Aviseringar
Rensa alla

Proactiv-Hur gjorde ni?


Ämnesstartare

Hittade inte vem jag skulle fråga ifall detta inlägg var ok att lägga upp, så säg till om detta räknas som ett företagsinlägg.

Jag försöker göra mig lite klar över vad folk har för problem med proactiv, jag är praktikant hos dem och försöker förstå mig på produkten i helhet. Vad som kan gå snett och vad det är egentligen som går snett.

Folk som är positiva till den är ju bara bra, men inget man riktigt kan jobba med 😛

Därför har jag några småfrågor till er som den INTE fungerade på.

1. Hur länge gick du med kuren?
2. Vad var det som inte fungerade för dig?
3. Testade du dig innan ifall du var överkänslig mot någon av produkterna?
4. Vilken hudtyp har du?
5. Om du upplevde torrhet, provade du att lugna dig med tvättandet som de ger råd om?
6. -"- provade du att lägga till en fuktgivande?

Om ni fick andra symptom så kommer jag nog ge ytterligare frågor, men torrhet eller överkänslighet mot salicylsyra verkar vara de största problemen. Även att man inte ha varit tålmodig.
Dock vill jag inte uttala mig helt om produkten än då jag själv är i precis början av att testa den. Så snälla, se mig inte som värsta reklamnissan 😛 Försöker bara bilda mig en uppfattning så jag får lite av de negativa aspekterna också och dess orsaker.


   
Citera

Tror du får mer svar om du frågar på ett annat forum tex stylesearch


   
SvaraCitera
Åtta

Det folk ogillar med den är väl att den inte är speciellt effektiv, eftersom den förlitar sig på bensoylperoxid, vilket endast agerar antibakteriellt. Med andra ord så fungerar det bara så länge man använder det - om ens det. Sedan finns det ju rätt många som är allergiska mot bensoylperoxid, och då får de använda salicylsyra istället - vilket är precis lika ineffektivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Tror du får mer svar om du frågar på ett annat forum tex stylesearch

Kollar även där men vill såklart få så många synpunkter som möjligt 🙂

Åtta:

bensoylperoxid

Men det gör ju bara den amerikanska, det är salicylsyra kombinerat med retinol/teatree som agerar mest i den svenska versionen.

alla produkter som säljs via apoteket har bensoylperiocxid som aktivt ämne (iaf basiron, brevoxyl) eller salicylsyra (ACO acnelösning, stioxyl).
Så ser inte varför det skulle göra någon större skillnad, och vet inte om det då finns ett bättre ämne som håller när man slutar med produkten?


   
SvaraCitera
Åtta

Kouki:

Så ser inte varför det skulle göra någon större skillnad, och vet inte om det då finns ett bättre ämne som håller när man slutar med produkten?

De receptbelagda alternativen gör det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

De receptbelagda alternativen gör det.

Kanske de i tablett form, men vilka krämer jag än hittar så innehåller de besoylperoxid, receptfri som receptbelagd.
Kan du faktiskt ge ett exempel som inte gör det?


   
SvaraCitera
Åtta

Kouki:

Kan du faktiskt ge ett exempel som inte gör det?

Nu har jag själv aldrig använt någon typ av acnebehandling, men oxytetracyklin ska enligt utsago vara betydligt mycket mer effektivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

oxytetracyklin

Men det är ju också bara antibakteriellt agerande?


   
SvaraCitera
Åtta

Kouki:

Men det är ju också bara antibakteriellt agerande?

Jupp, men det packs lite mer av en punch (fruktansvärd svengelska, men vad säger man?).

Dock verkar du ha rätt i att bensoylperoxid har en verkan, speicellt i samband med annan behandling. Jag blev lite nyfiken, så jag gjorde en sökning efter studier gällande bensoylperoxid och tetracyklin vid acnebehandling. Jag fann ett antal studier, bl.a. ​denna. Tyvärr har du nog inte tillgång till den om du inte har tillgång till ett universitetsbibliotek med avtal med New England Journal of Medicine, men den går hur som helst igenom ett antal olika typer av acne och vilka behandlingar som visat sig mest effektiva. Vanligen så verkar det som att man får bäst resultat när man kombinerar topikal behandling med mer systemisk behandling.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jupp, men det packs lite mer av en punch (fruktansvärd svengelska, men vad säger man?).

Aha. Men det är fortfarande samma agerande 😉

Åtta:

Dock verkar du ha rätt i att bensoylperoxid har en verkan, speicellt i samband med annan behandling.

Told ya ;D Nejmen, ska kolla om länken fungerar. Tycker att det skulle vara underligt ifall det inte fungerar och ändå används i nästan alla krämer som finns mot acne. Alt. används salicylsyra, som du själv sa agerar på samma sätt.

Finns de krämer som innehåller någon form av A-vitamin som t.ex. retinol som är med i nattkrämen.

Så, rent teoretiskt sett så ser jag ingen anledning till att det inte skulle fungera lika bra som andra, förutom typ dosmängd. Men sen får man tänka på att man ska använda produkterna 2ggr dagligen.


   
SvaraCitera