Aviseringar
Rensa alla

Preventivmedel osv, hur lång tid tog det för dig att hitta det perfekta?


Ämnesstartare

Trollzz:

Neovletta is the shit! Ingen större mensvärk, ingen viktuppgång, inga humörsvängningar, kortare mens. Skitbra!

Min syster tar det har jag för mig, och hon är humörmonstret it self[confused]


   
SvaraCitera

Första halvåret jag och min pojkvän var tillsammans körde vi på kondom. Fattar inte hur vi orkade så länge med det, men jag kom helt enkelt inte iväg till ungdomsmottagningen, plus att vi hade hur mycket kondomer som helst! haha.
Efter ett halvår (3,5 år sedan) började med p-piller, Neovletta. Åt det i ett halvår men böt till Celest för att jag blev så deprimerad av det. Jag mådde bättre med Celest men tappade sexlusten mer och mer. Efter ungefär ett år av letande av det "perfekta" preventivmedlet kom jag fram till att en hormonspiral borde passa mig.
Jag vill helst utesluta mensen pga. jag fick så otroligt ont och så tyckte jag den verkade oerhört smidig. Så i januari 2008 fick jag sätta in den och har den fortfarande, den är HELT fantastisk. Jag slipper nästan mensen och den sitter på plats hela tiden utan att man behöver tänka på det.


   
SvaraCitera

Ambivalent:

Är du missnöjd med ditt preventivmedel? Är du jättenöjd?

Jag skulle väl säga att jag är nöjd med cerazette. Har bara ätit dom i en månad iförsig men det har fungerat bra ändå. Som värst har jag blivit lite deppig och fått humörsvängningar. Det är dock olika för alla självklart. Det brukar bli bättre med tiden. Man har ju 3 månaders prövotid i och med att det tar så lång tid för kroppen att ställa om.

Cerazette är också bra för att det e lika säkert som p-piller ( man kan säga att det är ett östrogenfritt p-piller). Det är 12 timmars glömske tid. Dock skulle jag väl bli orolig om jag glömde den mer än 6 tim. Men testa cerazette jätte bra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har cerazette nu och har inte haft mens sen jag började med dom (ca 3 månader sen) men första månaden kom det väldigt väldigt små blödningar emellanåt men aldrig så det ens kom igenom trosorna liksom [crazy]. sen dess har det inte varit nånting sånt och varken humöret eller vikten har ändrats av dom, till skillnad från när jag käkade neovletta, gick upp typ 6 kg av dom på två månader för jag fick ett sånt sjukt sockersug [shake][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har haft Cilest 28, Orthonovum något (kommer inte ihåg exakt vad det hette[zzz]), Trinovum 28, Cerazette och nu har jag Neovletta 28. Hade inte egentligen något problem med Cilest 28, förutom att jag hade mensvärk, tydligen så ska man inte ha det. Så min barnmorska bad mig byta. Nu hittar jag aldrig något som duger[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har bara använt neovletta. Känner ingen skillnad. Kanske är jag svettig och deprimerad av dem. Vet inte. Orkar inte byta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner mig som ett hormonmonster hela tiden. Har börjat med p-plåster nu, känner mig inte riktigt redo att ge dem en utvärdering ännu, eftersom jag bara har använt det en vecka. Det som är awesome so far att jag inte behöver komma ihåg att ta piller varenda jävla dag[y]

enhimmelskdrog:

neovletta

är cp[crazy][crazy][crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera

Ambivalent:

Vilka olika typer av preventivmedel har du använt dig av? Vilka sorter och blablabla.

Är du missnöjd med ditt preventivmedel? Är du jättenöjd? Hur lång tid tog det innan du "hittade det rätta"

Jag har andvänd mig av kondom, p-piller, mini-piller och p-stav. Nu har jag p-stav och den är jag nöjd med :). P-piller började jag få migrän av efter två år och mini-pillrerna började jag glömma bort. Jag började bli dålig på att ta med mig mina mini-piller vart jag än skulle så då har jag bytt till p-stav och är super nöjd 🙂


   
SvaraCitera

Jag har haft både neovletta 28 2 gånger och däremellan p stav och cerazette och sen har jag även haft yasmin 28 och idag har jag p ring och den e guld värd kan jag säga nästan ingen mens (och kort sådan också 3-4 dagar) och nästan ingen mensvärk alls så den sistnämnda e det bästa som jag själv har testat plus att jag inte hade några som helst biverkningar av p ringen. Och jag behöver inte heller komma ihåg att ta några piller varje dag det är riktigt skönt. [badgrin]


   
SvaraCitera

neovletta är perfekt för mig iaf 😀


   
SvaraCitera

cerazett "minipiller" hade jag när jag var 14 år. Åt i 3månader, sen sluta jag, fick massa mens osv.
Pröva p-stav i 6månader, rena pesten! Mens 24/7, i allafall flytningar.
prövade även p-stav + neovletta i 3månader, för att lära kroppen, men det funka inte.
Nu har jag p-ring, som jag är hyfsat nöjd med, bara jobbigt att ha den i fittan hela tiden 🙁 jobbig att få upp med.

funderar på at byta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emzyh:

fittan hela tiden 🙁 jobbig att få upp med.

Kan inte killen känna den under samlag? Verkar läskig :c[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillade verkligen p-plåster till början, men fick ont i äggstockarna hela tiden osv och mensvärken var VERKLIGEN INTE att leka med. Barnmorska skrev ut Yasminelle 28 till mig istället som jag nu har tagit i 3 dagar..[rolleyes]


   
SvaraCitera

Ambivalent:

Vilka olika typer av preventivmedel har du använt dig av?

Jag har använt mig av att inte ha sex, det fungerar jätte bra.

Ambivalent:

Är du missnöjd med ditt preventivmedel? Är du jättenöjd?

Det är väl bra.

Ambivalent:

Hur lång tid tog det innan du "hittade det rätta"

Har använt det hela livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

Jag har använt mig av att inte ha sex, det fungerar jätte bra.

Vad gnällig du är, ingen kommer någonsin att vilja ligga med dig om du fortsätter så här[mad]


   
SvaraCitera