Aviseringar
Rensa alla

Politik är ett jävla borgargöra..


Ämnesstartare

Min ekonomiska situation har fått mig att inse något, politik är ett jävla borgargöra.

För att kunna engagera dig politiskt måste du ha råd att närvara på dyra luncher och åka på olika resor till diverse event. Som kontaktperson höjs din telefonräkning till skyarna.

Detta har fungerat bra väldigt länge, då jag haft en väldigt god ekonomi (har väldigt låga personliga utgifter, inget behov av saker förutom dator + gitarr, o.s.v) så har jag t.o.m kunnat göra ekonomiska utlägg och andra saker åt grön ungdom, och därefter på något vänster lyckats slarva bort kvitton och tappa pengar. = ännu större förlust.

Måste man vara en överklassbrat med stabil inkomst och total fritid för att kunna engagera sig politiskt, och hur tänker dagens samhälle när de går och irriterar sig över att vi unga inte bryr sig om politik - när vi inte har råd att göra det?

Känns dessutom som att det bara är mitt fel - jag som lagt ut pengar = jag som får skylla mig själv, men nu är iallafall hela min ekonomi i botten.

Så flera planer jag haft får hamna i havsbotten de med. Inga festivalbesök, omöjligt att kunna tänka sig att flytta hemifrån de närmaste 9 månaderna om jag inte tar lån.
Bah.

Thread topic:
- Hur mycket bör man ge sina föräldrar så länge man bor hemma hos dem, de har börjat begära att jag ska betala dem.
- Borde jag skaffa ett jobb. MP/GU kommer inte kunna arvodera mig något, de har tillskillnad från andra partier i praktiken ingen ekonomi att tala om.
- Hur högt är studiebidraget när man börjar studera, hur bra går det för er att leva på den, och har ni behövt ta lån?
- Hur kan jag klara min ekonomi bättre i framtiden?


   
Citera
Ämnesstartare

*Behövde skriva av mig.*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inte i ssu snyltade alltid när jag var med[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Parlamentarisk politik är för borgarbrackor, old news. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

djinn:

inte i ssu snyltade alltid när jag var med

Dekadent:

Parlamentarisk politik är för borgarbrackor, old news.

Hänger ni fortfarande här, gamlingar? ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Hänger ni fortfarande här, gamlingar? ^^

ja, i min femte och ultimata skepnad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Hänger ni fortfarande här, gamlingar? ^^

[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

omöjligt att kunna tänka sig att flytta hemifrån de närmaste 9 månaderna

ballt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

2000 i månaden typ.
Men jag tycker att man kan betala sina föräldrar i kramar [blush] eller nä


   
SvaraCitera
Åtta

Anarkandi:

- Hur mycket bör man ge sina föräldrar så länge man bor hemma hos dem, de har börjat begära att jag ska betala dem.

Jag tror att konsumentverket har en fin tabell över hur mycket din genomsnittsperson kostar att ha boende hos en. Utgå från den tabellen och adaptera efter behov.

Anarkandi:

- Borde jag skaffa ett jobb.

Om du har möjlighet, varför inte?

Anarkandi:

- Hur högt är studiebidraget när man börjar studera, hur bra går det för er att leva på den, och har ni behövt ta lån?

Studiebidraget ligger på 2.5-3k, om jag inte missminner mig. Sedan ligger lånet på ytterligare 5 papp, så totalt blir det ungefär 8000 i månaden om man tar lån. Det går för de flesta ypperligt att leva på.

Anarkandi:

- Hur kan jag klara min ekonomi bättre i framtiden?

Gör så få inköp som möjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men jag tycker att man kan betala sina föräldrar i kramar [blush] eller nä

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inte för att vara den som är den, men ämnet i rubriken och första halvan av inlägget har ingenting att göra med frågeställningen. och den forumdel som inlägget är postat i är ett orimligt val.

jag kan tänka mig att faktiskt svara på några av frågorna, men först vill jag ha en ursäkt för detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

- Hur mycket bör man ge sina föräldrar så länge man bor hemma hos dem, de har börjat begära att jag ska betala dem.

Det får väl dem bestämma, men runt 2000-3000kr i månaden kanske om du är vuxen. Det är ändå sjukt mycket billigare än eget boende.

Anarkandi:

- Borde jag skaffa ett jobb. MP/GU kommer inte kunna arvodera mig något, de har tillskillnad från andra partier i praktiken ingen ekonomi att tala om.

