Aviseringar
Rensa alla

Positivt med religion?


Ämnesstartare

tevepro:

Korståg och sånt, eller?

Utbildning spred via munkar här i Europa som ett exempel. Ett annat är när samhällen höll på att skapas så trodde man på något högre som skulle ge mer avkastning osv.

Det är bara trångsynt att mena att religionen bara för med sig negativa ting.


   
SvaraCitera

tevepro:

Du vill attributera vetenskap till religionen? 😀

Absolut. Vetenskapsmän under bland annat medeltiden studerade i klostren. Den allmänna utbildningen - som passaro kom före mig med att nämna - kom i samband med att kyrkorna blev de första folkskolorna. En av anledningarna till att du idag kan läsa och skriva, är på grund av religionen.

tevepro:

Det är INGET unikt för religionen att hjälpa utstötta människor, detta kan man göra utan religion. Det är inte en biprodukt av religion.

Det är inte ett mirakel, nej. Men det kan du ju inte förvänta dig. Allt som kristna gör behöver inte vara mirakel, vi är här på jorden för att tjäna varandra, och kristna har väldigt lätt för att gå in i den rollen, vad det än gäller. Det är ju det som är vårt uppdrag, men det är det inte för ateister (även om vissa ateister också gör det till sina mål).

tevepro:

Samma som ovanstående.

Absolut, det är ingenting som kyrkan har monopol på. Vi är inte de enda som gör det, men vi är en mycket mycket stor del av arbetet.

tevepro:

Religion kan få folk att må bra, men det är på falska grunder. Det är som att vägra tro på att man har cancer.

Det kan ateismen också, och det är ju absolut på falska grunder. Ditt argument utgår från att du har rätt och jag har fel. Därför kan jag säga samma sak tillbaka.

tevepro:

Hanterar bättre på vilket sätt?

Som jag skrev, var det tydligt i studien att folk med religiös bakgrund kunde hämta kraft därifrån. Jag vet inte helt på vilket sätt, men hon som gjorde studien märkte det, och tyckte det var såpass viktigt att skriva med det i sin utredning. Det handlade mycket annars om ensamhet, så jag antar att religiösa människor hanterar ensamhet på ett bättre sätt, men det är bara en spekulation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FryxNummer14:

medicin och vetens

*host*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FryxNummer14:

Nej, medicin och vetenskap snarare.

FryxNummer14:

En av anledningarna till att du idag kan läsa och skriva, är på grund av religionen.

Du är verkligen dum i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

assyt:

Vad är egentligen det positiva med religion?

man får äta god mat!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Undra hur världen hade sett ut utan religion?


   
SvaraCitera

FryxNummer14:

Vetenskapsmän under bland annat medeltiden studerade i klostren.

Hur tror du att dom skulle ha råd till att studera det annars? Inte precis som att pengar gick till vetenskapliga fonder och liknande. Utan gick direkt till kyrkan..... Dåligt i det fallet att ge kyrkan kreds för det.


   
SvaraCitera

Testosterone:

Du är verkligen dum i huvudet.

Intressant argumentationsteknik du har [y]

Herjarn:

Hur tror du att dom skulle ha råd till att studera det annars? Inte precis som att pengar gick till vetenskapliga fonder och liknande. Utan gick direkt till kyrkan..... Dåligt i det fallet att ge kyrkan kreds för det.

Varför det, kyrkan delade ju med sig av pengarna för att främja vetenskapen. Det var ingenting de behövde göra, men de valde att göra det. Varför ska man då inte ge credits till kyrkan? Det var ju deras val.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FryxNummer14:

Intressant argumentationsteknik du har [y]

Haha det samma. Precis som att vetenskapen inte hade utvecklats av några andra om kyrkan inte hade funnits.


   
SvaraCitera

FryxNummer14:

kyrkan delade ju med sig av pengarna för att främja vetenskapen.

Tycker du att man ska tvingas böja sig under en gud man kanske inte tror på för att kunna forska ?


   
SvaraCitera

Testosterone:

Haha det samma. Precis som att vetenskapen inte hade utvecklats av några andra om kyrkan inte hade funnits.

Det är faktiskt ingenting vi vet något om. "What if" är meningslösa frågor egentligen, vi kommer aldrig få reda på det. Troligen hade vetenskapen gått saktare fram utan kyrkan, framför allt under medeltiden. Men det är inget vi vet.

Herjarn:

Tycker du att man ska tvingas böja sig under en gud man kanske inte tror på för att kunna forska ?

Absolut inte. Men vad säger att de behövde det? Kyrkan hjälper inte bara kristna, om du trodde det? Men om kyrkan betalar för en forskning kanske kyrkan ska få välja vilken forskning, eller hur? De behövde inte heller ta hjälp av kyrkan, det fanns andra som hade pengar också, adeln och så. Men kyrkan var villig att utveckla vetenskapen, det var inte adeln lika mån om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hoppet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FryxNummer14:

Det är faktiskt ingenting vi vet något om. "What if" är meningslösa frågor egentligen, vi kommer aldrig få reda på det. Troligen hade vetenskapen gått saktare fram utan kyrkan, framför allt under medeltiden. Men det är inget vi vet.

Varför skulle den gått saktare fram? Och självklart kan man aldrig veta säkert, men det gör inte frågan meningslös.


   
SvaraCitera

Testosterone:

Varför skulle den gått saktare fram? Och självklart kan man aldrig veta säkert, men det gör inte frågan meningslös.

Logiskt resonemang; Om vetenskapen kom så här långt med kyrkans hjälp, hade den kommit lika långt utan? Troligen inte. Med hjälp brukar gå snabbare, då förutser jag att det går långsammare utan hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FryxNummer14:

Logiskt resonemang; Om vetenskapen kom så här långt med kyrkans hjälp, hade den kommit lika långt utan? Troligen inte. Med hjälp brukar gå snabbare, då förutser jag att det går långsammare utan hjälp.

Ohh... Logiskt. [surprised]


   
SvaraCitera