Aviseringar
Rensa alla

Prestationsångest att verka skön


Ämnesstartare

Jag brukar alltid vara väldigt avslappnad och rolig tillsammans med kompisar. Sköna kommentarer kommer automatiskt utan att jag behöver tänka så mycket på det.

Men med vissa kompisar låser det sig på nått sätt och jag får lixom press på mig att "vara skön". Detta gör att jag inte kan vara mig själv längre och dessa tankar dvs att försöka vara rolig och "skön" gör att jag inte alls blir lika rolig som om jag inte tänkte på detta, för gör jag inte det är jag det. Jag vill bara kunna slappna av. Någon som har liknande erfarenheter eller tips på vad man kan göra åt det?


   
Citera
Ämnesetiketter

det kanske bara är så att dom där kompisarna som du inte kan vara lika avslappnad med helt enkelt inte är dina närmsta vänner och kanske såna du mest vill vara vän med för att du tycker att dom är coola [cheers]


   
SvaraCitera

Det kommer med tiden. Någon gång så inser man att man mår bättre av att följa sin inre röst än att försöka fejka något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

kanske såna du mest vill vara vän med för att du tycker att dom är coola

sant förvisso, men jag vill ändå kunna känna mig avslappnad med vilka människor som helst [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KISSMEKISSME:

men jag vill ändå kunna känna mig avslappnad med vilka människor som helst

Sen är det väl lite personkemi inblandat också. Vissa människor klickar det inte med och snacket flyter trögt och skämten går på sparlåga. Är väl inget man själv direkt kan rå för [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KISSMEKISSME:

sant förvisso, men jag vill ändå kunna känna mig avslappnad med vilka människor som helst

Det kommer du aldrig göra, så ge upp den tanken....som myrkrig säger, det beror väldigt mkt på personkemin, men också på hur länge ni kännt varann och hur ofta ni träffas....du vet väl själv hur det är i början när man träffar nya människor? Det blir mkt pinsamma tystnader och man är inte helt avslappnad eftersom man vill göra ett så gott intryck som möjligt....men ifall man nu har kännt personen ifråga ett längre tag och det ändå blir så här, så beror det helt enkelt på personkemin och då kan du inte göra något åt det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KISSMEKISSME:

text

Jag känner totalt igen mig, än har jag inte kommit på nån lösning men när jag kommer på nån så hör jag av mig. Jag är alltid skön och rolig utom när det förväntas och tas för givet att jag ska vara det, ''fan vad tyst det blev, Salem du kan väl säga nåt?'' osv. Jag vet precis hur det känns för dig för jag är med om samma sak.

Riktigt störande håller jag med dig om. Mitt råd just nu är att inte försöka va rolig och skön. Om du är det naturligt behöver du likt mig inte anstränga dig, så försök inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har samma problem med tjejer som jag gillar... Först blir man kompis med dom o sen märker man att man gillar dom o då förväntar man att man ska vara lika dan som när man va kompis me dom, o d e då d går åt helvete rent ut sagt, man förlorar sig själv helt och hållet och måste använda veckan efter att återta självkänslan medan tjejen går sin väg och aldrig kommer se en som något annat än en kompis(om man har tur)[party] Mina kärleksrelationer i ett nötskal[party]


   
SvaraCitera

Ta dig en sup


   
SvaraCitera

salem1:

'fan vad tyst det blev, Salem du kan väl säga nåt?'

Vilket jävla scenario [bigsmile]


   
SvaraCitera

KISSMEKISSME:

Men med vissa kompisar låser det sig på nått sätt och jag får lixom press på mig att "vara skön"

KISSMEKISSME:

ågon som har liknande erfarenheter

Bah, skojar du med mig? Jag är likadan! Det kunde lika gärna varit jag som skrivit inlägget. Jag tror att det i grunden handlar om ren personkemi. Ofta fungerar det inte med andra, och för det mesta så är det inte ens eget fel.

Vi är 30 st i min klass, och jag har inte hittat någon som jag kan "vara skön med", inte som jag gillar särskilt eller så. Däremot så träffar jag en helt random kompis någonstans och snackar med henne i en minut, och så känns det som vi är bästa polare. Det brukar bli så. Livet är allt märkligt ibland 🙂


   
SvaraCitera

KISSMEKISSME:

Men med vissa kompisar låser det sig på nått sätt och jag får lixom press på mig att "vara skön".

Jag känner verkligen igen mig. Jag kan bli jättenervös över att prata med vissa av mina kompisar, lägger sån jävla press på mig själv när jag är med dom. Jag tror det kan bero på att man ställer sig själv i undeläge. Tänker typ dom är mycket kollare än mig och då blir allting bara jättekonstigt. Men slappna av bara, försök inte vara någon du inte är. Och man är ju två stycken i en relation, tänk på att hälften ligger på din kompis också. Det är ju inte bara du som ska prestera. Lycka till [smile]


   
SvaraCitera

Rök ner dig, det borde funka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sockeer:

Och man är ju två stycken i en relation, tänk på att hälften ligger på din kompis också. Det är ju inte bara du som ska prestera.

Det är helt sant, borde tänka på det oftare [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daimchoklad:

Ta dig en sup

iddqd:

Rök ner dig, det borde funka.

Ska ni två bilda klubb elr? [rolleyes]


   
SvaraCitera