Aviseringar
Rensa alla

Polisen filmade alla män på Silja Line


Ämnesstartare

En misstänkt gruppvåldtäkt inträffade i morse på färjan Silja Festival.

När färjan kom till Frihamnen i Stockholm delades kvinnor och män upp i olika köer. Hundratals män kontrollerades och föstes till den vänstra kön av polisen.

- Männen tvingades passera glasrutor och filmades. Många var upprörda, säger en man ombord.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7691806.ab

Tycker ni att det var rätt eller fel gjort av polisen? Om ni tycker att det var fel, varför? Och hur skulle polisen gått tillväga istället?


   
Citera
Ämnesstartare

Chryseus:

En misstänkt gruppvåldtäkt inträffade i morse på färjan Silja Festival.

Tycker att dom borde fastställa om det var en våldtäkt och bara samla in namn+personnummer osv på dom som befann sig på färjan tills vidare. Känns lite väl hardcore att filma dom, och känns inte som om det är något speciellt dom vinner på att göra det.


   
SvaraCitera

Chryseus:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Menade nej.


   
SvaraCitera

Nä hade känt mig så jävla KRÄNKT så ända in i BÄNGEN om någon fick för sig att FILMA MIN FEJA... [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Temnozor:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Hur tänker du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Vet ej (Du röstade på detta alternativ)

Förstår att det är sjukt jobbigt att låta sig filmas på det där sättet.
Om det var jag ombord på färjan så skulle jag ändå acceptera läget, det leder ju till att det är ganska stor chans att de får fast gärningsmännen = bra.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ensamvargen:

och känns inte som om det är något speciellt dom vinner på att göra det.

Dom får ett ansikte på alla ombord på färjan så kvinnan kan identifiera dem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man skulle bli djävligt less. När man festat i två nätter i rad, utan sömn, är man inte så djävla tagg på att bli filmad av polisen eftersom nån kan ha blivit våldtagen under natten.

Skulle även vara väldigt påfrestande att gå igenom en sån process när man är oskyldig. Skulle även vara väldigt jobbigt ifall polisen bara kommer fram och drar med en i ett rum framför vänner och bekanta [rolleyes]

Skulle bli djävligt nojjig också, skulle gå runt och oroa mig i evigheter. Tänk om tjejen inte kommer ihåg hur dem såg ut och får sedan se bilderna/filmerna på en del utav killarna, osså väljer hon ut mig [chocked] Även om det förmodligen inte skulle hålla så skulle det vara nå djävla jobbigt [n]

Men antar att offret inte får se bilderna utan det är mer för att få identiteter på män som varit ombord på båten och sedan tittar dem på övervakningskamerorna, följer tjejens kväll.. eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Om de hade filmat de män som stämde in på något slags signalement eller gärningsmannabeskrivning hade det vart en annan femma. Men inte filma alla bara för att de är män.


   
SvaraCitera

Buddah:

Om de hade filmat de män som stämde in på något slags signalement eller gärningsmannabeskrivning hade det vart en annan femma. Men inte filma alla bara för att de är män.

Är också inne på ditt spår. Tycker dom kunde filmat kärringarna med lite väl stor bula med. Man vet aldrig [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hönzgoggel:

Man vet aldrig

Nä precis, gärningsmannen kanske gömde sig under en burka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Tycker det var rätt för att på så sätt få in alla män på resan. Jag skulle inte ha något emot det, de är som de säger. Har man vitt mjöl i påsen är det nog inte så farligt. Men de kunde ha informerat om varför de filmade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Hur tänker du?

Tänker väl ungefär som framtidstron.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

davvelito:

Har man vitt mjöl i påsen är det nog inte så farligt. Men de kunde ha informerat om varför de filmade.

Håller helt och hållet med. Man kan ju undra varför vissa "svimmade" och ville gå av.[bigcheers]

framtidstron är död:

Förstår att det är sjukt jobbigt att låta sig filmas på det där sättet.

Men inte om du inte har gjort något, eller? Jag menar.. det finns övervakningskameror överallt där du kanske har synts till under en brottsutredning du inte vet om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Dom får ett ansikte på alla ombord på färjan så kvinnan kan identifiera dem?

Dom skulle utifrån ett signalemente kunna plocka ut en aktuell grupp av dom som åkte med färjan. T.ex. om gärningsmännen var i åldern 18-22 så kan ju det skära ner antalet misstänkta rätt mycket. Men jag förstår vad du menar. Det jag tycker är att det går ut över vad, ca 800 oskyldiga för att 2-4 stycken är skyldiga.


   
SvaraCitera