Aviseringar
Rensa alla

problem hemma (hjälp från soc?)


Ämnesstartare

lång historia relativt kort. jag och min bror har ett helvete hemma.
mamma har träffa en man som är ett psykfall. han har bott hos oss i två månader och tror att han äger huset och kan bestämma över oss. han har fått raseriutbrott på oss alla 3. han har knuffat min bror flera gånger och innan han flyttat hit så fick han ett utbrott på mamma i hans lägenhet så grannarna var tvugna att springa in och dra ut henne.

han är sjukskriven just nu för att han hamnat på sjukan på grund av att ha blandat alkohol med piller.
han har misshandlat en människa innan som hamnat på intensiven.
han egna mamma har varnat för honom, att hon fick 3 normala barn och ett psykfall.

han har varit ensam hela livet och har fått flytt från olika städer för att han gjort saker. folk har stoppat mamma på stan och sagt till henna att hålla sig borta från honom för att han är farlig att umgås med men hon fattar ju ingenting, och tror att alla bara är avundsjuka på att hon träffat någon.

jag och min bror får ingen mat hemma längre och vi inte ens öppna kylskåpet innan han börjar skrika och bråka.

det är krig hemma varje dag om min äldsta bror (som är min styvbror) flyttade precis när den här mannen kom in för att han mådde dåligt av att bara vara i närheten av honom.
och min styvbror har också problem som mamma man bara det att min min styvbror fick bara utbrott då och då, x (som jag kallar honom) får det HELA tiden.

min styvbror försökte att strypa mig när jag var runt 15 år för att kastrullen på plattan hade kokat över.

så när han sa han planerade på att flytta om ett tag (det var innan x hade flyttat in) då tänkte jag, 'yes, äntligen lite fred i huset' men istället så tar mamma in ett ännu större problem! och mamma är helt hjärntvättad, jag känner inte igen henna längre, så fort jag flyttar kommer jag att bryta kontakten med henne.

både hon och x vill att vi ska ut ur huset, det enda mamma gör är att försvara x, istället för sina egna barn, x knuffade till min bror häromdagen och mamma sa 'nej jag såg inget' och sedan sa hon 'han tappade bara balansen' hon är helt ....ja jag har inga ord för det.

och med x i huset så är jag nästan rädd för att sova på nätterna...

men saken är ju den att varken jag elr min bror har jobb elr pengar.
jag ska börja plugga till hösten, där finns det ett internat men vad jag har hört så får man bara inackoderingstillägg när man är under 20 år? jag fyller ju 20 om lite mer än 1 år och jag ska ju gå i skolan i 3. tror ni man kan få hjälp av soc på något vis?
elr få hjälp till en egen lägenhet elr något?

tack för att ni läste [smile]


   
Citera

Låter som jag hade det med min låtsasfarsa som nu sitter på Kumla.
Pröva soc dom ska väl kunna hjälpa men dom är väldigt envisa och du får inte vara rädd för att vika dig för dom gör nästan va som helst för att slippa hjälpa till


   
SvaraCitera

Netherlick:

för

och inte. ursäkta skrev sms samtidigt, blev lite fel


   
SvaraCitera

Fail att bo hemma när man är 20, flytta.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Fail att bo hemma när man är 20, flytta.

Det är väl inte så enkelt alltid


   
SvaraCitera

Marreee:

både hon och x vill att vi ska ut ur huset, det enda mamma gör är att försvara x, istället för sina egna barn, x knuffade till min bror häromdagen och mamma sa 'nej jag såg inget' och sedan sa hon 'han tappade bara balansen' hon är helt ....ja jag har inga ord för det.

Usch, låter tyvärr som att ni har en riktigt hemsk mamma och styvpappa. Kontakta soc omedelbart och be att få flytta till en fosterfamilj.


   
SvaraCitera

Netherlick:

Det är väl inte så enkelt alltid

Tycker jag att det visst var.


   
SvaraCitera

xsaosinx:

be att få flytta till en fosterfamilj.

Men man får ju ingen fosterfamilj om man är 20år gammal. [zzz]


   
SvaraCitera

För det första, kram. Ingen ska behöva ha det så som du har. Är din riktiga pappa med i bilden fortfarande eller borta? Du skulle inte kunna bo hos honom eller någon vän som bor där du ska plugga eller liknande?

Kontakta soc och kolla, jag vet att man kan få socstöd när man är 16, men sedan vid 20 vet jag inte faktiskt.

Hoppas allt löser sig!


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Fail att bo hemma när man är 20, flytta.

Du verkar visst aldrig ha nånting vettigt att säga om det inte har med djur att göra, HAR DU INGET VETTIGT ATT SÄGA, LÅT BLI.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Men man får ju ingen fosterfamilj om man är 20år gammal.

Oj, missade att hon var 20 år. Borde inte soc kunna hjälpa på något annat vis då?


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Tycker jag att det visst var.

Man ska väl ha pengar samtidigt som man förmodligen går i skolan, elr ta den enkla vägen som tjej och sprida på benen[tired]


   
SvaraCitera

Marreee:

jag ska börja plugga till hösten

Hade en klasskompis som pluggade sommarkurser för att få ha studentlägenhet. Det var på sommaren innan hon började "på riktigt" på hösten.
Det var ett par blajkurser bara som hon aldrig klarade...


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Tycker jag att det visst var.

Fast du står ju fortfarande skriven hos din mor och hennes fru, så att du skall ha flyttat hemifrån anser inte jag vara riktigt korrekt sagt.


   
SvaraCitera

Underlig:

Du verkar visst aldrig ha nånting vettigt att säga om det inte har med djur att göra, HAR DU INGET VETTIGT ATT SÄGA, LÅT BLI.

Tycker inte om fullkomligt handlingsförlamade personer, herregud, är det så hemskt så borde hon väl ändå ha varit hos soc för längesedan och inte gjort en patetisk tråd på ett forum som definitivt inte kommer att ta henne ur det där hemmet...

xsaosinx:

Borde inte soc kunna hjälpa på något annat vis då?

Jo, om man går dit. De är ju inte tankeläsare.

Netherlick:

Man ska väl ha pengar samtidigt som man förmodligen går i skolan, elr ta den enkla vägen som tjej och sprida på benen[tired]

Hon är 20 och borde kunna ta studielån. [zzz] Men om det är så att hon inte går i skolan/jobbar/gör någonting öht så får hon ju skylla sig själv. [smile]


   
SvaraCitera