Aviseringar
Rensa alla

Polisstaten Danmark


Ämnesstartare

Inför COP15 i december planerar danska staten att ge polisen en tidig julklapp i form av det s.k. "Lömmelpakken" (Lymmel-paketet). Paketet innebär bl.a. att polisen har rätten att anhålla folk preventivt i 12 för att de ”misstänker” att dessa individer kommer att begå brott, de kan alltså anhålla vemfan de vill utan att behöva bevisa att personen faktiskt har för avsikt att begå brott (utlänska medborgare får dessutom hållas i hela tre dygn!). Man kommer även att göra 40 dagars ovillkorligt fängelse till standardstraffet för handlingar som hindrar rättsväsendet, t.ex. att sitta framför polisen, gå i armkedjor eller liknande. En annan del av paketet är att bötesstraffen generellt ska tiodubblas och att ”ungdomsrabatten” ska tas bort. Det kommer alltså att bli jävligt dyrt att befinna sig på fel plats vid fel tillfälle i Köpenhamn i december.

Förslaget läggs fram som ett försök att motverka våldsverkare och vandalism, men ingen av de här sakerna riktar sig mot varken våld eller förstörelse av egendom. Istället riktar man sig mot demonstrationer och inkräktar på demonstrationsrätten. Detta kommer alltså slå mot alla som vill demonstrera i Köpenhamn i december och kommer antagligen att göra så att många inte vågar demonstrera även om de egentligen vill.

Vill man läsa mer om det finns det lite info här.

Så till diskussionsunderlaget; vad tycker ni om detta lagförslaget? Är det okej att inskränka rejält på demonstrationrätten och yttrandefriheten på det här sättet? Är det rätt att dela ut fängelsestraff såhär godtyckligt? Kan man se tendenser till liknande Storebrors-fasoner även i Sverige? Blir samhället allt mer auktoritärt i allmänhet? Osv.


   
Citera
Ämnesstartare

Fan, tänkte ju slänga in en poll också, glömde det. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äsch jävla rasseland. [confused][shake]

[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fyfan


   
SvaraCitera

jag tycker det är en utmärkt idé att stoppa yttrandefriheten och börja anhålla folk lite hur som helst 🙂
all makt åt Tengil, vår befriare!


   
SvaraCitera

Skit bra säger jag, hoppas man inför detta i Sverige också!

Sen att förvirrade rebelliska fjortis ungdomar tycker annat ger jag blanka fan i 🙂

Detta är absolut inget hot mot demokratin, den som säger det har inte sett mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

poughkeepsie:

Skit bra säger jag, hoppas man inför detta i Sverige också!

Sen att förvirrade rebelliska fjortis ungdomar tycker annat ger jag blanka fan i 🙂

Detta är absolut inget hot mot demokratin, den som säger det har inte sett mycket.

Du ser inte rätten att demonstrera som en demokratisk rättighet då alltså? De som hindras från att demonstrera av den här typen av lagar är ju de som INTE är politiskt aktiva och som inte vågar ta risken. Folk som är organiserade aktivister är redan medvetna om vilka risker de tar och jag tror inte att det här paketet kommer avskräcka någon aktivist från att delta. Som vänsteraktivist är du ju t.ex. konstant under hotet att bli misshandlad av nazister, och det ser i alla fall jag själv som ett större hot än 40 dagars fängelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Helt underbart, hoppas det snart kommer till Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

Som vänsteraktivist är du ju t.ex. konstant under hotet att bli misshandlad av nazister,

Haha men shit, sluta överdriv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vafan, det är jävligt skrämmande rent ut sagt.


   
SvaraCitera

Bash a Brat:

Som vänsteraktivist är du ju t.ex. konstant under hotet att bli misshandlad av nazister, och det ser i alla fall jag själv som ett större hot än 40 dagars fängelse.

Mm, verkligen en farlig värld ni vänster människor lever i. [ops]

Ja, det är ett konstigt lagförslag. Men jag tror ni får skylla er själva. Det är samma visa år efter år, bråk, sten, våld ect. Det behövdes en ändring, för tydligen lyckas det alltid bli problem. Sen tror jag inte polisen kommer massarrestera människor för dem tycker det är kul.

Det är precis som en fotbollsmatch, vanliga supportrar bryr sig polisen inte om, utan det är huliganerna dem håller koll på. Känner polisen på sig att de är ute efter bråk så packar man in dem i en buss och kör iväg dem.

Istället tycker jag seriösa företag/föreningar e.x Greenpeace borde motarbeta dessa små våldsälskare. Allt de bidrar med är att en fredlig aktion blir till en stor polisuppgift med våld som förrätt och desär och ger bara dåligt rykte till de som faktiskt är seriösa. Hör ofta att folk säger att det bara är en liten klick som bråkar, då borde det knappast vara ett problem att motarbetar dem.

Lagförslaget hade knappast behövts om det hade varit en fredlig aktion varje år, det vet du. Sen förstår jag också att man har hårdare straff för utlänningar, det är mycket lättare att bete sig som skit i ett annat land.

Sen får du gärna sluta glorifiera, det behöves en förändring för de människor som är ute efter en fredlig aktion, som mig själv.


   
SvaraCitera

Infocus:

det är hooliganerna dem håller koll på.

[bigsmile]


   
SvaraCitera

Ändrat nu, Engelska ord hjärntvättar mig. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Danmark är ett föregångsland när det gäller invandring och i behandlingen av kriminella och vänsterpack. DF 2011! [party]


   
SvaraCitera

Håll er lugna då och ge fan i att beté er hotfullt, alternativt åk inte dit. Om ni inte ställer till bråk så tror jag knappast att polisen sätter dit er. Fast att inte slå sönder en hel stad, typ som kravallerna i Göteborg kanske förstör hela poängen med en demonstration.
Många (inte alla) åker ändå bara iväg på sånt där för att supa och slåss.


   
SvaraCitera