Aviseringar
Rensa alla

Prestige - hur viktigt är det för er?


Ämnesstartare

player one: jag anser lite att den enda som kan bedöma huruvida något är en framgång eller värdig prestation för mig är jag, och bryr mig således inte så mycket om vad andra tycker. vi har liksom inte en gemensam bedömningsskala.

Det är en väldigt sund inställning tycker jag! Tumme upp


   
SvaraCitera
time
 time

Razor:

Känner du inte en hög press på dig med de höga kraven?

Ja, det är lite det som är problemet, det gör att jag faller väldigt hårt om saker inte går som tänkt eller om jag misslyckas (främst i skolan och i arbetslivet). Men det får mig att göra saker, det får mig att planera och det gör mig kreativ, även om det i åttio procent av fallen innebär att jag bygger luftslott som raseras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker detta var fjantigt:
ock vill ju ingen riktigt använda ordet prestige i positiva sammanhang. Man döper det till driv, ambitioner, styrka, stark och stadig karaktär..

ja, för mig är det viktigt att ha drivkraft, ambitioner, styrka, 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

röstade blankt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Ja, det är lite det som är problemet, det gör att jag faller väldigt hårt om saker inte går som tänkt eller om jag misslyckas (främst i skolan och i arbetslivet). Men det får mig att göra saker, det får mig att planera och det gör mig kreativ, även om det i åttio procent av fallen innebär att jag bygger luftslott som raseras.

Jag förstår eftersom jag tänkte likt dig tidigare, innan pressen malde ner mig tills nästan ingenting var kvar. Jag har varit tvungen att omvärdera mitt liv och mina inställningar till prestation.

Jag tror att det finns en medelväg man kan ta, att man väljer att göra något man gillar bara för att man mår bra när man gör det. Det frigör också ens kreativitet och engagemang men utan prestigepressen på sig. Det är iaf den vägen jag vandrar just nu och den är mer stabil, jag har faktiskt mer kreativitet nu än tidigare. Ambitionerna är lägre, men å andra sida är de mer jordnära och därför lyckas jag numera oftare med att åstadkomma det jag vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis: tycker detta var fjantigt:ock vill ju ingen riktigt använda ordet prestige i positiva sammanhang. Man döper det till driv, ambitioner, styrka, stark och stadig karaktär..ja, för mig är det viktigt att ha drivkraft, ambitioner, styrka,

Med prestige menas ära och uppskattning från andra för att man lyckas bättre med något än omgivningen, det är ett annat ord för en egotripp så som jag ser det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Med prestige menas ära och uppskattning från andra för att man lyckas bättre med något än omgivningen, det är ett annat ord för en egotripp så som jag ser det.

hon skriver att driv, ambitioner, styrka, stark och stadig karaktär.. är samma sak som prestige


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ibland kan jag känna av lite duktig flicka-syndrom samt känna bitterhet över grejer som egentligen ligger utanför min kontroll. Det är dumt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis: hon skriver att driv, ambitioner, styrka, stark och stadig karaktär.. är samma sak som prestige

Nja så har jag inte uppfatta det. Dessa karaktärsdrag leder vanligtvis till att man blir uppskattad och vinner ära, alltså prestige men det är inte samma sak som att aktivt söka prestige som mål. Man kan alltså vilja ha dessa karaktärsdrag av andra anledningar och vara prestigelös i övrigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Det är dumt.

Det är dumt, men likförbannat svårt att låta bli


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1.

Palla.


   
SvaraCitera

Vet inte vad jag ska rösta på. Det är viktigt för mig när det kommer till t.ex. spel/tävlingar, men jag bryr mig förhållandevis lite om social status, jobb, kläder och andra saker som neurotyper tenderar att vara besatta av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Prestige är kul när det är måttligt! Det är roligt och givande att bli uppskattad och omtyckt för sådant man slitit med för att uppnå. Det behöver varken vara främsta eller tredje anledningen till varför man gör något, men det är en kul bonus att bli beundrad för ens prestationer. När man har klarat en utmaning är det på sin plats att det erkänns. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

0,5 därför jag aldrig presterar eller bryr mig om...de mesta


   
SvaraCitera
Draug

Razor: 2

Bryr mig inte värst mycket egentligen. Men det uppskattas ju såklart att få ära och beröm för något man själv är stolt över att ha skapat. Men det är ju långt ifrån något jag ständigt söker medvetet.


   
SvaraCitera