Forumet - Prestationsångest - ska elever som lider få mer tid vid uppgifter?

Prestationsångest - ska elever som lider få mer tid vid uppgifter?

14539 1 78
Dags för debatt!

Prestationsångest är något jag tror de flesta kan relatera till. Om vi inte själva lider av det, så känner vi någon som gör det - och skolan kan definitivt vara en allvarlig faktor när det handlar om att öka pressen på unga. 

Bör elever som lider av prestationsångest få mer tid på sig för att avsluta skoluppgifter?

Eleverna Ylva, Moa och Anja vid Globala gymnasiet har diskuterat kring detta i en podcast, som ni kan lyssna på här: https://soundcloud.com/loonylna/prestations-ngest

Motivera gärna era svar! Glad

​Bör elever som lider av prestationsångest få mer tid på sig för att avsluta skoluppgifter?


Ruttenfisk: Klart att man kommer snappa upp kunskap vad man än gör, frågan är bara hur mycket och vilken kunskap ...
Ja, exakt. 


Ruttenfisk: Oavsett om det tar över hela livet eller inte, så är jag övertygad om att det i väldigt många fall skulle ta över en väldigt stor del av livet. Redan idag har vi sett tendenser på att det kan bli för mycket, och då finns det ingen anledning till att uppmuntra det ytterligare.
Uppmuntra vadå? Missbruk? Det handlar inte om det. Det handlar om att ge alla en möjlighet att fullfölja sina egna intressen och utvecklas. Hur är det det ett problem för dig att någon har ett stillasittande arbete? 


Ruttenfisk: Vad gäller "PK-linjen", är det i slutändan viktigare att man kan få mat på bordet eller att man stimulerar sina egna intressen? J
Det är ej upp till mig att besluta om vad människor anser vara viktigt. Kan en göra sina intressen till ett arbete så är väl det jättebra? Jag vill göra det enklare för människor att fullfölja sina egna intressen på det viset. 


Ruttenfisk: Som individ styr man en väldigt liten del av marknadens efterfrågan. Däremot finns det stora möjligheter att anpassa sig efter den och bli en tillgång.
Ja, och det är där jag menar att det nutida problemet ligger. 



Ruttenfisk: Ska man ändå spendera sin grundskoletid på att utbilda sig inom det, för att därefter trots allt tvingas söka ett annat jobb ändå eller leva på socialbidrag?
Det finns inget "ska" här, individen beslutar om det, inte du och inte jag. Jag vill som sagt ge individer möjligheter att ägna sig åt sådant de finner intressant, att anpassa skolan lite mer efter varje individ så de får mer att säga till om själva skadar inte, tvärt om tror jag på ett ökat intresse för skolan och utforskande efter mer kunskap. 

Ruttenfisk: Du får gärna berätta hur lyckat samhället skulle bli när ingen kan förhålla sig till verkligheten, inkluderande verkliga behov och hur vi trots allt har lyckats bygga upp vår väldiga individuella frihet (utifrån ett globalt perspektiv). Liksom, hur hade du tänkt att det ska fungera i praktiken? Vem ska betala för de som saknar kunskap nog för att försörja sig själva?
Så du tror på allvar att elever i årskurs 8, 9 & 10 är så verklighetsfrånvända att en stor del utav dem vill lära sig att få övernaturliga krafter som exempel, bli som spindelmannen etc??

 
Ruttenfisk: Med att "inte göra någonting" åsyftar jag att man inte gör någonting som har någon reell praktiskt nytta.
I samhället jag förespråkar har allt en praktisk nytta. 

 
Ruttenfisk: Och de lärare som saknar förkunskaperna trots att de är intresserade av ämnet och vill lära sig det? Ska de gå direkt på fördjupningen?
Nej, de skall ge chans att lära sig allt från grunden givetvis, förutsett att de vill lära sig allt från grunden. Vill de göra ett försök som innebär att gå direkt på djupet skall de tillåtas det. 


Ruttenfisk: Du får gärna berätta varför det skulle attrahera fel sorters människor.
Det är ganska simpelt, ett arbete som erbjuder mer makt attraherar människor som tycker om att ha makt över andra..


Ruttenfisk: t. Det finns mig veterligen inga belägg för att det skulle ge någon psykisk ohälsa i längden, snarare tvärt om eftersom man lär sig mer.
Har du hört talas om människor som vill leva enkla liv etc? Sköta ett enkelt arbete som ej kräver några grundläggande förkunskaper, bo enkelt i en lägenheten där hyresvärden åtgärdar alla problem som uppstår i bostaden, äta ute osv.. 

