Aviseringar
Rensa alla

Poll: Tillhörighet


Ämnesstartare

daisy:

Hurså?

Jag är alltid görnyfiken på hur folk tänker och observerar vår omvärld. "Spiritualism" är väldigt löst, och en mer specifik förklaring vore trevligt.


   
SvaraCitera
nrg89

Lambda89:

Ateism/Agnosticism (Du röstade på detta alternativ)

Men jag har ett litet problem med att "agnosticism" blir stämplat som tro, då det är ett erkännande att man själv har för lite kunskap. Man är antingen ateist eller teist, antingen lever man sitt liv säker på Guds existens, eller så antar man att han inte finns tillsvidare.


   
SvaraCitera

Lambda89:

Ateism/Agnosticism (Du röstade på detta alternativ)

Är nog det som ligger närmast vart jag är nu även om jag inte är varken eller egentligen [cute]

Slutade vara kristen för 2mån sen drygt


   
SvaraCitera

Lambda89:

Enligt religionsboken på gymnasiet var en del av Buddhismen (kan ju finnas olika grenar) att "begär leder till lidande", därför är drömmar och ambitioner av ondo ... hm.

Tolkar begär mer som rikedomar och ting. Kan tänka mig att leva enkelt. Säger inte att jag vill leva utan mat och hem men där emot kan man skära ned på begäret.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

Men jag har ett litet problem med att "agnosticism" blir stämplat som tro, då det är ett erkännande att man själv har för lite kunskap.

Sant, jag borde skrivit "vilken trosUPPFATTNING" istället för tro, då Agnosticism är en uppfattning, snarast, och de andra kan placeras i den kategorin. Det var också av praktiska skäl som jag lade dem i samma radda ... maxgränsen är 10 alternativ.

agitation:

Tolkar begär mer som rikedomar och ting. Kan tänka mig att leva enkelt. Säger inte att jag vill leva utan mat och hem men där emot kan man skära ned på begäret.

Tolkningar är svåra på det sättet, eftersom man lägger sina subjektiva värden i dem. Konkret så påstod vår lärobok att man bör lära sig leva utan kärlek, då kärlek också alltid leder till någon form av lidande. Detta gjorde att min tolkning blev "drömmar" istället för "rikedom".


   
SvaraCitera

Lambda89:

Ateism/Agnosticism (Du röstade på detta alternativ)

Lambda89:

Asatro

Jag kan inte komma ifrån att jag i slutändan inte tror ärligt på några övernaturliga makter, eller någon slags gudomlig moral eller rättvisa införlivad i människan av dessa makter. Dock har jag en liten förkärlek till polyteistiska religioner, hedendom, paganism eller vad man nu vill kalla det. Det som jag finner mest tilldragande är att de är friare, eller mer anpassningsbara, än de monoteistiska religionerna. Gillar fornnordisk och mesopotamisk mytologi, mest för att man blir helt begeistrad av vissa inslag och myter, till exempel hur Oden inom nordisk mytologi offrade sitt öga i Mimers brunn i ren nyfikenhet, för att nå insikter om världens beskaffenhet. Eller när man fattar hur stor genomslagskraft de uråldriga mesopotamiska berättelserna om översvämningar som dödar allt mänskligt liv har haft. Det är uppfriskande, helt enkelt, i motsats till kristendom osv. som fullkomligen stinker av förruttnelse, gravkammare, död och förakt för det sinnliga och jordliga. Blärgh för sånt.


   
SvaraCitera

Lambda89:

Agnosticism (Du röstade på detta alternativ)

Jag tror inte på gud men jag förkastar heller inte möjligheten att han finns.


   
SvaraCitera

Lambda89:

Övriga trosuppfattningar (Skriv gärna): (Du röstade på detta alternativ)

[smile] En egen/privat.


   
SvaraCitera
nrg89

Lambda89:

Det var också av praktiska skäl som jag lade dem i samma radda ... maxgränsen är 10 alternativ.

Ja, fatta hur långt det blir annars.

Protestantiskt kristen
Katolsk kristen
Ortodoxt kristen
Liberal kristen
Övrig inriktning inom kristendomen
Sikhism
Hinduism
Sunni Islam
Shi´a Islam
Övrig inriktning inom Islam
Buddhist
Ortodox judaism
Övrig inriktning inom judaism
Naturreligioner/spiritualism
Gnostisk fristående teist
Agnostisk fristående teist
Gnostisk ateist
Agnostisk ateist

Det är bara de största jag kommer på, och vi är redan uppe i 18 alternativ då.


   
SvaraCitera

nrg89:

Man är antingen ateist eller teist, antingen lever man sitt liv säker på Guds existens, eller så antar man att han inte finns tillsvidare.

de flesta är agnostiska ateister. ytterst få som är 100 % säkra på ateismen som människor är säkra på en religion

nrg89:

då det är ett erkännande att man själv har för lite kunskap.

motivera gärna


   
SvaraCitera

Lambda89:

Ateism/Agnosticism (Du röstade på detta alternativ)

Agnostiker, ingenting kan övertyga mig om att bli ateist men någonting kan teoretiskt sett övertyga mig om att bli religiös.


   
SvaraCitera

Lambda89:

Islam (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Lambda89:

Ateism/Agnosticism (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

ingen [sad]


   
SvaraCitera

Lambda89:

Asatro (Du röstade på detta alternativ)

[cool]


   
SvaraCitera