Aviseringar
Rensa alla

problem med bärbar hårddisk.


Ämnesstartare

japps, jag kom hem från en kompis. satte mig vid datorn och koppla in den bärbara hårddisken, allt funkar fin fint sen ska jag bara gå och släcka lampan, kommer tillbaks. filmen som jag satt igång slutade fungera och hårddisken var inte längre ansluten till datorn.

startat om datorn, startat om hårddisken flertal gånger, kopplat den in och ut, men den vill inte fungera. ibland blir den ansluten men när jag går in i mappen så finns där ingenting och jag kan t.ex. inte skapa ny map där inne p.g.a. "Det går inte att skapa Ny Mapp. Det går inte att hitta filen".

när jag kopplar in den nu så kommer den upp windows-ruta "En USB-enhet känns inte igen" så finns där en lista, USB Root Hub (4 Portars) > Oanvänd Port, Okänd enhet, Oanvänd port, oanvänd port.

har prövat koppla in den i min bärbara dator med men där funkade den inte heller.

jag hittar den i enhetshanteraren fast det står att ingen drivrutin är installerad eller något sånt. den finns i enhetshanteran från och till...

behöver snabb hjälp. tack på förhand!


   
Citera

Fluorescentic:

behöver snabb hjälp. tack på förhand!

Om den inte funkar nån av datorerna kan man ju dra slutsatsen att den är trasig. Du skulle kunna försöka formatera den men är det hårdvarurelaterat kommer det inte att hjälpa.
Innan du frågar, ja en hårddisk kan gå sönder utan vidare, främst externa för dessa utsätt ofta för höga temperaturer och flyttas och konkas runt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, tack för svaret. Men om den är trasig, går den att reparera? Och hur formaterar man den?


   
SvaraCitera

Fluorescentic:

Men om den är trasig, går den att reparera?

Nej inte om disken i sig är trasig. Måste du ha ut data ur den finns det folk som gör det, men det är inte billigt.

Fluorescentic:

Och hur formaterar man den?

Högerklicka på den i "Den här datorn" och välj formatera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om absolut ingenting händer när jag trycker på formatera, då är den alltså kaputt?


   
SvaraCitera

Fluorescentic:

Om absolut ingenting händer när jag trycker på formatera, då är den alltså kaputt?

Troligtvis. Använd förresten citeringsfunktionen så att andra ser då du svarat i forumet.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera