Aviseringar
Rensa alla

Problem D50 och Sigmaobjektiv


Ämnesstartare

Jag har problem med min kamera. Jag har en Nikon D50 och till det har jag två objektiv, varav ett är ett Sigma 70-300 mm. När jag använde det förra veckan blev det något fel efter att jag tagit ca 10 bilder, och kameran slutade fungera. Där bländartalet ska stå står det bara "F E E" när jag trycker på avtryckaren. Om jag dock byter objektiv till kit-objektivet fungerar allt som det ska.

Så frågan är, vad tror ni är felet? Är det bara att lämna in eller har jah råkat göra något?


   
Citera

Hm, prova lite allt möjligt.. Rengör kontaktblecken mellan kamera och objektiv osv..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Hm, prova lite allt möjligt.. Rengör kontaktblecken mellan kamera och objektiv osv..

Det funkade :D. Fick rengöra typ 5 gånger dock, men sen bara hoppade det igång. Tack!


   
SvaraCitera

PlatonicLove:

Tack!

Coolt 😀 Varsågod [blush]


   
SvaraCitera

Brukar bero på att du har ställt in fel bländartal på själva objektivet. När du kör digitalt ska du alltid ha den inställd på 22 (det är inte alltid 22, beroende på vilket objektiv det är. Men det är det högsta bländartalet och den siffran är ofta röd eller gul), annars fungerar det inte.

Är antagligen så att du kom åt det vredet när du rengjorde.

Är inte riktigt säker på att det är så på Sigma-objektiv, men du kan ju kolla.

Image


   
SvaraCitera

Capture:

När du kör digitalt ska du alltid ha den inställd på 22

Man använder väl det som lämpar sig bäst, annars får man svarta bilder :c


   
SvaraCitera

Tickstart:

Man använder väl det som lämpar sig bäst, annars får man svarta bilder :c

Nej, man ställer in bländaren på själva huset, inte på objektivet. I alla fall på Nikon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Nej, man ställer in bländaren på själva huset, inte på objektivet. I alla fall på Nikon.

Jag ställer faktiskt in bländaren på objektivet. Kanske beror på vilken modell det är. Jag kollade Captures teori, och det var nog så det var, för när jag pillade på bländaren blev det likadant igen, men så fort jag ändrade tillbaka till 22 funkade det igen.


   
SvaraCitera

PlatonicLove:

Jag kollade Tickstarts teori, och det var nog så det var, för när jag pillade på bländaren blev det likadant igen, men så fort jag ändrade tillbaka till 22 funkade det igen.

Det där var ju min teori. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Det där var ju min teori.

Menade, ska ändra :O


   
SvaraCitera

PlatonicLove:

Jag ställer faktiskt in bländaren på objektivet. Kanske beror på vilken modell det är. Jag kollade Tickstarts teori, och det var nog så det var, för när jag pillade på bländaren blev det likadant igen, men så fort jag ändrade tillbaka till 22 funkade det igen.

Men det går ju inte ihop. Om det bara funkar vid 22 kan du ju inte ställa in bländaren på objektivet! [no-no] Vad dillar du om?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Om det bara funkar vid 22 kan du ju inte ställa in bländaren på objektivet!

Men jag ställer ju in den där? Eller? Det är ju där jag ändrar på den i alla fall? Och tog jag ett annat objektiv (som man ställer in bländaren på huset) funkade det. För det objektivet har ingen sån "ratt", som Sigma-objektivet har.


   
SvaraCitera

PlatonicLove:

Men jag ställer ju in den där? Eller? Det är ju där jag ändrar på den i alla fall? Och tog jag ett annat objektiv (som man ställer in bländaren på huset) funkade det. För det objektivet har ingen sån "ratt", som Sigma-objektivet har.

Men om du har ställt in bländaren på något annat än 22 står det ju F E E? [confused] Då måste du ju ställa in bländaren på huset.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Men om du har ställt in bländaren på något annat än 22 står det ju F E E? Då måste du ju ställa in bländaren på huset.

Hm... det har du iofs rätt i. Jag kanske borde gå och lägga mig innan min tankeverksamhet lägger av helt..?


   
SvaraCitera

PlatonicLove:

Hm... det har du iofs rätt i. Jag kanske borde gå och lägga mig innan min tankeverksamhet lägger av helt..?

Tror det. [cute]


   
SvaraCitera