Forumet - Preventivmedel

Preventivmedel

1357 1 35
Vilket preventivmedel är egentligen bäst, p-piller eller spiral? Jag är oskuld och har inte sex men känner på mig att jag kommer få en pojkvän rätt snart så jag är nyfiken. Har ni några erfarenheter? Vad använder ni för preventivmedel? Det är just p-piller eller spiral som jag skulle vilja ha :) Fördelen med spiral är ju att den sitter inne i kroppen och kan inte ”glömmas bort”, men jag har hört att det kan göra ont att sätta in den. Jag vet helt enkelt inte vad som är bäst. 

Spana också in:

törnrosa99:
Okej, men jag tycker det ser SJUKT obehagligt ut, så då har jag hellre ett preventivmedel som är lite mindre säkert. 
Du behöver ju inte titta på det, om inte annat är det över på 5 min o du är ju bedövad. 
Pstaven sitter i 3 år, innehåller inte östrogen och du har säkert skydd och mensen kan försvinna. 
Ist för att du ska sära på bena i en gynstol o nån ska gräva där för att få i en spiral som kan åka utRullar ögonen
Extra hormoner i kroppen påverkar en hur man än gör, men alla biverkningar är inte lika jobbiga, och man får testa sig fram. P-piller passar för dig som inte har hjärt- och kärlsjukdomar i släkten då de ökar risken för blodpropp, så om du har möjlighet, kolla med dina släktingar om det finns. Undvik också p-piller om du lider av kraftig övervikt eller migrän med synrubbningar. 

Spiral kan göra ont att sätta in men det gör inte ont på alla! Hormonspiralen kan dock som alla andra hormonpreparat ge hormonella biverkningar.

time: Extra hormoner i kroppen påverkar en hur man än gör, men alla biverkningar är inte lika jobbiga, och man får testa sig fram. P-piller passar för dig som inte har hjärt- och kärlsjukdomar i släkten då de ökar risken för blodpropp, så om du har möjlighet, kolla med dina släktingar om det finns. Undvik också p-piller om du lider av kraftig övervikt eller migrän med synrubbningar. 

Spiral kan göra ont att sätta in men det gör inte ont på alla! Hormonspiralen kan dock som alla andra hormonpreparat ge hormonella biverkningar.
Okej, tack! :)