Aviseringar
Rensa alla

Prao


Ämnesstartare

Hej! Jag ska ut och prao i 2 veckor i början på nästa år men vet inte vart. Har ni några bra tips på vart man kan prao? Och vart var er bästa praoplats?


   
Citera

Hunddagis är superkul


   
SvaraCitera

Kanske bättre att du talar om vad du ev skulle vilja jobba med i framtiden? Syftet med prao är ju just att du ska få prova på...

syftet med prao är att eleverna ska få kunskaper om arbetslivet inför kommande studie- och yrkesval. Prao är en värdefull modell för samverkan mellan skola och arbetsliv utanför skolan, och kan bidra med viktiga erfarenheter inför kommande val av utbildning eller yrkesinriktning. Genom prao ska eleverna få erfarenheter av yrkeslivet och inblick i hur arbetslivet fungerar, samt hur arbetet i specifika branscher går till.

...enl Skolverket.


   
SvaraCitera

Alla gånger jag praoade var jag i mataffär, inte så roligt men de säger aldrig nej.


   
SvaraCitera
EmmaJo

Folk säger att man ska testa att jobba med något som man vill göra i framtiden, men det är ofta svårt att få till. Det krävs ofta utbildning eller att man har åldern inne för att för jobba på sådana arbetsplatser (jag tänker typ sjukvården, militären, mycket med fordon etc.). Det viktigaste man lär sig på PRAO är hur det fungerar ute i arbetslivet. Själv PRAO:ade jag på ett apotek och i en bowlinghall. Inte riktigt vad jag utbildar mig till eller vill jobba med, men jättekul var det på båda ställena. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Make Sweden Great Again:
Kanske bättre att du talar om vad du ev skulle vilja jobba med i framtiden? Syftet med prao är ju just att du ska få prova på...

syftet med prao är att eleverna ska få kunskaper om arbetslivet inför kommande studie- och yrkesval. Prao är en värdefull modell för samverkan mellan skola och arbetsliv utanför skolan, och kan bidra med viktiga erfarenheter inför kommande val av utbildning eller yrkesinriktning. Genom prao ska eleverna få erfarenheter av yrkeslivet och inblick i hur arbetslivet fungerar, samt hur arbetet i specifika branscher går till.

...enl Skolverket.

Jag skulle ju gärna vilja gå Natur på gymnasiet men vet inte riktigt vad jag vill arbeta med i framtiden.


   
SvaraCitera

Testa på ett företag som grejer med lager eller trä är.  Lärdom och kul 


   
SvaraCitera

dahlbear:
Hunddagis är superkul

vad spännande. Vad gör man på ett hunddagis då, förutom att passa hundarna.


   
SvaraCitera

agnesberg:

vad spännande. Vad gör man på ett hunddagis då, förutom att passa hundarna.

Det enda man gör är väl att passa hundarna eller..? När jag va på ett sånt gick vi promenad i skogen typ halva dagen och sen gick vi in o dom fick leka o sen kom deras ägare :] 


   
SvaraCitera

dahlbear:

Det enda man gör är väl att passa hundarna eller..? När jag va på ett sånt gick vi promenad i skogen typ halva dagen och sen gick vi in o dom fick leka o sen kom deras ägare :] 

vad mysigt eller vad säger du?


   
SvaraCitera

Caféer och sushirestauranger har jag varit på. Får ju gratis valfri mat av stället man är på 


   
SvaraCitera

Sen hittade jag också ofta på att jag inte hunnit käka frukost så fick ju höra cappuccino och varm choklad och käka kakor och bullar som blivit över sedan dagen innan och ofta ta med hem det som inte blev sålt


   
SvaraCitera

Har absolut ingen aning om man får men hade det inte varit coolt att praoa på ett fängelse. Alltså inte som nån form av vakt eller så det kan ju knappast vara tillåtet men typ i köket?


   
SvaraCitera

På ett sjukhus som lokalvårdare eller vaktmästare, jättekul och inte allt för krävande som prao då du bara ska hänga med. Möjlighet till sommarjobb är ganska stor inom dessa områden om du sköter dig för att de behöver alltid en massa sommarvikarier. ^^


   
SvaraCitera