Aviseringar
Rensa alla

Precis börjat på gym - tips!


iosib:

nej, men musklerna förkortas när man får kortare muskelfibrer (logik), när man tränar till explosiva muskler få får man just kortare musklefibrer. även ifall du förkortar ett rep på mitten så blir det ändå kortare.

Nej idiot, man får tjockare muskelfiber, inte kortare. Hur i helvete skulle det gå till hade du tänkt dig? Skulle muskelfästerna flytta på sig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Varför om jag får fråga?

Och du skrev faktiskt bara starka, inte uthålliga.

Ja, jag är noob på det här med träning och jag kan inte riktigt uttrycken än 🙁 tror mer att vi har missförstått varandra. Men ja, uthålligt starka muskler, alltså inte nödvändigtvis explosivt starka 🙂 men att jag klarar av tyngre saker under längre tid!


   
SvaraCitera

misfits:

Ja, jag är noob på det här med träning och jag kan inte riktigt uttrycken än 🙁 tror mer att vi har missförstått varandra. Men ja, uthålligt starka muskler, alltså inte nödvändigtvis explosivt starka 🙂 men att jag klarar av tyngre saker under längre tid!

Ja, missförstod dig men fattar vad du menar nu. Men varför vill du ha uthålliga istället för starka/explosiva?

Själv vill jag ha explosivt starka så jag kan lyfta tunga saker, slå ner folk lättare och så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Ja, missförstod dig men fattar vad du menar nu. Men varför vill du ha uthålliga istället för starka/explosiva?

Jag lyfter/bär mycket där jag jobbar och vill inte skada mig!


   
SvaraCitera

misfits:

Jag lyfter/bär mycket där jag jobbar och vill inte skada mig!

Okej, men träna typ 15-20 repitioner eller nåt då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Okej, men träna typ 15-20 repitioner eller nåt då.

Körde 10x3 + 10x3 olika muselgrupper i armarna idag 🙂 ska föraloggbok också så märker jag när det är dags att köra tyngre och så 🙂


   
SvaraCitera

misfits:

Körde 10x3 + 10x3 olika muselgrupper i armarna idag 🙂

6-12 reps är väl det man brukar köra om man vill ha stora muskler annars. Under 6 ger explosiva och över 12 ger uthålliga, typ...


   
SvaraCitera

svartarosen:

Nej idiot, man får tjockare muskelfiber, inte kortare. Hur i helvete skulle det gå till hade du tänkt dig? Skulle muskelfästerna flytta på sig?

ska vi gå till personangrepp nu? okej då, fitta. en muskel är fäst i två eller fler punkter, dessa muskelfästen som du konstant pratar om. när du tränar musklerna kan du antingen på muskelfibrerna att bli långa och smala eller korta och tjocka, beroende på vilken muskeltyp du har. eftersom det är FIBRERNA mellan MUSKELFÄSTENA som blir kortare så har inte benen som muskelfästena sitter på möjlighet att röra sig lika vitt. man blir därmed mindre vig. imbecill.


   
SvaraCitera

iosib:

ska vi gå till personangrepp nu?

Annars är det ju inget kul? [confused]

iosib:

när du tränar musklerna kan du antingen på muskelfibrerna att bli långa och smala eller korta och tjocka, beroende på vilken muskeltyp du har

Nej, längden påverkas inte, det är bara tvärsnittsytan som påverkas, muskelfibrerna blir alltså tjockare. Varför skulle längden påverkas bara för att tjockleken gör det?

Men man förväntar ju sig inte att en sån klenis som du ska veta nått om sånt här.


   
SvaraCitera

svartarosen:

Nej, längden påverkas inte, det är bara tvärsnittsytan som påverkas, muskelfibrerna blir alltså tjockare. Varför skulle längden påverkas bara för att tjockleken gör det?

jag lyssnar till min f.d. tränare, han verkade kunna sin sak.

svartarosen:

Men man förväntar ju sig inte att en sån klenis som du ska veta nått om sånt här.

hm, har vi träffats? [surprised]


   
SvaraCitera

iosib:

jag lyssnar till min f.d. tränare, han verkade kunna sin sak.

[bigsmile] Okej.

Jag lyssnar till alla som faktiskt är utbildade inom området, och till min lärare som gav mig MVG på mitt projektarbete om bland annat sånt här.

Nej men seriöst, detta är nog en av de vanligaste myterna kring styrketräning.

iosib:

hm, har vi träffats? [surprised]

Har sett bild på dig från UM-träffen.


   
SvaraCitera

svartarosen:

Har sett bild på dig från UM-träffen.

ok, i så fall: kameran tar ifrån... hm..(räknar idealvikt)...12 kg! [no-no]


   
SvaraCitera

iosib:

ok, i så fall: kameran tar ifrån... hm..(räknar idealvikt)...12 kg!

Ok så du är egentligen snygg IRL menar du? [rolleyes]


   
SvaraCitera

iosib:

nej, men musklerna förkortas när man får kortare muskelfibrer (logik), när man tränar till explosiva muskler få får man just kortare musklefibrer. även ifall du förkortar ett rep på mitten så blir det ändå kortare.

Kortare muskler? haha wtf? Din jävla tomte. [bigsmile]


   
SvaraCitera

svartarosen:

Ok så du är egentligen snygg IRL menar du?

*slag i ansiktet* aj, det gjorde ont [rolleyes]

Dold text: ifall du inte fattar ironin i mina inlägg ska jag nog sluta prata med dig.


   
SvaraCitera