Aviseringar
Rensa alla

Ppiller innan mens?


Ämnesstartare

Hej!

Jag har inte fått min mens än men jag och min kille funderar på att ha sex.
Jag har pratat med mina föräldrar och för dem är det Ok med ppiller. Saken är den att min mamma och min syster fick inte sin mens förens de var runt 16-17 år gamla.
Jag har inte heller fått min och jag kommer nog inte få min förens jag är i den åldern...
Men jag har läst att man kan bli gravid ändå. Så finns det några risker med ppiller innan mens?
Räcker det med kondom?

Tacksam för svar och andra upplysningar! [smile]


   
Citera

Det räcker alltid med kondom!


   
SvaraCitera

13 år o ska redan ha sex [cry]


   
SvaraCitera
Paseo

[sad] blir lite konfundentiserad nu


   
SvaraCitera

Är la hennes beslut? :>


   
SvaraCitera

gå till ungdomsmottagningen och fråga, de skriver inte ut piller åt dig om det inte behövs och du kan inte få tag på piller på något annat ofarligt sätt.


   
SvaraCitera

Paseo:

konfundentiserad

😀


   
SvaraCitera

kondom funkar, så länge ni tar det... host, lugnt [y]


   
SvaraCitera
Mandan

Oj! Du är 13 år och ska ha sex! Nu blir jag lite mammig. Det är helt klart ditt eget beslut om du känner dig redo för det men det är alltid bra att vänta lite. Tretton är en tidig ålder och du har inte hunnit mogna helt. Sex är inget som ska stressas fram och har hört många som önskat de väntat lite. Gör inget du kommer ångra sen. Du har hela livet på dig att ha sex. Herregud det är som om mitt syskon skulle ha sex nu och det tycker jag verkligen inte det ska ha!

Om du nu beslutar dig för att ha det ändå, använd alltid kondom! Ta det lugnt och slappna av och stressa inte!
P-piller är lite tidigt när du inte ens fått din mens. Faktum är att jag tror inte ens de skriver ut p-piller när inte mensen kommit ännu.


   
SvaraCitera

Min kompis försökte skaffa ppiller när hon var 14 och hennes kille var 15 och um ville inte göra det utan motstånd typ. Jag tror faktiskt att hon var tvungen att vänta tills hon var 15 (byxmyndig ni vet).

O jag var hon en gynekolog några dagar sen för att skaffa ppiller och hon sa att jag bör vänta tills mensen kommer innan jag börjar käka dem för annars kan det bli fel med hormonerna och man kan få systa. Jag har haft men i fem år.
Men det kanske inte är samma sak när man inte har haft överhuvudtaget (eller så är risken större då, vet ej).

Jag skulle iaf vänta om jag var du. Och om um säger detsamma så lyssna på dem. Ingen av oss försöker göra saker jävliga för dig, vi försöker bara få dig förstå det som du kanske inte förstår eftersom du är så ung ännu.


   
SvaraCitera