Aviseringar
Rensa alla

Prestationsångest - ska elever som lider få mer tid vid uppgifter?


Du tror inte en generation av vuxna människor utan möjlighet att försörja sig själva leder till psykisk ohälsa S3ON? Tanken med skolan är ju trots allt att ge dig kunskaper som ska hjälpa dig att bli en självständig människa. Sedan kan man ju föra en diskussion om vad dessa kunskaper faktiskt är.

Men att många ungdomar har intressen som varken leder till jobb eller något annat nyttigt det kan jag själv vittna för. Jag hade läst 'skejta-hela-dagen' för 300 poäng och 'gibba-hela-natten' för 200. Sedan hade jag känt mig färdig med terminen. 
Ungdomar utan tillsyn är fantastiska på att fördärva sig själva.


   
SvaraCitera

S3ON:

Eleven lär sig alltid något. Samtliga individer som hör till människans art på jorden lär sig nya saker varje dag, oberoende utav var vi fysiskt befinner oss. Du lär dig exempelvis nya priser på nya varor i butiker du besöker.. Skolan bör vara en plats för eleven att fördjupa sig i den kunskap eleven intresserar sig för, samt dela sina intressen med andra elever under så glada förhållanden som möjligt. Det är så utvecklingen bör ske. Glada individer föder glada idéer som är byggstenar för ett samhälle vi vill ha. Skolan måste anpassas till varje enskild elev och dess intressen. 

Klart att man kommer snappa upp kunskap vad man än gör, frågan är bara hur mycket och vilken kunskap ...

S3ON:

Ja, samhällsutvecklingen bör i första hand ske utifrån oss, ej omvänt som idag. Där behov av arbetskraft, PK-linjen etc styr utbildningssystemet som i sin tur styr varje individ. jag är övertygad om att intresset för ett spel som World of Warcraft ej sträcker sig så pass långt att det tar över ett helt liv för de flesta individer. Spelberoenden existerar självfallet, men att dra en sådan subjektiv slutsats som du gjorde är som att säga att Klas-Göran som intresserar sig för bussar, som nybliven busschaufför aldrig kommer att lämna bussen..

Det jag gjorde var självklart en grov förenkling, och det skulle kräva extrema fall (vilket visserligen definitivt skulle ske med ett sådant system, men det skulle inte vara jättevanligt) för att det skulle bli så extremt utfall. Oavsett om det tar över hela livet eller inte, så är jag övertygad om att det i väldigt många fall skulle ta över en väldigt stor del av livet. Redan idag har vi sett tendenser på att det kan bli för mycket, och då finns det ingen anledning till att uppmuntra det ytterligare.

Vad gäller "PK-linjen", är det i slutändan viktigare att man kan få mat på bordet eller att man stimulerar sina egna intressen? Jag skulle definitivt säga att det första kommer före, eftersom det är en del av våra mänskliga behov. Sen har man idag mycket frihet att utbilda sig till någonting som man själv är väldigt intresserad av och som det ändå finns efterfrågan för, så det är knappast någonting som dagens system utesluter.

S3ON:

Som sagt, yrkeslivet styrs utifrån vad individer efterfrågar. Samtliga företag är uppbyggda på efterfrågningar och där ges arbetstillfällen. Intressen styr. 

Som individ styr man en väldigt liten del av marknadens efterfrågan. Däremot finns det stora möjligheter att anpassa sig efter den och bli en tillgång.

Om man själv är väldigt intresserad av ett extremt nischat område så finns det antagligen inte särskilt stor efterfrågan där. Efterfrågan kanske till och med är så låg så att det inte finns några möjligheter att försörja sig inom området. Ska man ändå spendera sin grundskoletid på att utbilda sig inom det, för att därefter trots allt tvingas söka ett annat jobb ändå eller leva på socialbidrag?

S3ON:

I den takt som tekniken utvecklas i vårt samhälle idag är det enbart fråga om tid innan vi har robotar med sådana funktioner. Folk har överlag dåligt grepp om vad artificiell intelligens innebär. 

