Aviseringar
Rensa alla

Prata med yngre tjejer


Liyuan

Jag tycker inte att det är fel, är själv en person som gillar äldre och gjort sedan jag va ganska ung. Är 18 och snackar oftast med 24+. Men utifrån mina egna erfarenheter, hur mycket har egentligen en 23 åring och en 15-16 åring gemensam? Jag menar när man är runt 15-16 är man ganska omogen.  Ni är även i två helt olika stadier i livet, du kanske hittat ett bra jobb eller så kanske du vill satsa på din karriär, köpa hus inom kort, vem vet du kanske vill skaffa familj inom några år. Medans hon har kanske inte äns börjat gymnasiet och har ingen aning om vad hon vill göra inom några år, kanske resa runt världen. Eller plugga utomlands. Ni tänker på hela olika saker och har olika sätt att se på livet. Du kanske gillar personen nu. Men i det långa loppet kommer du antagligen tycka personen är omogen och tycka att hen beter sig som ett barn. Du kan inte förvänta dig att en ungdom ska kunna ta viktiga/smarta beslut. Du måste inse att personen inte har mognat till 100% och kommer inte göra det inom 5-10 år. Personen kommer bete sig som en ungdom, tex bli lätt ledsen, irriterad, kanske vara lat och inte orka ta ansvar. Sen tänker jag även på hur mycket makt du har över personen, du är äldre vilket gör att du kan på olika sätt manipulera någon som är yngre för dom ”vet inte bättre” eller så vågar som bara inte säga ifrån. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liyuan:
Jag tycker inte att det är fel, är själv en person som gillar äldre och gjort sedan jag va ganska ung. Är 18 och snackar oftast med 24+. Men utifrån mina egna erfarenheter, hur mycket har egentligen en 23 åring och en 15-16 åring gemensam? Jag menar när man är runt 15-16 är man ganska omogen.  Ni är även i två helt olika stadier i livet, du kanske hittat ett bra jobb eller så kanske du vill satsa på din karriär, köpa hus inom kort, vem vet du kanske vill skaffa familj inom några år. Medans hon har kanske inte äns börjat gymnasiet och har ingen aning om vad hon vill göra inom några år, kanske resa runt världen. Eller plugga utomlands. Ni tänker på hela olika saker och har olika sätt att se på livet. Du kanske gillar personen nu. Men i det långa loppet kommer du antagligen tycka personen är omogen och tycka att hen beter sig som ett barn. Du kan inte förvänta dig att en ungdom ska kunna ta viktiga/smarta beslut. Du måste inse att personen inte har mognat till 100% och kommer inte göra det inom 5-10 år. Personen kommer bete sig som en ungdom, tex bli lätt ledsen, irriterad, kanske vara lat och inte orka ta ansvar. Sen tänker jag även på hur mycket makt du har över personen, du är äldre vilket gör att du kan på olika sätt manipulera någon som är yngre för dom ”vet inte bättre” eller så vågar som bara inte säga ifrån. 

Det har du rätt i. Man är i helt olika stadier i livet och det är ganska stor åldersskillnad och mognad. Sen beror det ju på vilken person det är som man känner sig attraherad av. Är det någon som är väldigt mogen för sin ålder så är den personen generellt sett bättre anpassad att vara ihop med någon som är lite äldre. Jag skulle själv aldrig vilja vara ihop med någon som är yngre som aldrig kan ta något på allvar och är jättelarvig.
Jag kan personligen tycka att kvinnor som är i 30års åldern är attraktiva, men de är ju beredda att ha barn och det är jag inte beredd på nu. Samtidigt så kan jag tycka att många generellt sett är ganska omogna och för mig är det ganska svårt att hitta någon. Så jag tänker att jag ska vara ganska öppen. Men ja, en som knappt har börjat gymnasiet blir svårt att bli ihop med i min ålder då man ständigt hamnar i olika delar av sina liv. När hon har gått ut gymnasiet kanske jag har studerat klart på universitet/yrkeshögskola och ska jobba, då blir hon enbart en ekonomisk belastning för mig. Lite så. Sen är det inte lätt att aldrig vara till belastning, det är omöjligt.


