Aviseringar
Rensa alla

Preventivmedel utan hormoner?


Ämnesstartare

Söker preventivmedel utan hormoner för klarar inte av biverkningarna.. eller ja, den ena är mindre sexlust, den andra är att jag blir lite bitchig lättare.. humörsvängningar alltså, vilket suger. Så... minipiller tex? hur funkar det? är det inte 1 hormon där bara? , kopparspiral vågar jag knappt.. är så rädd för o bli steril pga infektionsrisken, vägrar ta den risken.. kondom, suger... pessar, nja.. nej tack.. finns knappt nåt mer (?) .. totalt omöjligt, provat allt känns det som.

P-piller..? men dom har ju fortfarande hormoner, men tänkte mer på, vissa kanske jag inte reagerar med just de 2 biverkningarna.. men chansen är ju rätt låg på det... får gå till UM på måndag o prata men tänkte se vad ni säger om det först. [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

lemuu:

minipiller tex? hur funkar det? är det inte 1 hormon där bara?

gulkroppshormon (tror det heter nåt sånt :p) är det i mina iaf


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

lemuu:

minipiller tex? hur funkar det? är det inte 1 hormon där bara?

mini piller innehåller gestagen vilket är ett derivat av progesteron. det lurar kroppen och ffa livmodern att man är gravid och gör då det svårframkommligt för spermier och hindrar de flesta ägglossningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

gulkroppshormon (tror det heter nåt sånt :p) är det i mina iaf

nån av dom hormonerna borde ju va de som gör så man får de där biverkningarna..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lemuu:

nån av dom hormonerna borde ju va de som gör så man får de där biverkningarna..

vilka biverkningar menar du?


   
SvaraCitera
tigr
 tigr

lemuu:

Söker preventivmedel utan hormoner

En stålgalge.

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

vilka biverkningar menar du?

de jag skrev där uppe, minskad sexlust och riktiga humörsvängningar .. vore perfekt om de inte är i det hormonet som är i minipiller..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Prata med människan som skriver ut dina piller åt dig. De är utbildade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lemuu:

minskad sexlust och riktiga humörsvängningar

tror det är lite individuellt hur mycket man reagerar på hormonerna. har inte direkt märkt av några biverkningar förutom att jag kanske har lite sämre hy (vilket inte är bra) och har inte haft mens sen jag började med dom (bra).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Prata med människan som skriver ut dina piller åt dig. De är utbildade.

ja, jo [smile]

enhimmelskdrog:

och har inte haft mens sen jag började med dom (bra)

jag vill ha mens 1 gång i månaden faktiskt [surprised] , för o känna mig normal typ eller nej, för den veckan är "tycka synd om mig veckan" för min pojk [badgrin] nejdå, skojar.. men för o känna mig normal o , kvinnlig..? jag vet inte, känns bara.. bra.

men ja, det är nog det.. men kanske ska prova minipiller ändå.. ska man ta dom på exakt tid varje dag med eller? >.<


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lemuu:

ska man ta dom på exakt tid varje dag med eller? >.<

det står i "instruktionerna" (lol vad heter det) att man endast kan ta dom med 3 timmars övertid eller vad man ska säga, för att dom ska skydda. alltså att det får gå max 27 timmar från att man tagit det föregående pillret. men barnmorskan sa till mig att det är som med p-piller, alltså 12 timmars övertid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

men barnmorskan sa till mig att det är som med p-piller, alltså 12 timmars övertid.

jaha okej, för kände jag inte orkar börja med sånt om man måste ta dom exakt på ett visst klockslag varje dag... men dåså! [smile]


   
SvaraCitera

lemuu:

finns knappt nåt mer (?

Du kanske ska testa p-plåster eller p-ring? De ger en lägre och jämnare hormondos, eftersom du har på dig plåstret och ringen i hela tiden (förutom när du har mens då) och alltså inte tar hela hormondosen på en gång som man gör med p-piller. Plåstret byter du en gång i veckan och ringen en gång i månaden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Du kanske ska testa p-plåster eller p-ring?

har haft båda, passade inte.. har testat p-plåster 2 ggr, andra gången just nu o jag kliar ihjäl mig o sår under näst intill , 3 feta märken efter där de suttit nu.. den ena börjar gå bort efter 2 v nu... börjar.. p-stav har jag med haft..


   
SvaraCitera