I vilket fall som helst så kan man inte basera politik på en teknisk uppfinning som möjligtvis skulle kunna komma någon gång i framtiden. Vi vet inte säkert hur svårt det är att ersätta den mänskliga hjärnan, men jag skulle säga att det kommer ta ett rätt så bra tag eftersom det är en oerhört komplex struktur som vi nog aldrig kommer förstå själva.

S3ON:

Absolut, jag har säker på att flertalet individer besitter samma intressen och drivkrafter för att ta sina intressen vidare och fördjupa sig i dem samt med egen kreativitet, genom inspiration utav andras skapelser skapa fler nya arbeten för andra individer.  

Allas kunskaper är relevanta, det är en ytterst viktig utgångspunkt för ett lyckligt samhälle.

Du får gärna berätta hur lyckat samhället skulle bli när ingen kan förhålla sig till verkligheten, inkluderande verkliga behov och hur vi trots allt har lyckats bygga upp vår väldiga individuella frihet (utifrån ett globalt perspektiv). Liksom, hur hade du tänkt att det ska fungera i praktiken? Vem ska betala för de som saknar kunskap nog för att försörja sig själva?

S3ON:

Med att "inte göra någonting" antar jag att du igen åsyftar något som ej är "relevant" i ditt samhälle, right? Alla människor sysselsätter sig med någonting. 

Med att "inte göra någonting" åsyftar jag att man inte gör någonting som har någon reell praktiskt nytta.

S3ON:

Därmed medger du att högskoleprovets existens är meningslöst, så som det ser ut idag. Har jag förstått dig rätt då? I sådant fall står vi lika på den punkten. 

I dagsläget är det meningslöst för läraryrket, ja. Det betyder inte att jag menar att det överlag är meningslöst. Sen är anledning till att det är meningslöst för läraryrket snarare ett resultat av låg tillgång på frivilliga lärare än något strukturellt fel på själva provet.

S3ON:

Jag syftade mest på förkunskaperna, de som idag tvingas in i elever på gymnasiala utbildningar. Att de är irrelevanta så länge individen har ett brett intresse inom ämnet och vill fördjupa sina kunskaper i ämnet och lära sig om hur hen vidare ger elever den kunskapen på bästa sätt. 

Och de lärare som saknar förkunskaperna trots att de är intresserade av ämnet och vill lära sig det? Ska de gå direkt på fördjupningen?

S3ON:

Det vore i högsta grad att göra yrket mer attraktivt för helt fel sorters människor.. Elever blir inte ett dugg mer intresserade utav att lära sig saker bara för att lärare får mer betalt och mer att säga till om, snarare har det motsatt effekt. Det vore att gå i helt fel riktning. 

Du får gärna berätta varför det skulle attrahera fel sorters människor. Utifrån egna erfarenheter skulle jag vilja påstå att det finns ett väldigt tydligt samband mellan åldern på läraren och hur bra läraren är. Visserligen spelar nog även erfarenhet en viss roll, men jag skulle säga att den främsta anledningen till detta samband är att de lärarna sökte jobbet när det hade högre status, mer auktoritet och bättre betalt.

En auktoritär lärare är bara dålig om läraren är dålig på sitt yrke. Om det är en väldigt bra lärare skulle jag säga att auktoriteten knappt påverkar intresset alls, men däremot påverkar det produktiviteten väldigt mycket. 

S3ON:

Jag förnekar inte att tvångsskolan ger elever påtvingade kunskaper, men i takt med detta bidrar det till att elever drabbas av psykisk ohälsa, och det är där problemen grundar sig.

Du får gärna utveckla det. Det finns mig veterligen inga belägg för att det skulle ge någon psykisk ohälsa i längden, snarare tvärt om eftersom man lär sig mer. Tror du att elever mår bättre av att ha tillräckligt med "påtvingade kunskaper" för att kunna försörja sig själv och leva ett drägligt liv, eller av att vara långtidsarbetslösa efter att ha spenderat hela sin tid i skolbänken med att spela WoW?

Eller skulle man må dåligt för att man för en gångs skull faktiskt blir tvungen att anstränga sitt lata arsle det minsta? Om så, så är det bra eftersom det ger en inblick i verkligheten. Bättre att man får stöta på hinder i låg ålder så att man kan lära sig handskas med dem, än att daltas genom hela sin uppväxt och sen bli helt överraskad när man är äldre, stiger ut i livet och inser att man står inför motgångar olikt någonting man någonsin upplevt?

Ytterligare en sak, varför skulle psykisk ohälsa bland unga öka i takt med att skolan trots allt blir mindre auktoritär, om det är som du säger? Dessutom kan psykisk ohälsa ofta kopplas till låg utbildningsnivå, eller mindre "påtvingad kunskaper" som du väljer att kalla det. Det finns även hyfsat tydliga indikationer på att de som varken studerar eller arbetar drabbas av än mer psykisk ohälsa, en grupp som definitivt skulle öka med ditt skolsystem. källa


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

Alla ska ha en rimlig tid är man färdig före så kan man gå men har man andra svårigheter så har man mer tid på sig att klara proven


   
SvaraCitera

Ruttenfisk: Klart att man kommer snappa upp kunskap vad man än gör, frågan är bara hur mycket och vilken kunskap ...

Ja, exakt. 

Ruttenfisk: Oavsett om det tar över hela livet eller inte, så är jag övertygad om att det i väldigt många fall skulle ta över en väldigt stor del av livet. Redan idag har vi sett tendenser på att det kan bli för mycket, och då finns det ingen anledning till att uppmuntra det ytterligare.

Uppmuntra vadå? Missbruk? Det handlar inte om det. Det handlar om att ge alla en möjlighet att fullfölja sina egna intressen och utvecklas. Hur är det det ett problem för dig att någon har ett stillasittande arbete? 

Ruttenfisk: Vad gäller "PK-linjen", är det i slutändan viktigare att man kan få mat på bordet eller att man stimulerar sina egna intressen? J

Det är ej upp till mig att besluta om vad människor anser vara viktigt. Kan en göra sina intressen till ett arbete så är väl det jättebra? Jag vill göra det enklare för människor att fullfölja sina egna intressen på det viset. 

Ruttenfisk: Som individ styr man en väldigt liten del av marknadens efterfrågan. Däremot finns det stora möjligheter att anpassa sig efter den och bli en tillgång.

Ja, och det är där jag menar att det nutida problemet ligger. 

Ruttenfisk: Ska man ändå spendera sin grundskoletid på att utbilda sig inom det, för att därefter trots allt tvingas söka ett annat jobb ändå eller leva på socialbidrag?

Det finns inget "ska" här, individen beslutar om det, inte du och inte jag. Jag vill som sagt ge individer möjligheter att ägna sig åt sådant de finner intressant, att anpassa skolan lite mer efter varje individ så de får mer att säga till om själva skadar inte, tvärt om tror jag på ett ökat intresse för skolan och utforskande efter mer kunskap. 

Ruttenfisk: Du får gärna berätta hur lyckat samhället skulle bli när ingen kan förhålla sig till verkligheten, inkluderande verkliga behov och hur vi trots allt har lyckats bygga upp vår väldiga individuella frihet (utifrån ett globalt perspektiv). Liksom, hur hade du tänkt att det ska fungera i praktiken? Vem ska betala för de som saknar kunskap nog för att försörja sig själva?

Så du tror på allvar att elever i årskurs 8, 9 & 10 är så verklighetsfrånvända att en stor del utav dem vill lära sig att få övernaturliga krafter som exempel, bli som spindelmannen etc??

 

Ruttenfisk: Med att "inte göra någonting" åsyftar jag att man inte gör någonting som har någon reell praktiskt nytta.

I samhället jag förespråkar har allt en praktisk nytta. 

 

Ruttenfisk: Och de lärare som saknar förkunskaperna trots att de är intresserade av ämnet och vill lära sig det? Ska de gå direkt på fördjupningen?

Nej, de skall ge chans att lära sig allt från grunden givetvis, förutsett att de vill lära sig allt från grunden. Vill de göra ett försök som innebär att gå direkt på djupet skall de tillåtas det. 

Ruttenfisk: Du får gärna berätta varför det skulle attrahera fel sorters människor.

Det är ganska simpelt, ett arbete som erbjuder mer makt attraherar människor som tycker om att ha makt över andra..

Ruttenfisk: t. Det finns mig veterligen inga belägg för att det skulle ge någon psykisk ohälsa i längden, snarare tvärt om eftersom man lär sig mer.

Har du hört talas om människor som vill leva enkla liv etc? Sköta ett enkelt arbete som ej kräver några grundläggande förkunskaper, bo enkelt i en lägenheten där hyresvärden åtgärdar alla problem som uppstår i bostaden, äta ute osv.. 

Antar att du finner dessa människor "lata" lr dylikt eftersom att de ej vill lära sig om saker som ej angår deras enkla liv.. Well, de har egna val och skall således ej behöva straffas för att det finns människor med andra intressen. Likväl skall dessa människor ej straffa andra osv, därför anser jag att människor som tjänar mer ej skall skatta mer. 

  

Ruttenfisk: Eller skulle man må dåligt för att man för en gångs skull faktiskt blir tvungen att anstränga sitt lata arsle det minsta?

Haha, där kom den... 

Ruttenfisk: Ytterligare en sak, varför skulle psykisk ohälsa bland unga öka i takt med att skolan trots allt blir mindre auktoritär, om det är som du säger?

Nej, inte öka... Den skulle minska.. Eftersom människor mår bra om de tillåts ägna sig åt sina intressen, slippa tvång osv. Säger inte det sig självt? Blir du lyckligare när människor tvingar dig att genomföra något du finner ointressant? Du kanske ej har upplevt det någon gång. Då förstår jag att du inte förstår. 

Ruttenfisk: Det finns även hyfsat tydliga indikationer på att de som varken studerar eller arbetar drabbas av än mer psykisk ohälsa, en grupp som definitivt skulle öka med ditt skolsystem. källa

Jag har aldrig påstått att jag vill ha en skola där ingen studerar...

Sir Ken Robinson är professor emeritus vid Warwick University i Storbritannien.


   
SvaraCitera

Panda: Du tror inte en generation av vuxna människor utan möjlighet att försörja sig själva leder till psykisk ohälsa S3ON?

Definitivt! Och det är därför jag tycker som jag gör.
 

Panda: Sedan kan man ju föra en diskussion om vad dessa kunskaper faktiskt är.

Exakt, i min mening finns det ingen lista med korrekta kunskaper..

Panda: Men att många ungdomar har intressen som varken leder till jobb eller något annat nyttigt det kan jag själv vittna för.

Ja, eftersom samhället ser ut som det gör, därav förespråkar jag de idéer som kommer ge samhället positiva förändringar. 

Panda: Jag hade läst 'skejta-hela-dagen' för 300 poäng och 'gibba-hela-natten' för 200.

Du hade nog insett själv efter kort stund att det där ej fungerar, människan behöver som bekant ett visst antal timmar sömn varje dygn.. 😉 poängsystemet är ju helt meningslöst i detta system också eftersom det ej är poängen som avgör vad du läser efter, utan dina intressen.. 😛 

Panda: Ungdomar utan tillsyn är fantastiska på att fördärva sig själva.

Må så vara i vårt nuvarande samhälle, som en effekt på hur lite de får vara med och bestämma. Hade de fått ta egna beslut och lära sig utav konsekvenserna tidigare hade det problemet ej existerat till den grad. 


   
SvaraCitera

S3ON:

Nej, inte öka... Den skulle minska.. Eftersom människor mår bra om de tillåts ägna sig åt sina intressen, slippa tvång osv. Säger inte det sig självt? Blir du lyckligare när människor tvingar dig att genomföra något du finner ointressant? Du kanske ej har upplevt det någon gång. Då förstår jag att du inte förstår. 

den har ökat, och skolan har blivit mindre auktoritär. det är empiri. du kan ifrågasätta den statistiska validiteten men det var alltså denna diskrepans som du ombads förklara utifrån din  hypotes att folk mår bättre av mindre auktoritär skola.

det var ingen som frågade dig om du tror att den psykiska ohälsan kommer att öka eller minska med ditt reformförslag.


   
SvaraCitera

thl*kt N.: den har ökat, och skolan har blivit mindre auktoritär.

ja, jag har ej påstått att den har minskat.. Har ej heller påstått att skolan blivit mer auktoritär. Men jag tror att tidsåldern vi lever i, med tillgång till internet osv som huserar mängder med intressant information har tagit intresset från eleverna. Varför inte anpassa skolan efter vår tidsålder? 


   
SvaraCitera

S3ON:

ja, jag har ej påstått att den har minskat.. Har ej heller påstått att skolan blivit mer auktoritär. Men jag tror att tidsåldern vi lever i, med tillgång till internet osv som huserar mängder med intressant information har tagit intresset från eleverna. Varför inte anpassa skolan efter vår tidsålder? 

du missförstod hans fråga, du kanske ska ta o svara på den ordentligt.

håller med om att vi behöver en skola som är mer lyhörd för individers begåvningar. dagens skola har blivit mindre auktoritär men inte mer flexibel. det kan vara ett svar på Ruttenfisks fråga.


   
SvaraCitera

thl*kt N.: du missförstod hans fråga, du kanske ska ta o svara på den ordentligt.

Du kanske skall träna lite på att bemöta människor med en trevligare attityd oavsett? För klimatet osv. 🙂 

thl*kt N.: individers begåvningar

Vem avgör vad som anses vara en begåvning? 


   
SvaraCitera

S3ON:

Du kanske skall träna lite på att bemöta människor med en trevligare attityd oavsett? För klimatet osv. 🙂 

har inte varit det minsta otrevlig här. om du är intresserad så tar du åt dig av min kritik.

S3ON:
Vem avgör vad som anses vara en begåvning? 

vi kan kalla det "vad de vill göra" eller vad du nu har skrivit, om det gör nån skillnad. det är oviktigt för mig.


   
SvaraCitera

thl*kt N.: har inte varit det minsta otrevlig här.

Din text ser så otrevlig ut, kan du addera ett par smileys kanske? 🙂

thl*kt N.: om du är intresserad så tar du åt dig av min kritik.

intresserad utav vad? 

thl*kt N.: om det gör nån skillnad.

I allra högsta grad, skulle jag påstå. Människor ser väl rent generellt lite olika på vad en begåvning skulle tänkas vara? Jag menar, intressen skiljer osv? Det finns väl ett samband där? 

  

thl*kt N.: min kritik.

Fortsätt kritisera om du har sådan här konstruktiv kritik att förmedla! Jag ser fördelar med en personlig assistent, då slipper jag anstränga min redan överbelastade hjärna lika hårt. 


   
SvaraCitera

S3ON:
intresserad utav vad? 

ämnet som diskuteras, eller att diskutera saker öht.

S3ON:
I allra högsta grad, skulle jag påstå. Människor ser väl rent generellt lite olika på vad en begåvning skulle tänkas vara? Jag menar, intressen skiljer osv? Det finns väl ett samband där? 

ja. begåvningar skiljer sig. "vad man vill göra" skiljer sig. hur man ser på de två olika termerna och deras betydelse skiljer sig. jag menar samma sak med begåvningar som du verkar mena med "vad man vill göra". det handlar om att tillvarata variation bättre och inte försöka stöpa alla i samma mall.


   
SvaraCitera

thl*kt N.: ämnet som diskuteras, eller att diskutera saker öht.

personligen är jag inte ett dugg intresserad.. det var så jävla onödigt av mig att skriva ngt från början.. tkr sånt här e jättemeningslöst pga det leder ingenstans. det är bara ord mot ord..... och alla som skriver har bestämt sig för vad de tycker och dess åsikter förändras antagligen inte med tiden om man inte e supersupersupermegaduktig på att argumentera, eller manipulera... och om den man argumenterar mot saknar uppfattning helt och nyss är född typ. 

skriver pga måste ju skriva tills den andra slutar för annars tar den det som om den har vunnit och det har den fan inte. :))

thl*kt N.: variation

mjaaa


   
SvaraCitera

Det känns som om vi inte kommer någonstans. Om du nu jämnt ska misstolka allt jag säger och aldrig komma med någonting konkret som styrker din tes, så ser jag ingen anledning till att fortsätta debatten. 


   
SvaraCitera

Ruttenfisk: Om du nu jämnt ska misstolka allt jag säger och aldrig komma med någonting konkret som styrker din tes, så ser jag ingen anledning till att fortsätta debatten.

Mycket glad

Känner detsamma om dig. 


   
SvaraCitera