Aviseringar
Rensa alla

Pratar otydligt!


Ämnesstartare

Hallå där!
Jag vill träna upp mitt tal helt enkelt!
jag har testat att spela in mig själv, och då hör jag hur grumligt jag snackar!
Men detta hör jag inte själv när jag väl säger det....hör att jag tyyp missa vissa T och likande!

Tror ni att det hjälper att söka tid hos en logoped?
Eller vad har ni för tips?
någon som känner att han/hon uppfattas som otydligt fast ni själva inte tycker det?


   
Citera

BroderGrim:

Tror ni att det hjälper att söka tid hos en logoped?

Worth a try [y]
Om du går i skolan kan du ju ta kontakt med skolsköterskan om det tror jag.

Annars öva, öva och öva.
Jag har nästan blivit av med min stamning genom massa övande utan hjälp från logoped (sökte hjälp men fick tid först ett år senare när jag hade "fixat" det själv)


   
SvaraCitera

Ooo, behöver också hjälp med det där...

Btw

BroderGrim:

Hallå där!

Hej, har du kort tunga?


   
SvaraCitera

försök prata så artikulerat som möjligt och stressa ej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har också problem med det! Jag pratar sluddrigt och, som du säger, otydligt. Och superfort. Men det gäller väl att öva. På att prata. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

genom massa övande utan hjälp från logoped (sökte hjälp men fick tid först ett år senare när jag hade "fixat" det själv)

hur "fixar " man sånt där själv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Worth a try

Sanningen är att jag faktiskt har tid med en redan på onsdag!(:
Är bara orolig att det inte kommer hjälpa ):
då jag gick till en som 5åring....då jag var mycket sen i talet

detberorpå:

Hej, har du kort tunga?

Tjo!
nee det har jag aldrig tänkt på? kan dock inte nå min näsa men...den räcker en bra bit utanför munnen, har du liten tunga eller?

honolulu:

artikulera o stressa ej

Tror jag stressar mycket, och då blir det ju inte bättre genim att jag känner press varje gång jag snackar med någon

olgaheterjag:

öva

Vet du några bra övningar då? 🙂


   
SvaraCitera

Gick hos en logoped när jag var liten. Började dock inte prata "begripligt" förrän jag var 15 eller nåt. Gjorde inget speciellt mer än att försöka anstränga mig ;/


   
SvaraCitera

hur kan man missa T?


   
SvaraCitera

lovepayyouback:

hur "fixar " man sånt där själv?

övning som sagt.
har under året pluggat till fritidsledare (o har 1år kvar) så det är en hel del stå inför folk och tala och tala med folk öht så får in övning genom utbildningen och det har gått framåt

BroderGrim:

Är bara orolig att det inte kommer hjälpa ):

gå in med inställningen att det kommer fixa sig ist [y]
det kommer bli bättre!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Magic monkey friend:

Gick hos en logoped när jag var liten. Började dock inte prata "begripligt" förrän jag var 15 eller nåt. Gjorde inget speciellt mer än att försöka anstränga mig ;/

Hur är det idag då?
btw, ser att du gillar rätt sorts musik...om man går efter visningsbilden!

Hänskapt:

hur kan man missa T?

Vet inte du!
För när jag hör mig själv snacka, så hör jag tyyp T...men inte på det inspelade....


   
SvaraCitera

BroderGrim:

Vet inte du!
För när jag hör mig själv snacka, så hör jag tyyp T...men inte på det inspelade....

[surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

så det är en hel del stå inför folk och tala och tala med folk öht så får in övning genom utbildningen och det har gått framåt

inte jobbigt/pinsamt/besvärande innan du lärt dig? hur stod du ut?


   
SvaraCitera

BroderGrim:

Hur är det idag då?
btw, ser att du gillar rätt sorts musik...om man går efter visningsbilden!

Helt okej i dom flesta situationer. Stressar jag inte funkar det lixom [crazy] ahaha, nja är faktiskt inte så jättestort fan av dem ;D


   
SvaraCitera

lovepayyouback:

inte jobbigt/pinsamt/besvärande innan du lärt dig? hur stod du ut?

Hade ingen grov stamning, hade det som yngre, men ja det var ju pinsamt när man märkte att stammandet började... men oftast tänker inte andra på det sa dem till mig, men man gör ju själv en höna av en fjäder.
stod ut för att jag visste att det inte är så farligt som jag trodde och att det skulle bli bättre


   
SvaraCitera