Antar att du finner dessa människor "lata" lr dylikt eftersom att de ej vill lära sig om saker som ej angår deras enkla liv.. Well, de har egna val och skall således ej behöva straffas för att det finns människor med andra intressen. Likväl skall dessa människor ej straffa andra osv, därför anser jag att människor som tjänar mer ej skall skatta mer. 

  
Ruttenfisk: Eller skulle man må dåligt för att man för en gångs skull faktiskt blir tvungen att anstränga sitt lata arsle det minsta?
Haha, där kom den... 



Ruttenfisk: Ytterligare en sak, varför skulle psykisk ohälsa bland unga öka i takt med att skolan trots allt blir mindre auktoritär, om det är som du säger?
Nej, inte öka... Den skulle minska.. Eftersom människor mår bra om de tillåts ägna sig åt sina intressen, slippa tvång osv. Säger inte det sig självt? Blir du lyckligare när människor tvingar dig att genomföra något du finner ointressant? Du kanske ej har upplevt det någon gång. Då förstår jag att du inte förstår. 

Ruttenfisk: Det finns även hyfsat tydliga indikationer på att de som varken studerar eller arbetar drabbas av än mer psykisk ohälsa, en grupp som definitivt skulle öka med ditt skolsystem. källa
Jag har aldrig påstått att jag vill ha en skola där ingen studerar...

Sir Ken Robinson är professor emeritus vid Warwick University i Storbritannien.

Panda: Du tror inte en generation av vuxna människor utan möjlighet att försörja sig själva leder till psykisk ohälsa S3ON?
Definitivt! Och det är därför jag tycker som jag gör.
 
Panda: Sedan kan man ju föra en diskussion om vad dessa kunskaper faktiskt är.
Exakt, i min mening finns det ingen lista med korrekta kunskaper..


Panda: Men att många ungdomar har intressen som varken leder till jobb eller något annat nyttigt det kan jag själv vittna för.
Ja, eftersom samhället ser ut som det gör, därav förespråkar jag de idéer som kommer ge samhället positiva förändringar. 


Panda: Jag hade läst 'skejta-hela-dagen' för 300 poäng och 'gibba-hela-natten' för 200.
Du hade nog insett själv efter kort stund att det där ej fungerar, människan behöver som bekant ett visst antal timmar sömn varje dygn.. ;) poängsystemet är ju helt meningslöst i detta system också eftersom det ej är poängen som avgör vad du läser efter, utan dina intressen.. :P 

Panda: Ungdomar utan tillsyn är fantastiska på att fördärva sig själva.
Må så vara i vårt nuvarande samhälle, som en effekt på hur lite de får vara med och bestämma. Hade de fått ta egna beslut och lära sig utav konsekvenserna tidigare hade det problemet ej existerat till den grad. 

Spana också in:


S3ON:

Nej, inte öka... Den skulle minska.. Eftersom människor mår bra om de tillåts ägna sig åt sina intressen, slippa tvång osv. Säger inte det sig självt? Blir du lyckligare när människor tvingar dig att genomföra något du finner ointressant? Du kanske ej har upplevt det någon gång. Då förstår jag att du inte förstår. 

den har ökat, och skolan har blivit mindre auktoritär. det är empiri. du kan ifrågasätta den statistiska validiteten men det var alltså denna diskrepans som du ombads förklara utifrån din  hypotes att folk mår bättre av mindre auktoritär skola.

det var ingen som frågade dig om du tror att den psykiska ohälsan kommer att öka eller minska med ditt reformförslag.

thl*kt N.: den har ökat, och skolan har blivit mindre auktoritär.
ja, jag har ej påstått att den har minskat.. Har ej heller påstått att skolan blivit mer auktoritär. Men jag tror att tidsåldern vi lever i, med tillgång till internet osv som huserar mängder med intressant information har tagit intresset från eleverna. Varför inte anpassa skolan efter vår tidsålder? 

S3ON:
ja, jag har ej påstått att den har minskat.. Har ej heller påstått att skolan blivit mer auktoritär. Men jag tror att tidsåldern vi lever i, med tillgång till internet osv som huserar mängder med intressant information har tagit intresset från eleverna. Varför inte anpassa skolan efter vår tidsålder? 

du missförstod hans fråga, du kanske ska ta o svara på den ordentligt.

håller med om att vi behöver en skola som är mer lyhörd för individers begåvningar. dagens skola har blivit mindre auktoritär men inte mer flexibel. det kan vara ett svar på Ruttenfisks fråga.

