Aviseringar
Rensa alla

problem med att lita på människor & paranoia (seriös tråd)


Lava:

Men vem bryr sig om man blir sårad? Det är bara känslor och känslor är bara kemiskasubstanser i våra hjärnor, och kemiskasubstanser är inget annat än dödmateria. Skaffa vänner och lita på dom, de kommer säkert bränna dig några gånger, men kom då ihåg, livet är meningslöst.

Tänker typ exakt så, därför är jag alltid glad [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Har också jättesvårt att lita på folk. Finns ingen jag litar helt på. Vet tyvärr inte hur man kommer ut från de 🙁

tycker egentligen inte att det värsta är att jag inte litar på folk, tycker det är värre att jag på något vis tror att alla människor jag känner "halvt" vill skada/utnyttja mig :S

isola:

Inte konstigt att du känner så eftersom det ändå var rätt nyligen du blev sviken, låt det läka lite samtidigt som du försöker intala dig att det faktiskt finns väldigt bra människor också.

kanske

lovepayyouback:

men jag tror det går över när man kommer till rätt sorts männiksor.

man får väl hoppas på det


   
SvaraCitera

Jag litar bara på 3 personer i mitt liv. Men jag är oxå naiv och tror att om jag låter folk svika och utnyttja mig så blir jag mer älskad.[shake]

Men jag tror de bästa är att ge alla en chans tills motsattsen bevisas så att säga.[smile]


   
SvaraCitera

är oxo så + är nöjd med det [smile]


   
SvaraCitera
Zsasz

"Just because you're paranoid don’t mean they're not after you"
- "Territorial Pissings" av Nirvana


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kakaoxo:

är oxo så + är nöjd med det

Blivande_japan:

tycker egentligen inte att det värsta är att jag inte litar på folk, tycker det är värre att jag på något vis tror att alla människor jag känner "halvt" vill skada/utnyttja mig :S

Zsasz:

"Just because you're paranoid don’t mean they're not after you"

lol[bigsmile]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

man får väl hoppas på det

[smile]kram


   
SvaraCitera

Man ska aldrig lita på människor till 100 %


   
SvaraCitera

Jag känner tyvärr igen mig, men jag hoppas på att det går över. Det känns lite jobbigt att tro/tänka/känna att alla har elaka baktankar/liknade.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

och jag tror att den delvis också leder till att jag blir väldigt påfrestande för människor jag tycker om.

På vilket sätt visar du det för dem?


   
SvaraCitera

Är rätt cynisk av mig (för den som missat det) så egentligen har jag inte världens bästa människosyn, ändå får jag mig själv till att ha en förhållandevis naiv inställning och ge alla en chans, men när den förbrukas får man arbeta för att få en ny.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Det känns lite jobbigt att tro/tänka/känna att alla har elaka baktankar/liknade.

mm, känns fucked up[shake]

Nervtramp:

På vilket sätt visar du det för dem?

i vissa fall är jag väl väldigt misstänksam osv, konfronterar dem med saker de gör och säger osv

vet inte hur många timmar min moder tvingats trösta mig via telefon osv senaste halvåret då jag litar relativt mkt på henne

Nachac:

, ändå får jag mig själv till att ha en förhållandevis naiv inställning och ge alla en chans, men när den förbrukas får man arbeta för att få en ny.

visst, ger alla en chans, ger folk bara ingen chans att komma nära helst


   
SvaraCitera

Inte för att det här är särskilt hjälpsamt eller så, men att tro att alla vill en illa är rätt kontraproduktivt. Det gör det svårare att urskilja personer som faktiskt vill en illa på riktigt.

Jag vet inte om det här är särskilt hjälpsamt heller, men försök att faktiskt tänka efter när du tror att någon vill skada dig. Förmodligen är det inte särskilt många personer som du vill skada som du faktiskt har möjlighet att skada. De flesta personer har inte ork och självbehärskning nog för att få personer de vill illa att först lita på dem. Vill de verkligen skada dig så kommer de sannolikt satsa på våld istället.


   
SvaraCitera

Tror förövrigt att folk ofta snackar skit om mig när jag inte är med osv, det är också jobbigt. Det är nog pga av tjejerna jag gick i gymnasiet med - de var alltid jättetrevliga mot en tjej (i stil med: "MEN HEEEEJ GUMMAN åhh guuuud vad jag har saaaknat dig åååh du är såå underbar) och så fort hon gick så klagade på att hon var ett plåster som bara hängde efter att hon var dum i huvudet osv osv. Så nu tror jag att alla tjejer håller på sådär [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

De flesta personer har inte ork och självbehärskning nog för att få personer de vill illa att först lita på dem. Vill de verkligen skada dig så kommer de sannolikt satsa på våld istället.

jo iofs. egentligen vet jag ju att folk generellt inte vill mig illa, men det är liksom samma sak som att jag har en känsla av att det bor monster under min säng, fastän jag vet att monster inte existerar; känslan finns ändå där

Inte Gugge:

Tror förövrigt att folk ofta snackar skit om mig när jag inte är med osv

just sånt är jag inte så rädd för egentligen, ser det inte som att folk kan skada mig genom att säga saker om mig när jag hör. är nog mest rädd för att lita på folk och de sedan ska svika mig antar jag

Inte Gugge:

Så nu tror jag att alla tjejer håller på sådär

tror seriöst också att typ alla tjejer Dold text: och en hel del kärringar till män gör så iofs[blush]


   
SvaraCitera