Aviseringar
Rensa alla

Problem med andrahanskontrakt


Ämnesstartare

Hej alla kära ungdomar

I februarimånad flyttade jag och min pojkvän ihop. Han hyrde förut en lägenhet i andra hand och hans kontrakt skulle gå ut i maj. Han tog kontakt med hans "hyresvärd" och hon berättar då att hon flyttar in när han flyttar ut.

Så Michael flyttade ut i februari,
och hon flyttade in i lägenheten någon dag efter.

Nu kräver hon pengar av Michael till hyran för att han fortfarande står på kontrakt.

Hur löser man någon sådant här? Får hon vara en bitch och kräva pengar av Michael även om hon flyttat tillbaka igen?


   
Citera
Ämnesstartare

Ja?, om han inte sagt upp kontraktet enligt angivna villkor är det väl klart att han måste betala


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman Jansson:

Ja?, om han inte sagt upp kontraktet enligt angivna villkor är det väl klart att han måste betala

Det skulle vara tre månader uppsägninstid men de skulle lösa det genom att hon skulle flytta in i lägenheten igen när han flyttade ut.
Om han ska betala hyran, har hon rätt till att bo där då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

malber:

Det skulle vara tre månader uppsägninstid men de skulle lösa det genom att hon skulle flytta in i lägenheten igen när han flyttade ut.

Då får han betala för de tre månaderna, man kan inte ändra saker lite hur som helst

malber:

Om han ska betala hyran, har hon rätt till att bo där då?

Ingen aning hur andrahandskontrakt fungerar


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman Jansson:

Då får han betala för de tre månaderna, man kan inte ändra saker lite hur som helst

Jag hade förstått det om lägenheten hade stått tom.
Men jag förstår inte grejen med att han ska betala hyran när de kommit överrens om att han "fick" flytta ur tidigare än tre månader för att hon valde att flytta in igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

malber:

Nu kräver hon pengar av Michael till hyran för att han fortfarande står på kontrakt.

Då får han även lov att bo där, tycker han flyttar in tills hon ger sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Då får han även lov att bo där, tycker han flyttar in tills hon ger sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dessutom gäller alltid muntliga kontrakt, om de kommit fram till att hon skulle ta över hyran så gäller det. Jag tror ingen kommer finna det troligt att han självmant gick med på att betala hyran.

En smart grej han kan göra är att gå dit och spela in när de pratar om vad de kommit fram till. Då kan han ju säga att han spelade in allt och att hon kan anmäla honom om hon känner för det. Så länge han har bevis för vad det muntliga avtalet innehöll är allt ok.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

han skulle kunna säga att antingen betalar hon hyran eller så anmäler han henne för hemfridsbrott, hon får inte tillträda bostaden förrän han sagt upp den eller deras avtal går ut om jag förstått det rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Efter att ha läst det igen är det hans fel om de inte tog upp hyran skulle jag tro.


   
SvaraCitera

Han har full rätt till lägenheten så länge han betalar hyran och är inskriven på kontraktet.

dvs han kan "kasta ut" hon som bor där nu.


   
SvaraCitera