Aviseringar
Rensa alla

Problem


Ämnesstartare

Hej!

Har ett problem, fyller nämligen arton snart och vill köpa mig min första bil. Dock har mina föräldrar lånat pengarna jag hade sparat ihop, och jag får inte tillbaka dem om jag köper en bil för dem. Går inte att luras och t.ex. säga att jag inte ska köpa en bil och sedan göra det, då jag kommer få tillbaka lite pengar i taget. Någon som har tips på hur jag kan göra, t.ex om det finns någonstans där jag kan låna pengar? Har ett extrajobb med rörlig lön, alltså en årsinkomst som i år blir mellan 15k-20k. Bilar är mitt största intresse och jag vill verkligen ha en bil, men föräldrarna säger att jag ska spara pengarna till ett framtida boende, och att jag kommer ångra mig då bilar under 50000 kr står mer stilla än de går!

Någon med tips?


   
Citera
Ämnesstartare

När du är 18 så har dem ingen rätt att röra dina pengar. Du bestämmer allt själv. Gå till polisen om så behövs [party] Dock har ju även de rätt, så om du köper bilen kanske de kastar ut dig ur huset 😛


   
SvaraCitera
Bakric

entankehitentankedit:

och att jag kommer ångra mig då bilar under 50000 kr står mer stilla än de går!

Jomen tjena mittbena, dagens dåliga vits utan poäng?
Om man inte är ett kapitalistsvin som bara vill ha en bil med felfri lack och sidenklädsel så får du en helt okej bil för 15-30k. Särskilt med tanke på att du är bilintresserad och då troligtvis kommer sköta om den bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En bra inledande fråga är naturligtvis - hur mycket kulor har du sparat ihop?

Att bilar under 50K står mer stilla än vad de rullar är bara bullshit. Snarare är det nästan mer tvärtom. Nyare bilar står mer på verkstäder än vad äldre "inkörda" bilar gör. Nyare bilar har tyvärr extremt mycket "nybilsfel" och i de allra flesta fall är det elektroniken som spökar. Skillnaden är väl snarare att köper du en ny bil så går de allra flesta reparationer på garantin. Köper du en äldre bil så får du betala hela kalaset själv. Men enl mig så får du mer bil för pengarna om du köper en beg bil för 20K - 30K och väljer RÄTT BIL!!! Än om du köper en nyare bil för 100K med tanke på värdeminskningen. En ny bil faller ex nästan halva sitt värde de första tre åren. Köper du alltså en ny bil för 250K så faller bilen nästan 125K de första tre åren och jämför man det med att köpa en beg bil för 20K - 30K så kanske du fattar själv att du aldrig någonsin behöver repararera en beg bil så du ens kommer i närheten av de belopp som värdeminskningen är på en nyare bil. Dessutom skulle reparationen bli alltför kostsam på beg bilen så är det bara att sälja den (eller skrota den) och köpa en ny beg bil. [wink]

Bra beg bilar är svenska Saab och Volvo, tyska Audi och japanske Toyota och Subaru. Håller för övrigt med dina föräldrar - satsa det mesta på en bra lägenhet som du trivs i och köp en billig beg bil.

Lycka till!


   
SvaraCitera

Ett tips skulle kanske vara att inte köpa en bil för alla pengar. Det gäller att ha en buffert. Sedan tillkommer kostnader som försäkring, skatt och framförallt bensin (kör du lite är inte detta prio 1).

Men självklart skall du ha en bil! Går absolut att få tag på bra begagnade bilar för under 20k. Kanske en Audi Coupé från början på 90-talet? Volvo 940 (tråkig men billig i drift) Toyota, Mazda med flera. Valmöjligheterna är oändliga.. och friheten likaså

Kör i vind!

(för övrigt första inlägget sedan 2008)


   
SvaraCitera