Aviseringar
Rensa alla

problem med datorn efter ominstallation av operativsystemet


Ämnesstartare

Hej jag har just nu ett problem som kom efter att vi ominstallerat operativsystemet på min dator. Allting gick helt bra tills allt var ominstallerat men plötsligt slocknade skärmen, men man ser allt bara man lyser med en stark ficklampa och kopplar man skärmen till en annan så funkar den då helt perfekt. Så vet någon hur det går att fixa för vi har absolut ingen aning hur vi skall göra...


   
Citera

Hände så när jag bytte från Windows 7 till 8 så jag fick skaffa en ny hårddisk Galen


   
SvaraCitera

Hur installerade ni?

Installerat alla drivrutiner?


   
SvaraCitera

Funkar datorn normalt INNAN windows startar. Kan du se POST osv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:
Funkar datorn normalt INNAN windows startar. Kan du se POST osv?

Ja den funkar normalt tills Windows kommit igång sen blir skärmen mörk men kopplar man den till en annan skärm funkar den perfekt


   
SvaraCitera

Vilket OS installerade ni? En komplett istallation eller bara en uppdatering? Dvs... formaterade ni hårddisken innan ni påbörjade installationen av OS? PC antar jag?


   
SvaraCitera

Kalle97:

Ja den funkar normalt tills Windows kommit igång sen blir skärmen mörk men kopplar man den till en annan skärm funkar den perfekt

Och det funkar inte att öka ljusstyrkan med knapparna?


   
SvaraCitera

Om bilden inte visas korrekt så är det något med skärmen, inställningar/drivrutiner (dator eller skärm) eller grafikkortet. Men grafikkortet bör det inte vara.

Eller vänta, vart det samma operativsystem? Alltså att du inte bytte typ utav O.S.? Såfall kan det böka.


   
SvaraCitera

Det är troligtvis drivrutinerna som inte är installerade. Fungerar Windows i felsäkert läge?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vikingen:
Vilket OS installerade ni? En komplett istallation eller bara en uppdatering? Dvs... formaterade ni hårddisken innan ni påbörjade installationen av OS? PC antar jag?

Komplett ominstallation ja. Minns inte om vi formaterade hårddisken vid ominstallationen men jag tror det.

aristoteles:

Och det funkar inte att öka ljusstyrkan med knapparna?

nej har testat det och det funkar inte

Xuzkie:
Om bilden inte visas korrekt så är det något med skärmen, inställningar/drivrutiner (dator eller skärm) eller grafikkortet. Men grafikkortet bör det inte vara.

Eller vänta, vart det samma operativsystem? Alltså att du inte bytte typ utav O.S.? Såfall kan det böka.

nä det var både Windows 7 Home premium både före och efter


   
SvaraCitera

Kalle97: Komplett ominstallation ja. Minns inte om vi formaterade hårddisken vid ominstallationen men jag tror det.

Fick du ordning på skärmen?   *nyfiken*


   
SvaraCitera

Har haft samma problem med en av mina gamlare datorer då jag updaterade den till windows 7, det första du bör kolla är strömtillförslen till grafikkortet, det andra är drivrutinerna till moderkortet och grafikkortet. Funkar inte det så kolla med en annan skärm ifall problemet kvarstår.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vikingen:

Fick du ordning på skärmen?   *nyfiken*

Nä inte ännu, fick föra den till en firma för att fixas så den borde vara i skick efter det 🙂


   
SvaraCitera

Kalle97: Nä inte ännu, fick föra den till en firma för att fixas så den borde vara i skick efter det 🙂

Posta gärna vad det var för fel på den när du får tillbaka den. Kan kanske hjälpa någon annan som ev får samma fel.  Blink


   
SvaraCitera