Aviseringar
Rensa alla

Poseidon möter tsunami


Ämnesstartare

God dag på er allihop! Kollade in Poseidon (IMDb) under natten och kunde inte undvika att störa mig på kaptenens agerande i början av filmen. Så, för er som inte har sett filmen:

Styrmännen eller vad fanken det heter får syn på en "monstervåg" som de kallar det, typ tsunami dvs. De är på väg rakt emot den och den är inte långt borta. Kaptenen eller vad han nu är börjar gira åt höger för att bli träffade från sidan istället. Hur kan detta på något sätt göra stöten mer dämpad? För han kan väl inte på fullt allvar ha trott att han skulle hunnit runt och gasa ifrån vågen, det vore endast patetiskt.

Så, min fråga är kort och gott, på vilket sätt skulle det dämpa stöten att ställe sig med sidan mot vågen? Mina minst sagt få kunskaper om fysikens lagar säger mig ändå att det borde vara ett bättre försök att skära som en pil genom vågen?

failbåt.jpg


   
Citera
Ämnesetiketter

Gissning:

Får du kraften från sidan så måste vattnet på motsatt sida tryckas undan. Equals mer tyngd som måste tryckas undan innan båten kantrar.

Dock är detta ingen anledning att ställa båten på sidan, eftersom alla motsatta sidor på en båt är någorlunda likadana. [confused]


   
SvaraCitera

Han försökte surfa?


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Så, min fråga är kort och gott, på vilket sätt skulle det dämpa stöten att ställe sig med sidan mot vågen? Mina minst sagt få kunskaper om fysikens lagar säger mig ändå att det borde vara ett bättre försök att skära som en pil genom vågen?

Pil-teorin stämmer nog. Vågen får ju dessutom mindre träffyta på detta sätt. I verkligheten hade ett fartyg dock inte kunnat undkomma en tsunami. Fartyget skulle ha vällt eller krossats i vilket fall som helst. Mot naturen är människan chanslös.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi88:

I verkligheten hade ett fartyg dock inte kunnat undkomma en tsunami.

En tsunami är impotent ute till havs; det är först när det blir grundare som vågen reser sig. En så kallad rogue wave är något helt annat, och jag antar att det är en sådan som figurerar i filmen.


   
SvaraCitera

Wickerchair:

En tsunami är impotent ute till havs; det är först när det blir grundare som vågen reser sig. En så kallad rogue wave är något helt annat, och jag antar att det är en sådan som figurerar i filmen.

Det förståss. Det beror ju på hur långt ut till havs fartyget befann sig. Jag har inte sett filmen så jag känner inte till alla detaljer.


   
SvaraCitera

Jag kan tänka mig att om vågen träffar fartyget framifrån eller bakrifrån så kan vattnet pressa ner fören eller aktern, med risk för att antingen trycka ner hela fartyget under vattnet, eller kanske, i händelse av ojämn belastning, riskera att bryta fartyget på mitten. Det senare är väl kanske inte så troligt dock, då det antagligen skulle förutsätta att fartyget var klent konstruerat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wickerchair:

En så kallad rogue wave är något helt annat, och jag antar att det är en sådan som figurerar i filmen.

Jo, precis, var nog dåligt beskrivet av mig. Syftade så klart på denna så kallade rogue wave eller monster wave som de säger i filmen.

I love Cheesypoofs:

Jag kan tänka mig att om vågen träffar fartyget framifrån eller bakrifrån så kan vattnet pressa ner fören eller aktern, med risk för att antingen trycka ner hela fartyget under vattnet, eller kanske, i händelse av ojämn belastning, riskera att bryta fartyget på mitten. Det senare är väl kanske inte så troligt dock, då det antagligen skulle förutsätta att fartyget var klent konstruerat.

Yay, låter onekligen vettigt. [y]


   
SvaraCitera

ClosingTime:

sidan mot vågen

Aldrig vända ett fartyg med sidan mot faran, kloka ord från titanics kapten [y]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera