Aviseringar
Rensa alla

Positivt med religion?


Ämnesstartare

Jag har försökt att komma på de positiva sakerna om religion men när jag tänker på religion kan jag bara komma på de negativa. Vad är egentligen det positiva med religion?


   
Citera
Ämnesstartare

Krig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hopp, för vissa. Ur historisk synvinkel så har vi mycket att tacka för religionen.


   
SvaraCitera

passaro:

Ur historisk synvinkel så har vi mycket att tacka för religionen.

Korståg och sånt, eller?


   
SvaraCitera

tevepro:

Korståg och sånt, eller?

Nej, medicin och vetenskap snarare. För att inte tala om de miljontals arbetare som kyrkan omsätter till behövande länder. Kyrkan är alltid en av de första att rycka ut till katastrofområden.

Kyrkor idag står för en stor del av samhällets sociala arbete, som arbete med drogmissbruk, alkoholism, hemlöshet och hjälparbeten.

Religion lyfter människors blickar från sig själva. De flesta religionerna uppmanar att man tar hand om varandra snarare än sig själv (ett grovt undantag är såklart Satanismen som helt enkelt står för egoismen)
En ganska ny studie visar att religiösa människor hanterar tiden innan de ska dö bättre än icke-religiösa.

Man kan inte blunda för att det finns mycket negativt som kommit av religion också, men det hade du ju redan sett, så jag fokuserar på det goda i detta inlägg. 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack det var till mycket hjälp!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FryxNummer14:

En ganska ny studie visar att religiösa människor hanterar tiden innan de ska dö bättre än icke-religiösa.

Länk till studien?


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Länk till studien?

Så fort jag kommer hem, min syster läser till sjuksköterska och hon läste det i en studiebok, tror jag. Men jag återkommer [bigcheers]


   
SvaraCitera

Cristina Josefsson skrev en artikel om Lisa Sands undersökning om hur dödssjuka patienter klarar av att leva när de vet att döden står för dörren i #6 av Omvårdnadsmagasinet 2008. Hon gjorde studien på det Karonlinska institutet, och skriver till exempel: "Många av våra patienter, kanske särskilt de med bakgrund i andra länder, har en religiös övertygelse att hämta kraft ur". Men jag hittar ingen internet-hänvisning, för det är ju en tidning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FryxNummer14:

Omvårdnadsmagasinet 2008. Hon gjorde studien på det Karonlinska institutet, och skriver till exempel: "Många av våra patienter, kanske särskilt de med bakgrund i andra länder, har en religiös övertygelse att hämta kraft ur".

Hur menar man att de hanterar tiden innan de dör bättre? De kan hämta kraft ur sin religiösa övertygelse, visst, men till vad? Att stilla sina tankar?


   
SvaraCitera
Hando

Religon ger många personer hopp och sånt, kan även kännas lättare att veta att man ska dö inom 2 veckor om man är religös. Fast det är ändå induviduellt.


   
SvaraCitera

FryxNummer14:

Man kan inte blunda för att det finns mycket negativt som kommit av religion också, men det hade du ju redan sett, så jag fokuserar på det goda i detta inlägg. 😀

Army of god tillex också! Glöm inte dom som mördar abortläkare ^^,


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Hur menar man att de hanterar tiden innan de dör bättre? De kan hämta kraft ur sin religiösa övertygelse, visst, men till vad? Att stilla sina tankar?

Jag trodde att det skulle stå mer om det än det gjorde, men poängen är ju att hon som gjorde testet såg genomgående att de som hade religiös bakgrund kunde hämta kraft därifrån. Kraft till vadsomhelst, egentligen, medan andra lätt faller in i en typ av apati. Hon nämner att det svåraste problemet (generellt sett) är ensamheten. Det pratar hon mest om, och jag antar att det är där hon syftar på att religiösa människor kan hämta kraft.

Men som sagt, när jag läste den själv, så stod det inte lika mycket om det som jag trodde, och det var inga direkta siffror heller. Det var bara någonting som hon hade märkt, och som hon tydligen tyckte var viktigt nog att kommentera.

Herjarn:

Army of god tillex också! Glöm inte dom som mördar abortläkare ^^,

Ingen nämnd, ingen glömd, men som sagt tidigare, han ville veta vad som var positivt med religionen, inte vad som var negativt. Han ser redan det negativa.


   
SvaraCitera

FryxNummer14:

Nej, medicin och vetenskap snarare.

Du vill attributera vetenskap till religionen? 😀

FryxNummer14:

För att inte tala om de miljontals arbetare som kyrkan omsätter till behövande länder. Kyrkan är alltid en av de första att rycka ut till katastrofområden.

Det är INGET unikt för religionen att hjälpa utstötta människor, detta kan man göra utan religion. Det är inte en biprodukt av religion.

FryxNummer14:

Kyrkor idag står för en stor del av samhällets sociala arbete, som arbete med drogmissbruk, alkoholism, hemlöshet och hjälparbeten.

Samma som ovanstående.

FryxNummer14:

eligion lyfter människors blickar från sig själva. De flesta religionerna uppmanar att man tar hand om varandra snarare än sig själv (ett grovt undantag är såklart Satanismen som helt enkelt står för egoismen)

Religion kan få folk att må bra, men det är på falska grunder. Det är som att vägra tro på att man har cancer.

FryxNummer14:

En ganska ny studie visar att religiösa människor hanterar tiden innan de ska dö bättre än icke-religiösa.

Hanterar bättre på vilket sätt?


   
SvaraCitera
Gifted

assyt:

Vad är egentligen det positiva med religion?

Givetvis finns det många positiva saker med religion, annars skulle den inte existera. Fundera t.ex på vad människan för 10000 år sedan skulle ha för nytta av det...

*Jo, man fick bättre sammanhållning inom gruppen.
*Man fick ett gemensamt regelverk för hur man skall bestraffa de som inte sköter sig.
*Vissa regler som var bra att följa utan synlig förklaring kunde "förklaras" (t.ex inte käka gul snö) eller dyl.
*Frågor kunde besvaras, vilket gav tillfredsställelse.


   
SvaraCitera