Aviseringar
Rensa alla

Privatekonomi- budgetering


Ämnesstartare

Jag har en hemtenta som ska vara inlämnad på måndag och jag har 4 frågor som jag fastnat på så skulle ni vilja hjälpa mig? [smile]
Här kommer frågorna (utgå ifrån texten på bilderna)!

1. Resultat
Kommer företaget gå i vinst det första året? Visa dina beräkningar och uppställningar. Motivera varför du valde just dem.

2. Likviditet
Klarar företaget likviditeten under de tre första månaderna? Planerad start är 1 mars, det är då de får sitt lån. Visa dina beräkningar och uppställningar. Motivera varför du valde just dem.

3. Omvärldem
Företaget existerar inte i vakuum utan påverkas av allt som händer i omvärlden. Tänk igenom: finns det något i samhällesekonomin eller i politiken som kan påverka hur det går för företaget?

4. Lönsamhet
Tycker du att Trines och Lars affärsidé är lönsamma? Utgå från dina tidigare svar och motivera.

image-1337454333-V.jpg

image-1337454340-V.jpg


   
Citera

HERRE GUD KVINNA!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahah vadå?? [cute]


   
SvaraCitera

Varför ens gå en utbildning om du inte har något intresse av att lära dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tycker att det är intressant men det kan vara lite svårt ibland och lite hjälp skadar väl inte? [smile]


   
SvaraCitera

wonderwoman95:

jag tycker att det är intressant men det kan vara lite svårt ibland och lite hjälp skadar väl inte?

Lite hjälp är inte att be någon göra hela arbetet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Lite hjälp är inte att be någon göra hela arbetet

Det där är inte ens hälften av arbetet, så oroa dig inte jag ber ingen göra hela arbetet [wink]


   
SvaraCitera

wonderwoman95:

Det där är inte ens hälften av arbetet, så oroa dig inte jag ber ingen göra hela arbetet

Du ber folk resonera åt dig, låter smart tycker jag [wink]


   
SvaraCitera

En par hintar kan jag ge, du får utveckla dem till något vettigt själv.

wonderwoman95:

3. Omvärldem
Företaget existerar inte i vakuum utan påverkas av allt som händer i omvärlden. Tänk igenom: finns det något i samhällesekonomin eller i politiken som kan påverka hur det går för företaget?

En lantlig restaurang, alltså.

* Momsen för restauranger har nyligen halverats från 25% till 12%, vilket ger ekonomiska möjligheter för företaget. Vilka får du klura ut själv, det finns hur många som helst.

* En lantligt belägen restaurang som handlar med lokala levarantörer är beroende av bland annat jordbrukspolitiken, t ex direktiv från EU som kanske/kanske inte begränsar särskild handel och/eller inför särskilda krav för odlingen. Detta kan i sin tur pressa upp priserna hos leverantören, vilket innebär att restaurangen får ett högre inköpspris vilket således tvingar restaurangen att köpa in sämre råvaror för att kunna behålla samma försäljningspris... eller vad man nu beslutar att göra. Finns hur mycket som helst, om du bara orkar fundera.

* Transport. Det finns politiska förslag om kilometerskatt, ytterligare vägtullar, fler bensinskatter osv. Hur påverkar detta en lantligt belägen restaurang som använder sig av lokala leverantörer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

En par hintar kan jag ge, du får utveckla dem till något vettigt själv

Åhh tack så jätte mycket, du är fan guld värd!! [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

* Transport. Det finns politiska förslag om kilometerskatt, ytterligare vägtullar, fler bensinskatter osv. Hur påverkar detta en lantligt belägen restaurang som använder sig av lokala leverantörer?

Kan det vara att det skulle leda till att företaget måste lägga mer pengar på transporten och skatten ifall det blev något av förslaget? eller skulle de vinna på det?


   
SvaraCitera

men kom igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

men kom igen

Vad?!


   
SvaraCitera

wonderwoman95:

Kan det vara att det skulle leda till att företaget måste lägga mer pengar på transporten och skatten ifall det blev något av förslaget?

Ja, precis. Om det plötsligt börjar kosta mer pengar att köpa in råvarorna (på grund av det andra företagets ökade transportkostnader) kanske restaurangen ser ett behov av minska sina kostnader (t ex genom att minska antalet anställda), eller att höja sina priser i förhoppning om att öka sin omsättning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej nu behöver jag bara de två första frågorna sen är jag helt klar[bigsmile] Är det någon som kan göra en likviditetsbudget?


   
SvaraCitera