S3ON:
Du kanske skall träna lite på att bemöta människor med en trevligare attityd oavsett? För klimatet osv. :) 

har inte varit det minsta otrevlig här. om du är intresserad så tar du åt dig av min kritik.


S3ON:
Vem avgör vad som anses vara en begåvning? 

vi kan kalla det "vad de vill göra" eller vad du nu har skrivit, om det gör nån skillnad. det är oviktigt för mig.

thl*kt N.: har inte varit det minsta otrevlig här.
Din text ser så otrevlig ut, kan du addera ett par smileys kanske? :)


thl*kt N.: om du är intresserad så tar du åt dig av min kritik.
intresserad utav vad? 


thl*kt N.: om det gör nån skillnad.
I allra högsta grad, skulle jag påstå. Människor ser väl rent generellt lite olika på vad en begåvning skulle tänkas vara? Jag menar, intressen skiljer osv? Det finns väl ett samband där? 

  
thl*kt N.: min kritik.
Fortsätt kritisera om du har sådan här konstruktiv kritik att förmedla! Jag ser fördelar med en personlig assistent, då slipper jag anstränga min redan överbelastade hjärna lika hårt. 

S3ON:
intresserad utav vad? 

ämnet som diskuteras, eller att diskutera saker öht.


S3ON:
I allra högsta grad, skulle jag påstå. Människor ser väl rent generellt lite olika på vad en begåvning skulle tänkas vara? Jag menar, intressen skiljer osv? Det finns väl ett samband där? 

ja. begåvningar skiljer sig. "vad man vill göra" skiljer sig. hur man ser på de två olika termerna och deras betydelse skiljer sig. jag menar samma sak med begåvningar som du verkar mena med "vad man vill göra". det handlar om att tillvarata variation bättre och inte försöka stöpa alla i samma mall.

thl*kt N.: ämnet som diskuteras, eller att diskutera saker öht.
personligen är jag inte ett dugg intresserad.. det var så jävla onödigt av mig att skriva ngt från början.. tkr sånt här e jättemeningslöst pga det leder ingenstans. det är bara ord mot ord..... och alla som skriver har bestämt sig för vad de tycker och dess åsikter förändras antagligen inte med tiden om man inte e supersupersupermegaduktig på att argumentera, eller manipulera... och om den man argumenterar mot saknar uppfattning helt och nyss är född typ. 

skriver pga måste ju skriva tills den andra slutar för annars tar den det som om den har vunnit och det har den fan inte. :))

thl*kt N.: variation
mjaaa

S3ON:
personligen är jag inte ett dugg intresserad.. det var så jävla onödigt av mig att skriva ngt från början.. tkr sånt här e jättemeningslöst pga det leder ingenstans. det är bara ord mot ord..... och alla som skriver har bestämt sig för vad de tycker och dess åsikter förändras antagligen inte med tiden om man inte e supersupersupermegaduktig på att argumentera, eller manipulera... och om den man argumenterar mot saknar uppfattning helt och nyss är född typ. 

skriver pga måste ju skriva tills den andra slutar för annars tar den det som om den har vunnit och det har den fan inte. :))
Målet med en argumentation är enligt mig sällan att få motparten att ändra åsikt, faktiskt. För mig handlar det snarare om att få ett nytt perspektiv på saker och ting, och därefter tänka över ens ställningstagande ännu en gång. 

Och om båda håller fast vid sin ställningstagande, som nu, så möjliggör det ändå för andra personer, som inte har så starka åsikter inom området, att få läsa de båda sidornas argument och därefter själv kunna välja en "vinnare" som man sympatiserar med. 

Ruttenfisk: möjliggör det ändå för andra personer, som inte har så starka åsikter inom området, att få läsa de båda sidornas argument och därefter själv kunna välja en "vinnare" som man sympatiserar med.
Jo, så tänkte jag från början lite grann, men samtidigt, vi befinner oss på ett forum för ungdomar, målgruppen här har ingenting att säga till om i dagens samhälle.. (haha förlåt, vill inte börja argumentera igen) 

Visst, ungdomar kan intressera sig för politik, tillskaffa sig idéer osv, men den publiken känns ändå så liten för mig, som om påverkan ej kommer vara allt för stor. 

Skall nog börja argumentera lite mer på flashback, trots att de hänger så många oliktänkande där som kommer ge mig massa psykiska problem. 


thl*kt N.: vad skulle det säga om mig?
Jag kan enbart utgå ifrån vad jag skulle känna som sagt, det beror ju på människors intresse osv hur de uppfattar d osv.