   
SvaraCitera
05 Hbg

relationer och kärlek har inga gränser. Jag är 15 och har vänner som är 48 år gamla. Enligt mig är alla lika mycket värda. Men jag känner ingen skillnad om jag är vän med en 65 åring än en 15 åring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

05 Hbg:
relationer och kärlek har inga gränser. Jag är 15 och har vänner som är 48 år gamla. Enligt mig är alla lika mycket värda. Men jag känner ingen skillnad om jag är vän med en 65 åring än en 15 åring.

Vän är en sak men jag tänkte mer på sexuell relation.

Vän kan man precis som du säger vara med någon mycket äldre eller yngre än en själv. Det är dock fel om någon som är 50år söker kompisrelation med någon som är t.ex. 8år gammal. Men om någon är 18år och är kompis med någon som är 30år är inget fel.


   
SvaraCitera
05 Hbg

Trevlig-Snubbe:

Vän är en sak men jag tänkte mer på sexuell relation.

Vän kan man precis som du säger vara med någon mycket äldre eller yngre än en själv. Det är dock fel om någon som är 50år söker kompisrelation med någon som är t.ex. 8år gammal. Men om någon är 18år och är kompis med någon som är 30år är inget fel.

men om du tänker sexuellt så måste du ju fråga den personen om den är med på det. Sen om den personen du tänker ha en sexuell relation är under 15 så är det ett brott. Men annars så tänker jag på att du kan köra på bara om den andra personen är med på det.

Ha en fortsatt trevlig kväll


   
SvaraCitera

"åLdEr Är BaRa En SiFfRa" "kÄrLeK hAr iNgA gRäNsEr" 

asså lägg av en 23 åring ska inte umgås sexuellt med en 15 åring. Lagligt kanske men det är inte moraliskt rätt. Även fast 15 åringen är med på det. En 15 åring är omogen och har inget konsekvenstänk öht.

Har man sunt förnuft så fattar man det. 


   
SvaraCitera
05 Hbg

Asstriid:
"åLdEr Är BaRa En SiFfRa" "kÄrLeK hAr iNgA gRäNsEr" 

asså lägg av en 23 åring ska inte umgås sexuellt med en 15 åring. Lagligt kanske men det är inte moraliskt rätt. Även fast 15 åringen är med på det. En 15 åring är omogen och har inget konsekvenstänk öht.

Har man sunt förnuft så fattar man det. 

Den med konsekvens tänk har 15 åringar. Men vissa är mer mogna än andra. Sen är det ett eget val man gör. Många tycker att det inte är okej men vissa tycker det. 

Men en sexuell relation kan man ha fortfarande med en 15 åring bara det personen är med på det. Men det är många unga tjejer och killar som gillar äldre ju och det är inget fel med det alls. 

Men svenskarna över lag är konflikträdda. Men vafan kör på säger jag. Jag är 15 och jag är vän och lite mer med en som är 25 år hon är skit snäll och vi har träffats många gånger. 

Men om då en äldre raggar på en så ung och om den som då är 15 inte gillar det så borde ju den personen säga till. Men då den som är äldre inte lyssnar så är det ett brott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asstriid:
"åLdEr Är BaRa En SiFfRa" "kÄrLeK hAr iNgA gRäNsEr" 

asså lägg av en 23 åring ska inte umgås sexuellt med en 15 åring. Lagligt kanske men det är inte moraliskt rätt. Även fast 15 åringen är med på det. En 15 åring är omogen och har inget konsekvenstänk öht.

Har man sunt förnuft så fattar man det. 

Jo håller väl med. Jag tycker att 17-åringar är betydligt mer intressanta då de är mer mogna osv. Sen är det problematiskt att bli ihop med nån i gymnasiet så bara det är lite av ett ''no, no'' typ.
Dock så har 15-åringar konsekvenstänk, det har de i hög grad. Likväl som att en 4-åring börjar att förstå att folk runt omkring en faktiskt ser en och att man redan då börjar tänka på vad andra tänker om en, hur man beter sig osv. Sen är det ju så att unga människor generellt gör dumma saker, små barn och tonåringar.


   
SvaraCitera

05 Hbg: Den med konsekvens tänk har 15 åringar. Men vissa är mer mogna än andra.

Nej 15 åringar har inget konsekvenstänk. Tro mig, jag trodde också att jag var den mognaste i världen när jag var 15 men nu när jag är lite äldre så förstår jag att så var absolut inte fallet.

