Aviseringar
Rensa alla

Polisen alkohol


lasseboy87:

ahh okej! men dom förväntar väll sig inte att han ska tjalla?

Enligt vittneslagen kan du bli tvungen att vittna om langaren ställs till rätta.


   
SvaraCitera

Floppsen:

Det är om man har alkoholproblem, påträffas skitfull och går under lagen LOB fler gånger i sträck, lagen om omhändertagande av berusad person, om man helt enkelt inte kan ta hand om sig själv för att man är så full. inte för att man blir vittne till lagningsmål

Så är det ja. helt fel ute var jag inte iallafall


   
SvaraCitera

CarlStenqvist:

Så är det ja. helt fel ute var jag inte iallafall

På punkten att det handlade om alkohol hade du rätt i iaf... Fast det finns fler punker som gör att lämpet ryker


   
SvaraCitera

tror det är lurre


   
SvaraCitera

Hayge:

vittne i ett lagningsmål

Hayge:

vad kommer att hända?

Inte ett skit...de kommer fråga om du vill vittna...vilket du givetvis inte vill...[smile]


   
SvaraCitera

hallå är ni sämst lr?
säg bara att du hittade den, de vet ju att så inte är fallet men de kan inte göra någe. herregud...


   
SvaraCitera

ankzor:

säg bara att du hittade den

dom häller väl ändå ut den då [crazy]


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

dom häller väl ändå ut den då [crazy]

ja, men inget snack om att vittna etc.


   
SvaraCitera

ankzor:

ja, men inget snack om att vittna etc.

tror inte det blir något sånt ändå [tard]


   
SvaraCitera

hixaren:

Inte ett skit...de kommer fråga om du vill vittna...vilket du givetvis inte vill...[smile]

RIIIKTIGT så enkelt är det inte... Finns något som heter vittnesplikt( https://lagen.nu/1974:752 ) Kallar domstolen dig måste du vittna. Detta kan ske över telefon, att man befinner sig i rättsalen eller att man befinner sig i intilligande rum osv...

Krävs dock väldigt starka misstankar och att ditt vittnesmål kan vara avgörande för rätten.


   
SvaraCitera

Floppsen:

Finns något som heter vittnesplikt

Kommer garanterat inte gälla i detta fallet. Det finns säkerligen ett antal andra vittnen och det är inte ett särskilt allvarligt brott, plus att TS är under arton år...


   
SvaraCitera

hixaren:

Kommer garanterat inte gälla i detta fallet. Det finns säkerligen ett antal andra vittnen och det är inte ett särskilt allvarligt brott, plus att TS är under arton år...

Ska vi gå in i det här fallet så kommer ingen heller att fråga om han vill vittna...


   
SvaraCitera

Hayge:

jag säger "Visst" eftersom att jag inte kände för att ljuga för dem

Ett annat svar hade varit "Nej, du får inte titta i min påse", helt utan några lögner där. Seriöst, om du vet att du har alkohol, är under 18 och en polis ber om att få titta i din påse, varför svarar du ja? [tired]


   
SvaraCitera

Hayge:

du är vittne i ett lagningsmål.

hixaren:

de kommer fråga om du vill vittna...vilket du givetvis inte vill...

Floppsen:

Kallar domstolen dig måste du vittna.

Vilket lagningsmål? Jag menar, det krävs trots allt en person att åtala för att ha ett brottsmål.


   
SvaraCitera

mablethorpe:

Vilket lagningsmål? Jag menar, det krävs trots allt en person att åtala för att ha ett brottsmål.

Om personen som langat åker fast.

Floppsen:

Ska vi gå in i det här fallet så kommer ingen heller att fråga om han vill vittna...


   
SvaraCitera