Aviseringar
Rensa alla

Poliscykel


Ämnesstartare

Panda: Är det inte lite detta polisyrket handlar om då?

Ja?

Panda: Hade det slutat bra att tvinga anarkister och småtjuvar att vara poliser?

Småtjuvar? Ja, det tror jag, av anledningarna som nämns ovan. Skulle vara som en livslång värnplikt, fast man försvarar sina medmänniskor istället för "nationen."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Småtjuvar? Ja, det tror jag, av anledningarna som nämns ovan. Skulle vara som en livslång värnplikt, fast man försvarar sina medmänniskor istället för "nationen."

Problemet blir ju att många människor som inte passar som poliser nu tvingas bli poliser. Vilket knappast gör dem lämpligare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda: Problemet blir ju att många människor som inte passar som poliser nu tvingas bli poliser. Vilket knappast gör dem lämpligare.

Poängen är ju att alla turas om att uppfylla polisplikten. Om då någon här och var är något mindre lämpad är ganska oviktigt. Alla kommer ju fortfarande ha tillbörlig utbildning och kompetens. Vad som gör en till en lämplig polis är ju dessutom knappast skrivet i sten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

............. 


   
SvaraCitera

Om man gör ett IQ-test innan och bakgrundskoll. Så det kan inte innefattas alla. Personer som borde exkluderas är folk med brottsbelastning, odemokratiska åsikter m,m.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen skall exkluderas, vi skall upperätthålla demokratin. Däremot kan vi uppmuntra människor till att vilja utbilda sig. INTE genom tvång, det är i tvångssystemet som problemen med de oliktänkande yttrar sig in the first place.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro: Om man gör ett IQ-test innan och bakgrundskoll. Så det kan inte innefattas alla. Personer som borde exkluderas är folk med brottsbelastning, odemokratiska åsikter m,m.

Motsätter mig detta å det grövsta. Vill inte se ett samhälle med vare sig åsiktsregistrering, integritetskränk eller intelligensmätning som kompetenskoll.


   
SvaraCitera

Nachac: Motsätter mig detta å det grövsta. Vill inte se ett samhälle med vare sig åsiktsregistrering, integritetskränk eller intelligensmätning som kompetenskoll.

Tycker du det är lämpligt med personer med odemokratiska åsikter som ska upprätthålla ordningen. Hur kan en fascist säkerställa ett öppet samhälle med polisbricka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro: Tycker du det är lämpligt med personer med odemokratiska åsikter som ska upprätthålla ordningen. Hur kan en fascist säkerställa ett öppet samhälle med polisbricka.

Man kan inte motverka antidemokrati med antidemokrati. Då är det redan för sent.


   
SvaraCitera

Svårt att kombinera frivilligarbete med lagövervakande. 


   
SvaraCitera

På tal om


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll: Svårt att kombinera frivilligarbete med lagövervakande.

Hade väl inte tänkt mig någon frivillighet.


   
SvaraCitera

Nachac:

Hade väl inte tänkt mig någon frivillighet.

Nä, men det blir ju upplagt för folk med maktkomplex att gå i bräschen. Men ändå en intressant ide.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll: Nä, men det blir ju upplagt för folk med maktkomplex att gå i bräschen. Men ändå en intressant ide.

I viss utsträckning, men betydligt mindre än nu, och även dessa skulle ju också vara temporära och därmed inte ha utrymme att etablera den typen av dominans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hade en liknande idé, då de som vill bli poliser är såna som är allra minst lämpade till att bli det. Min idé gick snarare ut på att man helt slumpmässigt valde ut ett visst antal medborgare, och erbjöd dem att bli poliser (locka med en månadslön på kanske 50k eller nåt).


   
SvaraCitera