Vissa är absolut mognare än andra, men fortfarande omogna.

Jag har läst/hört om 15 åringar som har haft sexuella relationer med äldre och som idag mår piss över det för de har insett att dem äldre bara har utnyttjat dem. För det är precis vad det handlar om. En omogen 15 åring är liksom ett enkelt "byte" för en äldre person, just för att 15 åringen är omogen och kan knappt tänka själv.

Så för 15 åringens skull tycker jag att folk över 20 år ska hålla sig borta. Sen kan man absolut vara vänner men det är en helt annan sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asstriid:

Nej 15 åringar har inget konsekvenstänk. Tro mig, jag trodde också att jag var den mognaste i världen när jag var 15 men nu när jag är lite äldre så förstår jag att så var absolut inte fallet.

Jo iof, man brukar ofta tro att man är mycket smartare än vad man är i den åldern!

Asstriid: Vissa är absolut mognare än andra, men fortfarande omogna.

Jo så är det, man är fortfarande ''efterbliven'' om man ska säga så.

Asstriid: Jag har läst/hört om 15 åringar som har haft sexuella relationer med äldre och som idag mår piss över det för de har insett att dem äldre bara har utnyttjat dem. För det är precis vad det handlar om. En omogen 15 åring är liksom ett enkelt "byte" för en äldre person, just för att 15 åringen är omogen och kan knappt tänka själv.

Jo det kan ju hända, även om inte alla råkar ut för det men du har en god poäng. Många som är äldre som är ihop med mycket yngre utnyttjar än de få som har goda intentioner.

Asstriid: Så för 15 åringens skull tycker jag att folk över 20 år ska hålla sig borta. Sen kan man absolut vara vänner men det är en helt annan sak.

Jag håller med! Tumme upp


   
SvaraCitera

Svårt att vet hur ung tjej man får prata med utan bli dömd av andra  men 


   
SvaraCitera

Finns en enkel ekvation för att avgöra detta.

Din ålder / 2 + 7. 

Vad får vi då?
23 / 2 + 7 = 18.5

Sorry, 15-16 åringar är för små. Förvirrad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axel_von_Färsen:
Finns en enkel ekvation för att avgöra detta.

Din ålder / 2 + 7. 

Vad får vi då?
23 / 2 + 7 = 18.5

Sorry, 15-16 åringar är för små. Förvirrad

Haha aah men då får de bara vara kompisar! Glad
Men det låter väl ganska klokt. Dock fungerar inte ekvationen då min Mormor och Morfar träffades när Mormor var 22år och Morfar 37år, eller var det då de gifte sig?!? Skeptisk De kanske gifte sig senare, jag är inte säker. Nu när jag är hos Mormor kan jag gå ner och fråga.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:

Haha aah men då får de bara vara kompisar! Glad
Men det låter väl ganska klokt. Dock fungerar inte ekvationen då min Mormor och Morfar träffades när Mormor var 22år och Morfar 37år, eller var det då de gifte sig?!? Skeptisk De kanske gifte sig senare, jag är inte säker. Nu när jag är hos Mormor kan jag gå ner och fråga.

Haha Tror det är en skämt ekvation från How I met your mother.

Som sagt, är de myndiga och samtycker spelar ålder ingen större roll. Men jag som ändå är nära dig i ålder hade inte klarat av att dejta såpass unga tjejer, ser gärna att de fyllt 20 år för mognadens skull. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axel_von_Färsen:

Haha Tror det är en skämt ekvation från How I met your mother.

Haha, så pass.

Axel_von_Färsen: Som sagt, är de myndiga och samtycker spelar ålder ingen större roll. Men jag som ändå är nära dig i ålder hade inte klarat av att dejta såpass unga tjejer, ser gärna att de fyllt 20 år för mognadens skull.

Jo jag håller med. Mogna tjejer är såklart bättre, jag kan absolut attraheras av kvinnor som är 30år men det är ju barnafödande ålder och sånt är jag inte redo för. Jag får försöka att hitta en tjej i sina 20år. Det är dock inte så lätt att hitta nån, jag vet knappt hur jag ska göra.


   
SvaraCitera