Du borde skaffa ett jobb oavsett, arbetslivserfarenhet och fickpengar är viktigt. Om du skall syssla med politik tycker jag att det är ett krav att man har lite erfarenhet av verkligheten med.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

För att kunna engagera dig politiskt måste du ha råd att närvara på dyra luncher och åka på olika resor till diverse event.

Nu har jag visserligen bara varit engagerad politisk i ett par år, men jag har aldrig någonsin tvingats att närvara vid en dyr lunch/middag, har inte behövt delta vid någon lunch eller middag som jag själv behövt betala för över huvud taget.

Att resa har jag varit tvungen att göra (dock på eget uppsåt då inget tvång varit inblandat utan jag själv velat åka på dessa aktiviteter), då har den lokala föreningen i partiet jag är engagerad i naturligtvis stått för resekostnaden.

Anarkandi:

Som kontaktperson höjs din telefonräkning till skyarna.

Jag är också kontaktperson, det påverkar i regel inte min telefonräkning, i alla fall inte med mer än 10 kr i månaden. För 10 kr i månaden ringer man ju i nästan en timma har jag för mig, sällan ett kort infosamtal är mer än någon minut långt. Dessutom är ytterst sällan att jag som kontaktperson ringer någon, de är ju de som ringer mig, när jag behöver få ut information så gör jag det via e-post, endast i undantagsfall det inte går.

Anarkandi:

Måste man vara en överklassbrat med stabil inkomst och total fritid för att kunna engagera sig politiskt

Uppenbarligen inte då jag nu varit engagerad i ett par års tid utan att ha haft några direkta utgifter pga det.

Anarkandi:

Hur mycket bör man ge sina föräldrar så länge man bor hemma hos dem, de har börjat begära att jag ska betala dem.

Omöjligt att svara på då jag anser att frågan varierar väldigt mycket beroende på situation. Men allt från 0 - 5 000 kr i månaden känns väl rimligt beroende på hur det hela ser ut.

Om man jobbar bör väl det rimliga vara att betala på ett ungefär vad man kostar. Om man studerar (på högre utbildning än grundskola/gymnasiet) borde det väl vara rimligt att betala upp till motsvarande vad det skulle kosta att bo på något studentboende (därmed inte sagt att man nödvändigtvis ska betala så mycket).

Jag tycker även att det bör påverkas av hur mycket man hjälper till hemma, säg att man tex en person är arbetssökande men då passar på att sköta om hushållet, städa, laga mat, tvätta osv så bidrar man ju på så sätt att det vore rimligt att inte betala något eller endast väldigt lite.

Men som sagt var det är en svår fråga, går inte att säga något generellt svar, en bedömning från fall till fall skulle kännas mer rätt och det finns säkerligen massor med kreativa varianter.

Anarkandi:

Borde jag skaffa ett jobb. MP/GU kommer inte kunna arvodera mig något, de har tillskillnad från andra partier i praktiken ingen ekonomi att tala om.

Att skaffa ett jobb är väl en självklarhet? Själv känner jag ett antal personer som är engagerade i politiska partier (olika partier) alla har ett jobb som de försörjer sig via, det politiska arbetet sker helt ideellt.

Anarkandi:

Hur högt är studiebidraget när man börjar studera, hur bra går det för er att leva på den, och har ni behövt ta lån?

Om jag inte minns helt fel så är studiebidraget på ungefär 2 700 kr och studielånet på ungefär 5 500 kr. Första året jag pluggade bodde jag hemma hos mamma och pappa och tog enbart bidragsdelen så det gick alldeles utmärkt att leva på.

Därefter tog jag även fullt studielån, jag har alltid levt relativt spartanskt så för mig var det ingen konst att spara 1 000 - 3 000 kr i månaden då.

Anarkandi:

Hur kan jag klara min ekonomi bättre i framtiden?

Ett jobb låter väl som en god start. Därefter göra upp en budget och hålla den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Hur mycket bör man ge sina föräldrar så länge man bor hemma hos dem, de har börjat begära att jag ska betala dem

Beror på vad dina föräldrar tycker. Men ge dem mer än 3500 kronor i månaden skall du inte göra. 3500 kronor är ungefär vad du kostar dina föräldrar i mat, boende och andra hushållsgemensamma ting.


   
SvaraCitera