Aviseringar
Rensa alla

problem med extern hårddisk.


Ämnesstartare

Min hårddisk fungerade perfekt innan. Sen helt plötsligt så hittar inte datorn den.
När man kopplar in den i datorn så står det att den hittar hårddisken och att maskinvaran kan användas, men den finns inte i "den här datorn". Någon som vet vad som är fel? Vad kan jag göra?


   
Citera

minspegelbild:

men den finns inte i "den här datorn". Någon som vet vad som är fel? Vad kan jag göra?

hm... låter riktigt jobbigt, fungerar hårddisken i någon annan dator? För om den gör det är det ju någonting på din dator och inte hårddisken


   
SvaraCitera

ett problem kan va att du redan har förmånga "ikoner" i den här datorn... T.ex om du använder daemontools kanske du kan testa att sänka antalet drivers...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej den funkar inte på någon anan dator heller.
okej, tack jag får prova det 🙂


   
SvaraCitera

minspegelbild:

nej den funkar inte på någon anan dator heller.
okej, tack jag får prova det 🙂

Start->Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->Datorhantering->Diskhantering

Ser du hårddisken där?


   
SvaraCitera

Jag har exakt samma problem med min externa HDD.

Då jag precis installerat om min dator och inte hunnit installera typ deamon tools ännu så har jag ytterst få enheter i "Den här datorn", typ bara DVD/CD-läsare och C-disk. Så det är inte problemet. (F.ö. har hårddisken funkat efter ominstallationen också, så det är inte den som är boven heller, dessutom blir det samma sak i olika datorer och olika OS.)

För min del så syns hårddisken men det går inte att läsa den, den står som okänd och inte initierad. Det går att initiera den men jag är rädd för att det blåser disken ren, eller?

Någon som har en idé på lösning?


   
SvaraCitera

Ajfan:

För min del så syns hårddisken men det går inte att läsa den, den står som okänd och inte initierad. Det går att initiera den men jag är rädd för att det blåser disken ren, eller?

Initiera? Menar du möjligen formatera? Om du formaterar så går datan praktiskt sett förlorad.


   
SvaraCitera

Nix, jag menar initiera. Det är det som står i diskhanteraren. Har inte testat att köra initieringsguiden ännu så jag vet inte om den går igenom hela vägen, men jag får upp alternativet iaf =) Det är alltså i diskhanteraren som disken syns, inte i Den här datorn.

men du vet inte heller vad initiera innebär, verkar det som? =)


   
SvaraCitera

Ajfan:

men du vet inte heller vad initiera innebär, verkar det som? =)

Som om inte en halv sekunds googling kan lösa det?
http://www.neoseeker.com/Hardware/faqs/kb/15,57.html


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera