Aviseringar
Rensa alla

Politisk ställning har med sin ekonomiska bakgrund att göra!


Ämnesstartare

Eller har den?

Var du en av ungarna som ofta fick nya kläder eller den som fick ärva sina syskons? Och har därför dina föräldrars ekonomiska situation, påverkat dig till en politisk ställning?

För att hålla det simpelt har jag begränsat antalet svarsalternativ till välbärgat eller fattigt. Välbärgat behöver nödvändigtvis inte betyda att din familj varit ekonomiskt oberoende och fattigt betyder nödvändigtvis inte att du är uppväxt på gatan.

Tänk efter noga på vilket av de båda du verkligen har tillhört innan du svarar.


   
Citera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Vänster & välbärgat hem. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Åtta

Kan jag få något exempel på var gränsen mellan fattigt och välbergat hem går? Jag kan inte riktigt avgöra var min familj faller in.


   
SvaraCitera

Åtta:

Kan jag få något exempel på var gränsen mellan fattigt och välbergat hem går? Jag kan inte riktigt avgöra var min familj faller in.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Vänster & välbärgat hem. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Kan jag få något exempel på var gränsen mellan fattigt och välbergat hem går? Jag kan inte riktigt avgöra var min familj faller in.

Penstrokes:

Åtta: Kan jag få något exempel på var gränsen mellan fattigt och välbergat hem går? Jag kan inte riktigt avgöra var min familj faller in.

Exempel på välbärgat: Dina föräldrar är tillsammans fortfarande, eller om skilda, så har den du bodde hos en partner, och båda har jobb där de tjänat minst över 22,000 per månad. Du kan vara ensambarn eller bara ha ett par syskon.

Exempel på fattigt: Dina föräldrar kan vara tillsammans eller skilda och ensamstående. Antingen har de varit sjukskrivna, studerat eller också har max en förälder arbetat och genom det tjänat max 30,000 i månaden. Du har minst ett syskon.

Man lär ju ha märkt om sina föräldrar har behövt låna mycket pengar, om de haft mycket skulder, eller om de haft stora svårigheter att få sin budget att gå ihop varje månad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Vänster & fattigt hem. (Du röstade på detta alternativ)

Min mamma är ensamstående sjuksköterska med skulder upp över öronen.

Håller förövrigt med detta:

Åtta:

Kan jag få något exempel på var gränsen mellan fattigt och välbergat hem går? Jag kan inte riktigt avgöra var min familj faller in.

... och tycker det är felaktigt att tala om "välbärgat" överhuvudtaget. Klass handlar om makt och din position i samhället, inte om x-antal tusenlappar i lönekuvertet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jonnybravo91:

Exempel på välbärgat: Dina föräldrar är tillsammans fortfarande, eller om skilda, så har den du bodde hos en partner, och båda har jobb där de tjänat minst över 22,000 per månad

Det där är ju fullt möjligt även som arbetarklass.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Saknar en & fattigt hem. (Du röstade på detta alternativ)

Kan dock inte låta bli att vara vänsterorienterad "i hjärtat".


   
SvaraCitera
Åtta

Rödingajävel:

Klass handlar om makt och din position i samhället, inte om x-antal tusenlappar i lönekuvertet.

Han har ju dock inte nämnt klass ö.h.t. utan endast talat om inkomst. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Höger & fattigt hem. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Han har ju dock inte nämnt klass ö.h.t. utan endast talat om inkomst. [no-no]

Nä sant, antog att det var vad han egentligen syftade på. 😛 Typ att det är töntigt med överklassungar som är vänster för att de förlorar på det och vice verca. Borde nog inte antagit det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Vänster & fattigt hem. (Du röstade på detta alternativ)

När vi kom hit till Sverige var mina folks rätt fattiga. Nu kan jag väl inte påstå att de är fattiga, men i och med att du talar om bakgrund, så faller det in där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Typ att det är töntigt med överklassungar som är vänster för att de förlorar på det och vice verca.

Tycker det snarare är tufft med folk som röstar osjälviskt.


   
SvaraCitera
Åtta

Jonnybravo91:

Vänster & fattigt hem. (Du röstade på detta alternativ)

Antar jag. När jag var <10 år gammal så jobbade inte min mamma (eller mot slutet gjorde hon nog det, men hon hade rätt låg lön) och pappa tjänade väl kanske 30-32000 i månaden. Efter det så skilde de sig, och då hade mamma väldigt dåligt med pengar. Pappa hade ungefär samma lön, så han hade det väl rätt bra ställt.

Men jag kan inte påstå att jag någonsin ansett att mina familjer varit fattiga (utom möjligen mamma direkt efter att de skiljde sig, i och med att hon pluggade och så). Jag menar, jag har aldrig haft dåligt med pengar, varit tvungen att sluta med sporter och dylikt, och jag har fått ekonomisk hjälp av dem ända sedan jag flyttade hemifrån vid 16 års ålder.

Hur som helst så var det det alternativ som verkade passa bäst utefter de riktlinjer du angivit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Tycker det snarare är tufft med folk som röstar osjälviskt.

Ser inget värde i varken själviskhet eller osjälviskhet. Låter kristet och muppigt. [crazy] Sen handlar ju politik om ganska mycket mer än att rösta.


   
SvaraCitera