon tycker det är fel att jag får mina 1050 kr i månaden för att köpa kläder, mat för månaden och hygienartiklar o.s.v.. Hon finner då att det är för lite pengar och för mycket ansvar ekonomiskt för en 17 åring.

Hon vill då ringa till soc för att få vårdnaden över mig eftersom hon finner att det inte är något bra att ha ett sådant förhållande mellan sig själv och sin förälder och att hon alltså inte hör av sig och kollar med pojkvännens mamma att det är här jag är och pengasumman och sedan att jag fått göra väldigt mycket hushålls arbete m.m. sedan ska det tydligen vara mer där emellan men det har jag inte fått veta vad det är.

Jag vet inte vad jag ska göra för att jag vet att jag och min mamma inte har en bra relation och har aldrig riktigt haft det för den delen heller och jag har inget emot att bo här men jag har växt upp med att göra mycket hemma för pengarna jag får i månaden och fått lära mig att 1050 kr ska räcka till allt jag ska behöva på en månad. Men det har blivit så att det endast räcker till mat, är vegan pga. IBS och det kostar lite i månaden med den kosten så jag har inte råd med något annat om jag inte vill äta måltider lite mer sällan (äter 3 mål om dagen normalt.) + det ska även läggas undan lite till vinterkläder som jag köper själv med. och hon drar av 200 kr i månaden också för min mobil, så det blir 850 kr i månaden.

Det är en jobbig situation för mig så jag vill veta om:
* det är för lite pengar med 850 kr i månaden till allt det för en 17 årig tjej?

* när jag väl bodde hemma och så fort jag är där: om det är för mycket att ta hand om diskmaskinen, allt som rör familjens katter, tvätten någon gång i veckan, dammsuga huset en gång i månaden, städa mitt rum såklart och att en gång i veckan städa alla 3 badrum från golv till tak ordentligt och sitta barnvakt gratis till min syster som är 8 och ta henne till dansen som ligger 1 mil bort en gång i veckan och laga mat några gånger i veckan och på våren rensa rabatter och plocka ruttna äpplen nu på hösten (allt ska då göras perfekt på min mammas sätt)?

* om det är fel av hans mamma att vilja ha vårdnaden över mig pga det.?

* och om det är något mer ni tänker på såklart.


   
Citera

1.
Det är självfallet inte tillräckligt. Studiebidraget är bara till som stöd, inte för att täcka upp alla faktiska kostnader. Det är fortfarande din mamma som har ansvar över att försörja dig och det vettigaste i det här läget vore såklart att hon antingen ge dig eller din pojkväns mamma de pengar hon sparar på att inte ha dig boende hos sig. 

2.
Tror inte detta är ovanliga i familjer. Men det är absolut inga slappa krav. De är definitivt öppna för diskussion om du känner att det blir för mycket.

3.
Tror egentligen inte det finns någon poäng i att blanda in soc. Eftersom du har en okej boendesituation kommer ditt fall inte att prioriteras. Och eftersom du är 17 så kommer du ändå vara myndig långt innan någon utredning har blivit klar.


   
SvaraCitera

Det är väl bra att hon ringer soc för dom är ju faktiskt till för att hjälpa dej fram i livet.


   
SvaraCitera